Bratislava 28. marca 2017 (HSP/Foto:TASR/AP)
Národná rada SR má zmenami v Ústave SR dostať právomoc zrušiť amnestie a milosti prezidenta SR. Následne by mohla pristúpiť k zrušeniu Mečiarových amnestií. Rozhodnutie parlamentu má potom preskúmať Ústavný súd SR. Keď ho odobrí, bude platné. Počíta s tým koaličné riešenie zrušenia amnestií. Prinášame vám odpovede osobností z právnickych i spoločensko-politických kruhov na otázku: AKÝ JE VÁŠ POSTOJ K ZRUŠENIU TZV. MEČIAROVÝCH AMNESTIÍ?
Štefan Harabin, sudca Najvyššieho súdu SR: Akákoľvek amnestia je nezrušiteľná. Opak tvrdia iba právni idioti na politickú objednávku skorumpovaných Sorosových mimovládok a médií. Za ich vyjadrenia im treba odňať právnické diplomy a preskúmať ich duševný stav.
Miroslav Číž, poslanec NR SR/Smer-SD: Strana Smer-SD Mečiarove amnestie odsúdila a za morálny a politický suterén označila už pri svojom vzniku. Na celú záležitosť sa však treba pozerať vecne a objektívne. Parlament ako zákonodarca sa musí zaoberať aj právnymi následkami rozhodnutia. Rušenie amnestií narušuje základné princípy ústavného poriadku Slovenskej republiky.
Michal Vaľo, generálny prokurátor v rokoch 1995-1999: Ústavný súd SR aj Európsky súd konštatovali, že amnestia sa zrušiť nedá. Štrasburský súd uviedol dva alebo tri prípady zrušenia amnestií vo svete. Stalo sa to v Južnej Amerike alebo Afrike po nastolení diktatúr, v ktorých prišlo k zavlečeniu a zmiznutiu tisícov ľudí. Amnestie v týchto prípadoch zrušili práve súdy a nikde vo svete sa nestalo, aby to urobil parlament.
Také niečo neexistuje a už vôbec nie je možné, aby mohol parlament rušiť rozhodnutie akéhokoľvek súdu. Zákony i Ústava SR sa dajú okrem toho meniť len do budúcnosti, nemôžeme ísť retroaktívne. Napríklad na vyšetrenie prípadu vraždy Róberta Remiáša sú dnes lepšie podmienky ako kedykoľvek v minulosti. Nič nebráni, aby sa v tejto veci viedlo trestné konanie aj bez zrušenia amnestií, prinajmenšom dovtedy, kým sa jednoznačne nepreukáže, že vražda súvisela so zavlečením Kováča mladšieho. Správnosť tohto tvrdenia dokazuje aj skutočnosť, že vyšetrovanie vraždy Remiáša sa neskončilo po vyhlásení Mečiarových amnestií v roku 1998, ale sa v ňom pokračovalo až do roku 2006, keď bolo konanie prerušené. Od 8. februára 2016 sa v ňom opäť pokračuje.
Ľubomír Hlbočan, advokát: Zrušenie amnestií ústavným zákonom v NR SR považujem za paranormálny jav, ktorý sa snažia dostať poslanci do právneho poriadku. Ak sa niekto pod to podpíše, tak by mal byť okamžite superarbitrovaný pre hlúposť. Pri vyhlásení amnestie na konkrétny skutok zaniká jeho trestnosť a nie je možné obnoviť ju ani ústavným skutkom. Ústavným zákonom zrušiť všetky úmrtné listy neznamená, že sa tí ľudia zobudia a vyrieši sa demografický problém SR.
Nie je možné ním ani rušiť rozsudky súdov, to povedie k destabilizácii štátu a právneho poriadku. Existuje predsa rozhodnutie Štrasburského súdu, vzťahujúce sa práve na zrušenie amnestií Mikulášom Dzurindom. Súd konštatoval, že amnestie nie je možné zrušiť. Ak dnes vraj uznávané kapacity vykladajú, že sa to dá, tak majú úplne iný cieľ a zrejme za svoje stanoviská očakávajú patričnú odmenu.
V právnickej verejnosti jednoznačne prevažuje stanovisko nezrušiteľnosti. Odborné stanoviská nie sú vydávané s cieľom získania profitov, ale nezradiť svoju odbornosť. Ak destabilizujete právny poriadok, garantovaný ústavným zriadením, tak akú právnu istotu zabezpečíte občanom? Ak dnes niekto vyhrá spor na súde, môže ho potom parlament zrušiť ústavným zákonom?
Juraj Trokan, advokát: Amnestie sa nemôžu rušiť. Právo je súbor právnych noriem, ktoré sa musia rešpektovať. Nemožno do jednej roviny dávať právo a morálku, morálka na rozdiel od právnych predpisov nie je záväzná. Ak má morálka prednosť pred právom, potom padol právny štát. K rušeniu amnestií sa vyjadruje množstvo amatérov z právnej obce, ktorí právo nevykonávajú prakticky, ale len teoretizujú.
Som sklamaný z toho, že sa nehľadí na pravdu. To, čo sa tu momentálne deje, je bieda slovenskej spoločnosti. Mediálny tlak vytvára politickú propagandu a absolútne ignoruje právo. Spoločnosť je celé mesiace traumatizovaná amnestiami a politické špičky neriešia skutočné problémy občanov. Ak padne právny štát, potom príde anarchia. To, čo sa práve deje, je veľmi škodlivá hra pre tento štát a jeho občanov, ktorí v ňom žijú.
Milan Uhrík
poslanec NR SR, podpredseda ĽS Naše Slovensko
Zrušenie amnestií je politicky aj právne veľmi zložitá téma, ktorá ľudí rozdeľuje. Existuje tu tak veľa argumentov za a proti, že nie je možné zaujať dokonale správne stanovisko. Právnu rovinu zrušenia amnestií dokáže najlepšie posúdiť Ústavný súd SR. My sa ako poslanci NR SR môžeme vyjadriť k politickej a morálnej rovine problému. A tu je náš postoj jednoznačný – ĽS Naše Slovensko podporí každú iniciatívu, ktorá povedie k prešetreniu zločinov z čias privatizácie. V NR SR sme teda ochotní zahlasovať za tie návrhy, ktorými sa zrušia Mečiarove, ale súčasne aj Kováčove amnestie. Nemáme nijaký morálny ani politický dôvod zastávať sa ľudí podozrivých zo spáchania trestných činov a blokovať obnovenie vyšetrovania. Nech sú po skončení vyšetrovania zločinci odsúdení a nevinní nech sú oslobodení.
Článok pôvodne vyšiel na extraplus.sk.