Bratislava 17. decembra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Dano Veselský)
Domáci cestní dopravcovia prehodnocujú svoje ďalšie pôsobenie na Slovensku. Niektorí zvažujú odchod do zahraničia, menším hrozí ukončenie činnosti. Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia hodnotí túto situáciu mimoriadne kriticky, príčinu vidí v dlhodobom neriešení podmienok na podnikanie v cestnej doprave. Ako združenie informovalo, v tejto súvislosti ešte vlani pripravilo pre slovenských dopravcov praktický manuál s možnosťami zmeny sídla, resp. preregistrovania spoločnosti zo SR do okolitých krajín
“V prípade, že cestní dopravcovia v najbližšej dobe nebudú vidieť zo strany najvyšších orgánov štátnej správy významný posun v ich vnímaní svojich problémov, je vysoká pravdepodobnosť, že veľký počet slovenských dopravcov v blízkej budúcnosti presunie svoje podnikanie, napríklad, do Českej republiky alebo do Poľska,” očakáva prezident ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.
Podiel cestnej dopravy na celkovom objeme prepravy tovarov na Slovensku predstavuje približne 79 percent, pričom na cestnú dopravu pripadá zhruba 4,8 % hrubého domáceho produktu krajiny. Spoločnosti v sektore cestnej dopravy na rozdiel od iných odvetví ekonomiky podľa združenia nie sú príjemcami žiadnych benefitov od štátu, nedostávajú štátnu investičnú pomoc, netýkajú sa ich programy daňových zvýhodnení, či dotácií na vznik pracovných miest. Celé odvetvie pritom výrazne prispieva do štátneho rozpočtu.
Daň z motorových vozidiel v SR je druhá najvyššia v rámci Európskej únie, podmienky na podnikanie v cestnej doprave sú v okolitých štátoch priaznivejšie, keďže tam je táto daň oveľa nižšia. ČESMAD Slovakia navrhol zníženie ročnej sadzby dane z motorových vozidiel za ťahač a náves (súprava 40 ton). Navrhol tiež zvýšiť zľavy a zmeniť ročné sadzby daní za jednotlivé kategórie vozidiel. “Za uplynulé roky sa tu vybrali obrovské čiastky v podobe mýtnych poplatkov a daní z motorových vozidiel. Za príjmy z týchto poplatkov sme mohli mať na Slovensku luxusné diaľnice a vybudovanú kvalitnú cestnú sieť,” upozornil Jančovič. “Zároveň po vymenovaní všetkých problémov v cestnej doprave je tento rok pre slovenských dopravcov absolútne nepriaznivý. Na konci roka musíme skonštatovať, že cestná doprava patrí medzi najhoršie odvetvia pre podnikanie na Slovensku,” podotkol prezident ČESMAD Slovakia.
Cestní dopravcovia kritizujú aj nedávne rozhodnutie Národnej rady SR, ktorá v závere októbra nepodporila pôvodne navrhované zníženie minimálneho veku vodičov nákladných vozidiel z 21 na 18 rokov a vodičov autobusov z 24 na 21 rokov. Namiesto toho poslanci cez novelu zákona o cestnej premávke schválili pozmeňujúci návrh Slovenskej národnej strany, že nižší minimálny vek sa bude týkať iba policajtov, hasičov či profesionálnych vojakov. Tým sa podľa cestných dopravcov absolútne minimalizoval záujem mladých ľudí po skončení školy pracovať v cestnej doprave. Povolanie vodič je tak pre nich na niekoľko rokov nedostupné, čím sa odliv absolventov z tohto odvetvia prehlbuje.
Zníženie veku vodičov len pre uvedenú skupinu štátnych zamestnancov vníma ČESMAD Slovakia ako nezmyselné a nekorektné. “Chýba tu akékoľvek logické vysvetlenie. Problematika akútneho nedostatku profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov sa týmto krokom zmietla zo stola, pričom záchranné zložky dostali zelenú,” poznamenal Jančovič. Podľa neho tak utrpí aj systémové vzdelávanie, keďže mladí ľudia sa nemôžu dostať k povolaniu vodič. “Mladí ľudia a absolventi škôl sa u slovenského dopravcu nezamestnajú a radšej odídu za prácou do iného sektoru,” dodal Jančovič.