“Hlavná medzinárodná nákladná železničná trať medzi Čínou a Európou bude prechádzať pozdĺž hranice Ukrajiny a nie cez Ukrajinu. V Paríži podpísala Medzinárodná únia železníc a Asociácie dopravcov tovaru FERRMED memorandum o rozvoji eurázijskej logistiky pre prepravu tovaru medzi Čínou a EÚ,” napísal na svojej facebookovej stránke Alexander Kava.
“Hlavný prúd tovaru bude prechádzať Bieloruskom. Nám nechali len “náhradnú vetvu“, čo je na mape len tenká niť časti trasy smerom k Maďarsku, Srbsku a Slovensku,” dodal v komentári pre noviny Strana.
Podľa odborníka sa pracovníci v oblasti dopravy, ktorí naplánovali trasu európsko–čínskeho koridoru, zámerne vyhli Ukrajine, čo je konečný rozsudok pre ukrajinský dopravný systém.
“Počas posledných piatich rokov spoločnosť Ukrzaliznytsi vôbec neinvestovala do rozvoja tranzitnej dopravy, zatiaľ čo Bielorusko kúpilo nové lokomotívy, urýchlilo priechod nákladných vlakov a investovalo do komplexov pre prekládku. Vďaka tomu nákladné vlaky v Bielorusku idú rýchlosťou 120 km/h a my nemáme ani elektrickú trakciu od mesta Kovel k hranici, musíme v Koveli zrekonštruovať vlaky a znížiť počet vagónov, a to všetko je strata času,” vysvetlil.
Myšlienka novej Hodvábnej cesty znamená vytvorenie obchodného koridoru medzi krajinami strednej a južnej Ázie a Európy. Návrh bol predložený lídrom Číny Si Ťin–pchingom v septembri 2013. Koncept zahŕňal vytvorenie dopravnej cesty, ktorá zahŕňa železnice Ruska a Kazachstanu. Na konci roka 2015 vyjadril Kyjev a Tbilisi iniciatívu na vybudovanie cesty, ktorá by obchádzala Rusko. Prvý takýto experimentálny nákladný vlak bol poslaný po trase Ukrajina–Gruzínsko–Azerbajdžan–Kazachstan–Čína z morského prístavu Illičivsk (Odeská oblasť) 15. januára 2016.
Vlak však nešiel zákazníkom pre prepravu tovaru na spiatočnej ceste a zostal na hranici Kazachstanu a Číny viac ako dva mesiace. 7. apríla bol poslaný na Ukrajinu prázdny.