Praha 11. apríla 2018 (HSP/cro/Foto: TASR/AP- Adrian Wyld/The Canadian Press via AP)
Podnikateľ a investor v oblasti informačných technológií Jiří Hlavenka, zástupca Juhomoravského kraja za Pirátov a Zelených, v štúdiu Českého rozhlasu hovoril o nebezpečí sociálnych sietí a ich vplyve na verejnú mienku
Hlavenka súhlasí s výrokom českej eurokomisárky Věry Jourovej, že “Facebook nám prerástol cez hlavu” a pokračuje: “Tak trochu sme si nevšímali, čo Facebook robí. Mysleli sme si, že to je nejaký internetový nástroj, ktorý pomáha ľuďom zbližovať sa a v komerčnej stránke zarába množstvo peňazí na reklame, ale neuvedomili sme si dôsledky v sociálnej a politickej oblasti, o ktorých nevedel dokonca ani Facebook sám.”
Facebook je totiž založený aj na profilovaní svojich užívateľov a zaraďuje ich do skupín na základe ich koníčkov a sympatií a podľa toho vie následnú reklamu presne zacieliť na tú-ktorú vzorku ľudí. Pôvodne spájal ľudí s podobnými záujmami. Keď uprednostňoval nejaký produkt voči inému, chápalo sa to ako bežné fungovanie voľného trhu. Čo asi nikto nečakal, prenieslo sa to aj do oblasti ovplyvňovania verejnej mienky, politiky a svetonázoru.
“Akonáhle začal byť využívaný k tomu, že posunie naše myslenie smerom ku ‘kúpe’ nejakej politickej strany, začalo nám to prekážať,“ vraví Hlavenka.
Facebook zhromažďoval údaje o svojich užívateľoch. To využila spoločnosť Cambridge Analytica získaním údajov o viac ako 80 miliónoch užívateľov a zistilo sa, že na základe nich ovplyvňovala ich politické názory v amerických prezidentských voľbách. Hlavenka vraví, že “Facebook je za to tiež spoluzodpovedný, keďže takýto nástroj vytvoril a dal ho do rúk iným”.
Napraviť by sa to dalo podľa neho tým, že Facebook prestane vytvárať skupiny s podobnými záujmami, akési “názorové bubliny”, ktoré sa navzájom podporujú v zdieľaní svojich názorov. Po ich zrušení by si ľudia uvedomili, že “svet je názorovo pestrejší. Ďalším nástrojom by mohla byť väčšia kontrola ľudí nad svojím súkromím.
Hlavenka sa domnieva, že po takejto obrovskej kauze uvoľnenia údajov sa už podobná vec v takejto veľkej miere už diať nebude. Čo sa týka samotnej spoločnosti Facebook, s ňou to príliš nezatrasie, akcie sa iba mierne zakolíšu, Mark Zuckerberg ostane vo svojej funkcii.
Z hľadiska bezpečnosti, Hlavenka odporúča neoznamovať do sociálnych sietí intímne údaje, fotografie blízkych, zbytočne nepoužívať kameru. Za najväčší problém považuje nízku počítačovú gramotnosť, ktorú treba zvýšiť.