Bratislava 9. decembra 2020 (HSP/Foto:TASR-Michal Svítok )
Nezaradený poslanec Filip Kuffa sa včera zaoberal témou núdzového stavu. Pýta sa ľudí, čí sa tešili na koniec núdzového stavu a uvoľnenie opatrení. Zároveň dodáva, že dôvod na radosť veľmi nie je
Podľa jeho slov sa premiér Matovič chystá „uzurpiť“ si prostredníctvom vládneho návrhu právomoc donekonečna predlžovať núdzový stav.
Súčasný zákon dovoľuje vyhlásiť núdzový stav najviac na dobu 90 dní. Nový návrh umožňuje jeho neustále predlžovanie o ďalších 40 dní.
„Núdzový stav možno vyhlásiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas, najdlhšie na 90 dní. Núdzový stav vyhlásený z dôvodu ohrozenia života a zdravia osôb v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie možno v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas predĺžiť najviac o ďalších 40 dní, a to aj opakovane.“
Filip Kuffa ďalej informuje, že s predĺžením núdzového stavu síce musí súhlasiť národná rada, ale má na to 20 dní odo dňa predĺženia. Ak by predĺženie schválené nebolo, núdzový stav zanikne dňom jeho neschválenia v Národnej rade SR.
„S predĺžením núdzového stavu podľa druhej vety musí vysloviť súhlas národná rada, a to do 20 dní od prvého dňa predĺženého núdzového stavu. Ak národná rada nevysloví súhlas predĺžený núdzový stav zanikne dňom neschválenia návrhu vlády na vyslovenie súhlasu s predĺžením núdzového stavu, inak uplynutím lehoty podľa tretej vety na vyslovenie takéhoto súhlasu. Súhlas národnej rady je potrebný aj v prípade opätovného vyhlásenia núdzového stavu, ak od skončenia predchádzajúceho núdzového stavu vyhláseného z tých istých dôvodov neuplynulo 90 dní“. Matovič má však v parlamente pohodlnú ústavnú väčšinu a tak s predlžovaním núdzového stavu v parlamente nebude mať žiadne ťažkosti.
Poslanec Kuffa na záver upozorňuje na ďalšie ustanovenia predmetného vládneho návrhu a to na možnosť obmedziť základné práva a povinnosti ľudí a taktiež na možnosť im uložiť určité povinnosti na postihnutom území.
“V čl. 5 ods. 3 písmeno a) znie:
„a) obmedziť nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia núteným pobytom v obydlí alebo evakuáciou na určené miesto,“.
4.V čl. 5 ods. 3 písmeno g) znie:
„g) obmedziť slobodu pohybu a pobytu,“.
Tieto dodatky by umožnili Matovičovej vláde neposlušných občanov nasilu koncentrovať na vládou vybranom mieste. Nebezpečnosť týchto zmien si ľudia celkom ani neuvedomujú, ale prijaté zmeny by počas núdzového stavu umožňovali štátnej moci uväzniť a izolovať ľudí a to nie len nakazených, ako ľudia v dobrej viere rozumejú, ale aj všetkých, ktorí by robili problémy. Osobná sloboda a s ňou spojené ľudské práva by počas núdzového stavu nič neznamenali.