Štrasburg/Brusel 4. júla (TASR/HSP/Foto:TASR)
Slovenský europoslanec Miroslav Mikolášik privítal jasný postoj Európskeho parlamentu (EP), ktorý prijal uznesenie, že všetky nové vozidlá by mali byť od roku 2015 vybavené zariadením eCall. Toto zariadenie v prípade dopravnej nehody automaticky, prostredníctvom verejnej tiesňovej linky 112, privolá záchrannú službu.
“Chcem vyhlásiť ako lekár a ako špecialista na intenzívnu starostlivosť, ktorý má vlastnú skúsenosť so záchranárskou činnosťou, že toto je dobrý krok dopredu. Je v prospech občanov, pacientov a ich bezpečnosti,” uviedol dnes Mikolášik v rozhovore pre TASR. Cieľom systému eCall je urýchliť príchod záchranárov, znížiť počet úmrtí a závažnosť zranení v dôsledku dopravných nehôd.
Systém na monitorovanie súkromia?!
Mikolášik si asi neuvedomuje, že týmto spôsobom sa dosiahne, že bude možné monitorovať každý automobil na svete. Všetky jeho cesty a zastávky. Problém ľudského súkromia je stále naliehavejší. Nielen tieto návrhy, ktoré sú dobre mienené, ale v konečnom dôsledku sa budú zneužívať na monitorovanie osôb sú problémom, ale aj kamery na každom rohu monitorujúce verejné priestranstvá, bezpilotné lietadla, čipové karty a ďalšie nástroje, ktoré znehodnocujú osobnú slobodu človeka.
Mikolášik sa na vec pozerá jednostranne. Podľa neho, pri nehodách na európskych cestách, ročne zahynie okolo 40.000 ľudí a 150.000 ďalších utrpí ťažké zranenia s trvalými následkami, čo sa premieta nielen do ťažkých osobných tragédií, ale aj do väčšej finančnej záťaže pre štát.
“Integráciou systému eCall do palubných počítačov áut je možné zachrániť až 2500 životov ročne a znížiť závažnosť zranení najmenej o 15 percent,” zopakoval Mikolášik svoje tvrdenie, ktoré v utorok (3.7.) predniesol aj počas rozpravy poslancov v pléne EP.
Slovenský europoslanec, ktorý k tejto téme pristupoval aj v rámci svojej činnosti vo výboroch EP pre verejné zdravie a ľudské práva, upozornil, že súkromné záchranné služby nepokrývajú celé územie EÚ a ak by službu eCall ponúkali iba trhové sily, dovoliť by si ju mohli iba tí bohatší.
“A preto, keďže ide o záchranu ľudských životov, myslím si, že služba eCall má byť bezplatný systém, jednoduchý na používanie a dostupný pre všetkých občanov EÚ bez ohľadu na ich sociálne postavenie,” zdôraznil Mikolášik.
Poslanec priznal, že zariadenie eCall nedokáže predísť dopravným nehodám, ale zvyšuje rýchlosť a účinnosť záchranných služieb a tisíce zachránených životov ročne sú dostatočným dôvodom na zavedenie tohto systému do praxe. Aj preto Mikolášik v rámci svojho vystúpenia v EP vyzval výrobcov automobilov, aby už pri výrobe zabudovali do vozidiel systém schopný spustiť eCall. Zároveň upozornil, že prevádzkovatelia mobilných sietí by mali zabezpečiť prenos signálu zariadení eCall do stredísk núdzovej reakcie a tiež vyzval členské štáty EÚ, aby prispeli k dobru veci tým, že zmodernizujú svoje strediská tiesňového volania.
“Tento návrh má legislatívnu silu. Je to krok dopredu, že volení zástupcovia o tom rokujú a tlačia na to, aby výrobcovia a štáty prišli v budúcnosti s konkrétnymi riešeniami,” zhodnotil Mikolášik rozhodnutie europarlamentu v tejto záležitosti.