Bratislava 20. apríla (TASR) – Na Slovensku pôsobí 10 spolkov nadšencov, čo sa usilujú o záchranu historických vlakov. Je to spolu približne 60 ľudí. Podľa šéfa sekcie železníc na ministerstve dopravy Jiřího Kubáčeka sú to všetko výnimočné osobnosti a tak trochu blázni. Sám sa k nim pritom dobrovoľne radí.
"Sú jednými z mála, ktorým na niečom záleží," uviedol Kubáček v rozhovore pre TASR, ktorý vznikol v rámci multimediálneho projektu Osobnosti, tváre, myšlienky. Na Slovensku je v súčasnosti zachovaných 150 historických rušňov a vozňov. Z toho je 30 kusov parných lokomotív a z nich je viac ako polovica reštaurovaná. Približne osem z nich jazdí.
"Prvú mašinku, ktorú sme vyťahovali z buriny, bol v Pohronskom Ruskove lokálkový rušeň z Uhorska z konca 19. storočia," opísal Kubáček. Na ňom zažil, podľa vlastných slov, neuveriteľné veci, lebo ho najprv opravoval v Železiarňach v Podbrezovej a potom na ňom ako študent jazdil.
"Teraz je mojou veľkou témou oživenie ozubnicovej železnice v Tisovci," doplnil Kubáček. Chce, aby fungovala na turistické účely a rozhýbala cestovný ruch v regióne. V oblasti železníc má dva veľmi konkrétne sny. Okrem sprevádzkovania ozubnicovej železnice v Tisovci by chcel zriadiť slušné železničné múzeum na Slovensku. "Ale v rámci možností tohto štátu, nie nad jeho pomery," dodal.
UPOZORNENIE: Rozhovor s Jiřím Kubáčekom uverejní TASR v nedeľu 21. apríla.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.