Štrasburg 19. novembra (TASR) – Bratislava zrejme príde o vysokorýchlostné železničné spojenie s Európou. Uviedol to dnes slovenský poslanec Európskeho parlamentu Jaroslav Paška (SNS) v rámci plenárneho zasadnutia EP.
Paška upozornil, že europoslanci dnes schválili Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a rady o usmerneniach EÚ pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete, v ktorej sú novo zadefinované železničné trasy, ktorých budovanie bude únia do roku 2050 podporovať.
Prioritný projekt 17 (PP17) rýchlostnej železnice Paríž – Štrasburg – Štutgart – Viedeň – Bratislava z roku 2004, ktorého koordinátorom je bývalý maďarský eurokomisár Péter Balász, má podľa schváleného dokumentu zmenené trasovanie a z Viedne už nepokračuje do Bratislavy, ale cez Győr a Budapešť ďalej na Ukrajinu, ako aj na juhovýchod k Turecku.
"V mapách, ktoré boli priložené k tomuto dokumentu, je zrejmé, že prepojenie medzi Parížom a Viedňou a Bratislavou vysokorýchlostnou železnicou nebude. Táto trasa je odklonená smerom na Győr a Budapešť," uviedol Paška.
Europoslnec dodal, že Slovenská republika je jedinou krajinou v našom regióne, ktorou neprechádza žiadna vetva vysokorýchlostnej železničnej siete (na mapke označená fialovou farbou), budovanej zo spoločných prostriedkov EÚ, teda aj z daní slovenských občanov.
Slovenský poslanec upozornil na skutočnosť, že eurokomisár pre dopravu Siim Kallas pri obhajobe schváleného nariadenia 18. novembra 2013 v EP vyhlásil, že s novým trasovaním koridorov súhlasili všetci členovia Rady EÚ, teda aj slovenská vláda.
Paška dnes ako jediný zo slovenských europoslancov kritizoval administratívny prístup Európskej komisie k riešeniu bratislavského železničného uzla. Poslanec vyzval EK, aby zohľadnila aj stanoviská regionálnych a miestnych samosprávnych orgánov, keďže podľa jeho názoru príslušné ministerstvo v presadzovaní rozvojových potrieb regiónu aj štátu zjavne zlyháva.
(spravodajca TASR Jaromír Novak) gon
Upozornenie: TASR vydá k správe zvukový záznam
Mapová príloha TEN – T sietí v regióne: http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/doc/com%282011%29 _650_final_2_annex_i_part15.pdf