NAJČÍTANEJŠIE










.

Odborníci varujú, že populárny doplnok vitamínu D môže mať neočakávaný účinok

Vitamín D je známy tým, že je nevyhnutný pre mnohé aspekty ľudského zdravia – ale nová štúdia naznačuje, že užívanie určitej formy vitamínu D môže mať aj negatívny účinok

HS
Ilustračný obrázok/Zdroj Pixabay
❚❚
.

Silnejšia a dlhšie účinná forma vitamínu D3 (cholekalciferol) sa prirodzene vytvára, keď je telo vystavené slnečnému žiareniu a nachádza sa aj v živočíšnych produktoch , zatiaľ čo vitamín D2 (ergokalciferol) pochádza z rastlinných alebo hubových zdrojov, informuje Národný inštitút zdravia.

Výskumníci z University of Surrey vo Veľkej Británii zistili, že užívanie vitamínu D2 môže spôsobiť zníženie hladiny vitamínu D3 v tele.

K tomuto záveru dospeli analýzou 11 randomizovaných kontrolovaných štúdií zahŕňajúcich 655 dospelých, ktoré ukázali, že ľudia užívajúci doplnky vitamínu D2 mali menej vitamínu D3 ako tí, ktorí D2 neužívali, uvádza sa v tlačovej správe univerzity.

Zistenia štúdie – vykonanej v spolupráci s Centrom Johna Innesa a Quadram Institute Bioscience v Norwichi v Anglicku – boli publikované v časopise Nutrition Reviews.

„Doplnky vitamínu D sú dôležité, najmä medzi októbrom a marcom, keď si naše telo v Spojenom kráľovstve nedokáže vytvoriť vitamín D zo slnečného žiarenia,“ uviedla v tlačovej správe vedúca výskumníčka Emily Brownová, doktorandka z oddelenia výživy, cvičenia, chronobiológie a spánku na Univerzite v Surrey.

.

„Zistili sme však, že doplnky vitamínu D2 môžu v skutočnosti znižovať hladiny vitamínu D3 v tele, čo je doteraz neznámy účinok užívania týchto doplnkov . Táto štúdia naznačuje, že s ohľadom na osobné úvahy môžu byť doplnky vitamínu D3 pre väčšinu jednotlivcov prospešnejšie ako vitamín D2.“

Predchádzajúci výskum naznačoval, že tieto dve formy vitamínu D nie sú zameniteľné. Štúdia publikovaná v časopise Frontiers in Immunology, ktorú tiež vykonala Univerzita v Surrey, zistila, že vitamín D3 je účinnejší pri posilňovaní imunitného systému a ochrane tela pred vírusovými a bakteriálnymi ochoreniami, uvádza sa v tlačovej správe.

„Ukázali sme, že vitamín D3, ale nie vitamín D2, zrejme stimuluje signálny systém interferónu typu I v tele – kľúčovú súčasť imunitného systému, ktorá poskytuje prvú líniu obrany proti baktériám a vírusom ,“ uviedol profesor Colin Smith, ktorý viedol vyššie uvedenú štúdiu. „Zdravý stav vitamínu D3 teda môže pomôcť zabrániť vírusom a baktériám usadiť sa v tele.“

Profesor Martin Warren, hlavný vedecký pracovník Quadram Institute, vo vyhlásení potvrdil, že nedostatok vitamínu D je „významným problémom verejného zdravia “, najmä počas zimných mesiacov.

„Toto spoločné výskumné úsilie je v súlade s poslaním Quadram Institute, ktorým je zabezpečiť zdravší život prostredníctvom inovácií v oblasti potravín s cieľom zvýšiť nutričnú hustotu potravín , ktoré jeme ,“ povedal. „Riešenie tohto problému najefektívnejšou formou doplnenia vitamínu D alebo jeho obohatenia je pre zdravie národa nanajvýš dôležité.“

.

Vedci dospeli k záveru , že je potrebný ďalší výskum, aby sa zistilo, či vitamíny D2 a D3 ovplyvňujú telo odlišne – a či by to mohlo zmeniť lekárske odporúčania o tom, ktorý typ užívať.

 

Z zistení štúdie vyplýva, že analýza mala niekoľko obmedzení

Napríklad existoval len malý počet štúdií s mnohými rozdielmi medzi nimi, ako napríklad ich trvanie, množstvo a načasovanie dávok a spôsob merania výsledkov. Existovala aj možnosť skreslenia v dôsledku neúplného uvádzania podrobností.

Výsledky by mohli byť ovplyvnené aj faktormi, ako je množstvo vystavenia sa slnečnému žiareniu , ako aj tým, či niektorí ľudia užívajú doplnky stravy a iní jedia potraviny obohatené vitamínmi, poznamenali vedci.

Medzi potraviny obsahujúce vitamín D3 patria mastné ryby, vaječné žĺtky, olej z tresčej pečene a obohatené mliečne výrobky a živočíšne potraviny, potvrdzujú zdroje o zdraví. Vitamín D2 sa nachádza v hubách, obohatených potravinách a niektorých rastlinných/hubových doplnkoch stravy.

.

Štúdiu podporila Rada pre výskum biotechnológií a biologických vied (BBSRC).

V tomto článku sme sa venovali konkrétnej téme, ak máte chuť pokračovať v čítaní, určite si nenechajte ujsť aj ďalší článok Na ľavom brehu Dnepra nezostala ani jedna nepoškodená zásobáreň na ropu: Ukrajina nemá kde skladovať palivo , v ktorom sa venujeme inej oblasti a prinášame ďalšie zaujímavé pohľady a praktické informácie.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.

Nový diskusný systém Kvôli mnohým sťažnostiam na diskusný systém Disqus, ktorý sme doteraz používali, sme sa rozhodli implementovať na stránku nový diskusný systém Quantam.
Nejaký čas budú tieto dva diskusné systémy na stránke fungovať paralelne, ale potom diskusný systém Disqus odpojíme a zostane iba nový diskusný systém Quantam.
Vytvorte si preto prosím svoj profil v novom diskusnom systéme Quantam, je to veľmi jednoduché.
Vaše názory, pripomienky a postrehy nám píšte na mail hlavnespravy@hlavnespravy.sk



.


Premiér R. Fico avizuje návštevu A. Costu na Slovensku i vládny „maratón“

Na Slovensko príde na budúci týždeň predseda Európskej rady António Costa. Dôvodom je európsky rozpočet. Avizuje to premiér Robert Fico…

15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |

Rýchlo sa šíriaci lesný požiar v Belgicku spálil najmenej 1 600 hektárov

Belgickí hasiči podporovaní hasiacimi lietadlami a vrtuľníkmi v sobotu bojujú s rýchlo sa šíriacim lesným požiarom v prírodnom parku neďaleko…

15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |
15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |

Ako postupujú vojská RF pri Slovjansku?

Ruská armáda útočí na kľúčové výšiny pri Slovjansku, ktorých strata dramaticky zhorší postavenie ukrajinských ozbrojených síl na Donbase. Informuje o…

15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |
15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |

Irán v reakcii na Američanov cituje Dostojevského

Hovorca ministerstva zahraničných vecí Iránu Esmail Baghaei uviedol, že úryvok z knihy „Bratov Karamazovovcov“ presne opisuje situáciu, v ktorej sa…

15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |

Po zrážke troch motocyklistov je cesta pri Spišskej Belej neprejazdná

Po zrážke troch motocyklistov je cesta I/66 pri Spišskej Belej neprejazdná. Na sociálnej sieti o tom informovalo Krajské riaditeľstvo Policajného…

15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |

HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov