Čína 16. februára (HSP/iDnes/Foto:bristol.infolinia)
Doteraz najdlhší tunel Seikan je medzi japonskými ostrovmi Honšú a Hokkaidó meria 53,85 km, teda ani nie polovicu toho, čo plánujú Číňania
Čína oprášila dvadsať rokov starý plán na vybudovanie podmorského tunela. Tunel pod Pochajským zálivom má merať 123 kilometrov, čo je dvakrát viac, než je dĺžka doteraz najdlhšieho tunela Seikan v Japonsku. Odhadovaná cena projektu je zhruba 36 miliárd dolárov, teda asi 24 miliárd Eur. Informáciu priniesol portál iDnes.cz.
Čínski inžinieri majú projekt na 123 kilometrov dlhý tunel predložiť vláde v apríli. Ak ho schvália, práce by podľa jedného z autorov projektu mohli začať už v roku 2015 alebo 2016. Stavba by mala byť dokončená do roku 2026, povedal Wang Meng – šu listu China Daily.
Doteraz najdlhší tunel Seikan je medzi japonskými ostrovmi Honšú a Hokkaidó meria 53,85 km, teda ani nie polovicu toho, čo plánujú Číňania. Eurotunel pod kanálom La Manche je dlhý 51 km.
Nový tunel by mal viesť z mesta Ta – lien v provincii Liao – ning do Jen- tchao v provincii Šan – tung. Cesta medzi oboma mestami sa vďaka tunelu má skrátiť iba na 40 minút. Vlaky tu majú jazdiť rýchlosťou 220 km/h . Trajektom pritom cesta dnes trvá okolo ôsmich hodín a po súši sú od seba mesta vzdialená 1 400 km .
Podľa agentúry Reuters Čína svoj plán na výstavbu tunela oznámila už v roku 1994, doteraz ale zostalo len pri plánoch. Od roku 2009 sa ale projektom každoročne zaoberal čínsky parlament.
Cena tunela bola pôvodne odhadovaná na 10 miliárd dolárov (6,6 miliárd eur), Wang teraz, ale očakáva viac než trojnásobné náklady vo výške 36,3 miliárd dolárov (24 miliárd Eur).
Čínske úrady dúfajú, že vďaka tunelu v oblasti pokvitnú obchody aj turistický ruch. “Náklady za projekt by sa tak môhli v priebehu piatich rokov navrátiť ” dúfa Wang.
jf