Washington 30. mája 2018 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik-Iliya Pitalev)
Pokiaľ ide o vzdušnú mobilitu, ruská armáda je druhou hneď po americkej. Podľa správy o vojenskej bilancii z roku 2018 má Rusko v prevádzke 177 stredných a ťažkých dopravných lietadiel. Pre porovnanie v USA je to 658 takýchto lietadiel, v Číne 84, vo Francúzsku 46 a v Spojenom kráľovstve 44, uvádza National Interest.
Ruské dopravné letectvo prejavilo svoju účinnosť v nedávnych vojenských operáciách v Sýrii, ale ako by sa mohlo objaviť tak veľké letectvo v krajine, ktorá sa dlhodobo zameriava na pozemné sily? Aké jedinečné vlastnosti má?
Jedným z hlavných stimulov, ktorý prispel k vytvoreniu silného dopravného letectva, bola existencia výsadkárskych síl (VDV) — špeciálnych palubných jednotiek v ruskej armáde, ktorú sú oddelené od pozemných síl, uvádza National Interest. Tieto jednotky musia nasadiť nezávislé útvary ľahkej motorizovanej pechoty a pristáť s padákom z lietadla.
Ako uvádzajú noviny, hlavným lietadlom ruského dopravného letectva je Il-76, ktorý bol špeciálne navrhnutý pre letecké jednotky ako dopravné lietadlo a lietadlo pre výsadkárov. Il-76 je schopné niesť vo svojom trupe tri pechotné vozy (BVP), čo stačí k vybaveniu jedného oddielu výsadkárov. Jedna z najnovších verzií Il-76 — Il-76MD-90A je vybavená silnejším klzákom a motormi, ktoré dokážu zvládnuť zvýšenú váhu nového BVP-4. Tradičná útočná úloha IL-76 je určená tým, že vo svojom pôvodnom návrhu má 23 mm protilietadlové zbrane namontované proti smeru letu, aby v prípade potreby bolo možné zahájiť paľbu na nepriateľských bojovníkov.
Vzdušné sily sa tiež účastnia rôznych bojových operácií a poskytujú podporu, čo je dôležitou funkciou vzhľadom k obrovskej rozlohe Ruskej federácie. V rámci týchto misií sa dá vojenské vybavenie rýchlo prevážať z jedného miesta na druhé, ale po prevoze často používajú ťažšie pechotné bojové vozy a nádrže, ktoré sú dodávané po železnici. Hoci ruské letectvo má ťažké dopravné lietadlo AN-124, ktoré nesie ťažké vybavenie, používajú sa hlavne k preprave munície a ťažké vybavenie sa prepravuje po zemi alebo po mori.
V závere časopis uvádza, že v budúcnosti sa ruské dopravné letectvo zrejme bude i naďalej rozvíjať rovnakým smerom, čo umožní ruskému letectvu zvýšiť objem leteckej dopravy a poskytnúť väčšiu flexibilitu. Aby sa zachoval status krajiny s druhými najväčšími leteckými silami, usiluje sa Rusko o zlepšenie a rozšírenie svojho letectva. V súčasnej dobe to vyžaduje, aby našlo nového dodávateľa, pretože bývalý dodávateľ, továreň Antonov, teraz patrí Ukrajincom. Nový dodávateľ pravdepodobne bude Iljušin, pretože je jediným výrobcom dopravných lietadiel v Rusku.