NAJČÍTANEJŠIE










.

Kľúč k šťastnejšiemu dňu

Nedávna štúdia zistila, že ranná šálka kávy vás skutočne robí šťastnejšími – aj keď nie ste závislí na kofeíne. Informuje Foxnews

HS
ilustračný obrázok- zdroj pixabay
❚❚
.

Na štúdii sa podieľali výskumníci z University of Warwick vo Veľkej Británii a nemeckej Bielefeld University. Nedávno bola uverejnená v časopise Scientific Reports.

Štúdia sledovala 200 mladých dospelých počas štyroch týždňov a merala ich náladu. Účastníci dostávali v rámci štúdie sedemkrát denne upozornenia na svoje telefóny. Boli požiadaní, aby zaznamenali, ako sa momentálne cítia a kedy naposledy konzumovali kofeín.

Konzumenti kofeínu zaznamenali lepšiu náladu po šálke kávy alebo čaju v prvých dvoch a pol hodinách po prebudení v porovnaní s neskorším časom dňa.

Zlepšenie nálady bolo spojené s konzumáciou kofeínu, pričom výskumníci zistili, že medzi pozitívne emócie patrilo nadšenie a šťastie.

Profesorka psychológie Anu Realo z Warwick University uviedla, že pozitívne účinky nastupujú po tom, ako kofeín blokuje adenosínové receptory v mozgu.
„Toto môže zvýšiť aktivitu dopamínu v kľúčových oblastiach mozgu – účinok, ktorý štúdie spájajú so zlepšením nálady a väčšou bdelosťou,“ povedala Realo.

.

Tiež poznamenala, že dôležitým faktorom môže byť závislosť od kofeínu.
„Dokonca aj ľudia s miernou konzumáciou kofeínu môžu pociťovať mierne abstinenčné príznaky, ktoré zmiznú po prvej šálke kávy alebo čaju ráno,“ dodala.

Výskumníci urobili ďalší prekvapivý objav. Niektorí z respondentov náchylných na úzkosť nemali po vypití kávy vždy znepokojujúce myšlienky – a účinky zlepšujúce náladu boli pozorované u všetkých.
„Boli sme trochu prekvapení, keď sme nezistili žiadne rozdiely medzi jednotlivcami s rôznou úrovňou konzumácie kofeínu alebo rôznym stupňom depresívnych symptómov, úzkosti alebo problémov so spánkom,“ povedal výskumný pracovník Bielefeldskej univerzity Justin Hachenberger.

„Súvislosť medzi príjmom kofeínu a pozitívnymi alebo negatívnymi emóciami bola vo všetkých skupinách pomerne konzistentná.“

Carrie Lupoli, výživová poradkyňa a koučka v oblasti zdravia zo štátu Connecticut, povedala pre Fox News Digital, že pitie kávy je úzko spojené so správaním a rutinami.
„Ranná šálka kávy zapája všetky zmysly a signalizuje mozgu, že deň sa začína.“

„Ranná šálka kávy zapája všetky zmysly a signalizuje mozgu, že deň sa začína,“ povedala expertka.

.

„Táto zmyslová skúsenosť v kombinácii s prirodzeným nárastom kortizolu a vôle v našom tele ráno vytvára silnú asociáciu s pocitom energie a ešte väčším šťastím.“
Lupoli povedala, že aj po vyskúšaní kávy bez kofeínu pozorovala na sebe rovnaké pozitívne účinky.

„Samotný rituál stále prináša ten istý pocit pokoja a energie nového začiatku,“ povedala. „Takže áno, káva nás môže robiť šťastnejšími, ale často ide rovnako o zvyk a myslenie ako o kofeín.“

Jenelle Kim, lekárka čínskej medicíny, povedala pre Fox News Digital, že rituály ako pitie kávy „nastavujú tón nášho dňa“.

Táto lekárska expertka zo Kalifornie varovala pred nadmerným príjmom kofeínu, keďže môže zvýšiť hladinu kortizolu a cukru v krvi, čo vedie k väčšej únave.
„Vo východnej medicíne kofeín rozptyľuje čchi, dodáva nám energiu, ale prílišné množstvo núti telo čerpať zo zásob a vyčerpáva vitalitu,“ povedala.

„V rovnováhe jedna alebo dve šálky môžu zvýšiť pocit šťastia a sústredenia. Nad tento limit sa však kofeín mení z podporného činiteľa na vyčerpávajúci.“

.

 

V tomto článku sme sa venovali konkrétnej téme, ak máte chuť pokračovať v čítaní, určite si nenechajte ujsť aj ďalší článok Moč, choroby, migranti. Obyvatelia Ceuty žijú v strachu a obavách , v ktorom sa venujeme inej oblasti a prinášame ďalšie zaujímavé pohľady a praktické informácie.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.

Nový diskusný systém Kvôli mnohým sťažnostiam na diskusný systém Disqus, ktorý sme doteraz používali, sme sa rozhodli implementovať na stránku nový diskusný systém Quantam.
Nejaký čas budú tieto dva diskusné systémy na stránke fungovať paralelne, ale potom diskusný systém Disqus odpojíme a zostane iba nový diskusný systém Quantam.
Vytvorte si preto prosím svoj profil v novom diskusnom systéme Quantam, je to veľmi jednoduché.
Vaše názory, pripomienky a postrehy nám píšte na mail hlavnespravy@hlavnespravy.sk



.


Najvyšší súd sa v septembri pozrie na prípad exsudcu Polku

Najvyšší súd SR vytýčil na 8. septembra verejné zasadnutie, na ktorom sa bude zaoberať prípadom bývalého žilinského sudcu Pavla Polku.…

16. 08. 2026 | Z domova | 3 min. čítania |
16. 08. 2026 | Z domova | 3 min. čítania |

Počet krajín postihnutých palivovou krízou rastie

Podľa mongolských médií sa v Mongolsku objavili obrovské rady na čerpacích staniciach. Problémy údajne začali začiatkom augusta, keď stanice začali…

16. 08. 2026 | Ekonomika | 1 min. čítania |
16. 08. 2026 | Ekonomika | 1 min. čítania |

Slobodná dôchodkyňa založila dedinu výhradne pre ženy

Dôchodkyňa z USA z Texasu založila a postavila dedinu s názvom „Vtáčie hniezdo“. Podľa denníka The Sun teraz prenajíma domy…

16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |
16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |

Nástup do školy často znamená zvýšené náklady, štát jednorazovo prispieva rodičom prvákom

Školský rok je za dverami, čo pre mnohé rodiny v tomto období znamená zvýšené výdavky spojené s prípravou do školy.…

16. 08. 2026 | Ekonomika | 3 min. čítania |
16. 08. 2026 | Ekonomika | 3 min. čítania |

Kedysi stál kopček pár centov, dnes aj 3 eurá. Zmrzlina ukazuje, ako nám zdražovanie ukrajuje z výplaty

Letná zmrzlina patrí medzi malé radosti, ktoré si mnohí doprajú aj napriek rastúcim cenám. Práve na jej príklade sa však…

16. 08. 2026 | Ekonomika | 3 min. čítania |
16. 08. 2026 | Ekonomika | 3 min. čítania |

HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov