Slovensko 14. októbra 2016 AKTUALIZOVANÉ (HSP/Foto:TASR-Pavel Neubauer)
Dňa 11. októbra došlo k likvidácii najväčších slovenských odborov vo Volkswagene. Likvidácia odborov v automobilke je výsledkom dlhodobých sporov medzi odborovou centrálou OZ Kovo, na čele ktorej stojí Emil Machyna, a odbormi vo Volkswagene, ktoré vedie Zoroslav Smolinský.
Vzhľadom na spor si pracovníci automobilky vytvorili vlastné odbory s názvom Moderné odbory Volkswagen, ktoré boli založené 18. septembra. Aktuálne medzi členmi odborovej organizácie, ktorí o to majú záujem, prebieha vystúpenie z odborov OZ Kovo a vstup do samostatných odborov automobilky.
Smolinský tvrdí, že Rada predsedov OZ Kovo v utorok na mimoriadnom zasadnutí rozhodla o likvidácii proti vôli samotných členov a vedenia odborov. Ako dôvod likvidácie bolo uvedené porušenie stanov a nerešpektovanie uznesení rady. Vedenie odborov totiž vylúčilo z odborov vo Volkswagene jedného člena, čo bolo podľa OZ Kovo v rozpore so stanovami.
OZ Kovo sa voči obvineniam bráni. Na svojom oficiálnom webe zverejnilo nasledovné: „bezprecedentné vylúčenie člena OZ KOVO, len pre vyslovenie vlastného názoru a kvôli uplatňovaniu práv v demokratickej spoločnosti, všeobecne garantovaných, je popretím všetkých atribútov demokratického právneho štátu. OZ KOVO takéto konanie nemôže a nikdy nebude tolerovať! Odborové práva sú nezlučiteľné s neslobodou, zastrašovaním a šírením dezinformácií.“
Protikandidát Smolinského
Smolinský zároveň tvrdí, že Machyna chce ovládnuť najväčšie odbory na Slovensku, a to aj napriek tomu, že jeho kandidát – Koloman Kraslan – prehral v hlasovaní vo voľbe predsedu. Kraslan získal 492 hlasov a Smolinský 4.401.
Práve Kraslan je tým človekom, ktorý bol z odborov vo Volkswagene vylúčený, a za ktorého sa postavil šéf OZ Kovo Machyna. Smolinský tvrdí, že o vylúčenie Kraslana ho požiadali samotní členovia, ktorí spadali pod jeho úsek a neboli spokojní s jeho prácou.
Machyna však pre portál Aktuálne.sk uviedol, že vylúčenie Kraslana zosnoval Smolinský, hoci na to nebol dôvod. Nikto sa totiž podľa jeho slov na neho nesťažoval. Uviedol tiež, že ak by boli voči Kraslanovi výhrady, neboli by ho zvolili za predsedu dielenského výboru.
Spor o nemalé financie
Odbory vo Volkswagene patria medzi najväčšie na Slovensku. Až 78 percent z viac ako 11 tisíc zamestnancov automobilky je totiž v odborovej organizácii. S tým sa spája aj značný majetok. Do centrály putuje ročne až 270 tisíc eur. Zároveň si odbory vo Volkswagene založili vlastnú firmu, ktorá vlastní chatu.
Takže aktuálne sa rozpútala hra o to, kto získa majetok súčasných odborov automobilky. OZ Kovo na svojom portáli uviedlo, že majetok odborov Volkswagenu „je a naďalej bude majetkom tejto základnej organizácie a jej členov a bude slúžiť ich potrebám.“
„Tvrdenie Machynu, že majetok odborov vo Volkswagene Slovakia je už dnes majetkom OZ KOVO, je prinajmenšom zavádzajúci. Majetok odborov voVolkswagen Slovakia bol 25 rokov spravovaný štatutármi, ktorí boli demokraticky volení odborármi, združenými v odboroch Volkswagen Slovakia, kým pán Machyna neposlal túto organizáciu do likvidácie. Až na základe tohto násilného a nedemokratického aktu – pretože idúceho proti vôli odborárov vo Volkswagene, spravujú majetok ním poverený likvidátori. Títo likvidátori nikdy nepracovali v závode VolkswagenSlovakia. Sú to zamestnanci centrály OZ KOVO,“ uviedol dnes Smolinský.
„Považujeme za dôležité zdôrazniť, že centrála OZ KOVO nikdy neprispela ani centom na majetok odborov vo Volkswagene Slovakia. Naopak boli to odbory vo Volkswagene Slovakia, ktoré prispeli na fungovanie centrály OZ KOVO čiastkou presahujúcou niekoľko miliónov eur za 25 rokov svojho fungovania. A boli to odbory Volkswagenu, ktoré mali výhrady k miere transparentnosti aj účelnosti ich vynakladania E. Machynom a vedením OZ KOVO,“ zdôraznil.
Čo sa však stane s príspevkami členov, ktorí prestúpia do novej organizácie Moderné odbory Volkswagen je nateraz otázne. Právna subjektivita odborov v automobilke je totiž odvodená od subjektivity OZ Kovo, takže finančné prostriedky by mali pripadnúť centrále. Práve preto sa Smolinský snaží zvrátiť rozhodnutie na súde.
Trestné oznámenie
OZ Kovo označilo vyhlásenia Smolinského za zavádzajúce, osočujúce a nepravdivé. A to podľa organizácie dôvod na „podanie trestného oznámenia z dôvodu poškodzovania dobrého mena a osočovania.“
Podľa poskytnutých informácií sa Smolinský dostal do konfliktu s OZ Kovo už pred rokom a pol, „kedy založil konkurenčný odborový zväz AIOS, čím oslabil jednotu a kompaktnosť vlastného odborového zväzu.“
Ohľadom vylúčenia Kraslana OZ Kovo tvrdí, že k tomu došlo na základe bizarných dôvodov, ako napríklad rozprávanie sa s predsedom OZ KOVO, Machynom bez vedomia Smolinského, komunikácia s členmi základnej organizácie OZ KOVO VW SK pred voľbami do funkcie na predsedu Výboru tejto základnej organizácie a pod.
Smolinský ale tvrdí, že „dôvodom bolo to, že namiesto toho, aby sa staral o zamestnancov, ktorí ho zvolili do výboru, naďalej intrigoval proti demokraticky zvolenému výboru. Samotní zamestnanci z výrobnej haly, ktorá ho volila, teda nie vedenie odborov Volkswagenu, spísali proti nemu petíciu, pod ktorú sa podpísalo viac zamestnancov, ako ho volili. Následne nato nemal výbor odborov Volkswagen Slovakia inú možnosť a musel Kolomana Kraslana vylúčiť. Tí, ktorí ho zvolili, ho, aj odvolali, čo bolo v plne v súlade s demokratickými princípmi.“
OZ Kovo k vylúčeniu Kolomana uviedlo, že „v septembri rozhodlo predsedníctvo Rady OZ KOVO, a následne aj Rada OZ KOVO- ako najvyššie orgány zväzu – celkom tromi uzneseniami o neplatnosti tohto vylúčenia. Zároveň bola základná organizácia vyzvaná, aby zrevidovala toto sporné rozhodnutie.“
Volkswagen chce korektnú spoluprácu
Hovorkyňa automobilky Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová uviedla, že vzniknutá situácia je vnútroodborovou záležitosťou. “Aktuálna situácia v odborovej organizácii pri Volkswagen Slovakia je vnútroodborovou záležitosťou, o ktorej bol Volkswagen Slovakia informovaný v stredu 12. 10. 2016.”
“S odborovou organizáciou a jej zástupcami sme vždy pravidelne a aktívne komunikovali a spoločne sme hľadali možnosti, ako byť pre zamestnancov stabilným a atraktívnym zamestnávateľom. Uvítame, ak spolupráca so zástupcami odborovej organizácie bude aj naďalej prebiehať korektne,” dodala.