Európsky parlament vo svojom uznesení ostro kritizoval zavedenie mýta na nemeckých diaľniciach pre osobné vozidlá. Návrh na zavedenie mýta obsahuje prvky, “ktoré predstavujú porušenie právnych predpisov Európskej únie a základných princípov zmlúv”, píše sa v rozhodnutí prijatom v Štrasburgu v stredu, hlási AFP. To bolo schválené 510 hlasmi, proti bolo 126. Podľa textu sa poslanci obávajú negatívneho dopadu na medzinárodnú dopravu a vnútorný trh.
V uznesení Parlament zdôraznil, že “kľúčovou požiadavkou pre nediskriminačné mýto je, aby všetci užívatelia platili za používanie rovnakých ciest rovnakým poplatkom”. Avšak súčasný legislatívny balík počíta s nižšou záťažou pre nemeckých motoristov, čím získavajú diskriminačnú výhodu na základe štátnej príslušnosti.
Mýto bolo prijaté na jar roku 2015, avšak Bundestag ho nezaviedol do praxe kvôli námietkam Európskej komisie. V polovici roku 2015 začali úrady konanie proti Nemecku pre porušenie práv, pretože pôvodne plánované mýto dáva do nevýhody zahraničných motoristov oproti miestnym obyvateľom. V septembri 2016 nasledovala žaloba proti Nemecku pred Európskym súdnym dvorom.
Vlani v decembri sa minister dopravy Alexander Dobrindt (CSU) dohodol s Komisiou na kompromise. Ten zahŕňa väčšiu úľavu pre vodičov menej znečisťujúcich vozidiel a priaznivejším podmienkam v krátkodobom horizonte pre zahraničné motoristov. Ale nemeckí motoristi by stále mali byť kompenzovaní nižšími daňami z motorových vozidiel.
Komisia však začala konanie proti Nemecku. Poslanci vyzvali Komisiu, “aby vysvetlila, prečo je podľa nich dohoda nekompatibilná s ustanoveniami zmlúv a právnymi predpismi EÚ”.