Bratislava 28. marca (TASR) – Dunaj má podľa Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR potenciál stať sa exportnou diaľnicou. Najväčší slovenskí výrobcovia diskutovali 27. a 28. marca 2013 na pôde ministerstva dopravy s expertmi OECD o možnostiach rozvoja prístavných miest a vodnej dopravy na Dunaji a Váhu. Informoval hovorca MDVRR SR Martin Kóňa.
"Hlavným cieľom projektu Dunajská os je identifikovať súčasné aj budúce prínosy a výzvy pre mestá a regióny pozdĺž Dunaja," povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek. Rovnako dôležité je podľa Počiatka identifikovať potenciálne možnosti pre rozvoj splavnosti Dunaja takým spôsobom, ktorý zabezpečí trvalo udržateľný regionálny rozvoj.
Podľa Kóňu ide už o druhé významné stretnutie, ktoré v rámci podpory štátnej politiky regionálneho rozvoja zorganizoval rezort dopravy v súvislosti s projektom Dunajská os, ktorého hlavnými témami je hodnotenie výkonnosti prístavov Bratislava, Komárno a Štúrovo a analýza vplyvov prístavov na priľahlé územie.
Na rokovaniach sa podľa neho zúčastnili predstavitelia firiem Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia, Continental Matador Rubber, Duslo, Samsung Electronics Slovakia, Slovnaft a Železiarne Podbrezová, ako aj logistických spoločností Kuehne+Nagel a Gamota Trading. Spolu so zahraničnými expertmi hľadali odpovede na otázky týkajúce sa exportného potenciálu, štruktúry a trás importu surovín a miery využívania súčasných možností slovenskej vodnej dopravy.
Pripomenul, že koncom minulého roka boli na Slovensku zástupcovia OECD spolu s expertmi z prístavov Rouen a Amsterdam. Počas trojdňových rokovaní sa vtedy zahraniční návštevníci stretli so zástupcami najvýznamnejších subjektov zainteresovaných na rozvoji dunajskej vodnej dopravy, napríklad Bratislavy, Komárna, Štúrova, firiem Verejné prístavy a Slovenská plavba a prístavy.
"Všetky informácie, ktoré získali experti počas marcových a decembrových stretnutí, budú vstupmi pre vypracovanie prípadovej štúdie. Dokument sa bude finalizovať v najbližších mesiacoch a prezentovať pred Výborom OECD pre politiku územného a regionálneho rozvoja v júni 2013. Následne poslúži ako podklad pri rokovaniach o možnosti financovania rozvoja Dunajskej stratégie z európskych fondov, ale aj pri ďalších rokovaniach na zabezpečenie finančného krytia z iných zdrojov," dodal Kóňa.