Kimči, fermentované kapustové jedlo s históriou siahajúcou stáročia dozadu, sa v Kórei podáva na raňajky, obed a večeru.
Jeho chuť pochádza z laktofermentácie a korenín, ako je cesnak a kórejský chilli prášok alebo gochugaru. Nedávna štúdia Univerzity v Connecticute zistila, že môže pomôcť znížiť krvný tlak, hladinu cukru v krvi a triglyceridov.
Okrem toho, že sa kimči objavuje v kórejských reštauráciách, bežne sa pridáva aj do fusion jedál, ako je vyprážaná ryža s kimči, tacos s kimči a grilovaný syr s kimči. Nájdete ho aj v chladiacej sekcii mnohých amerických supermarketov.
Aká je teda veda, ktorá stojí za kimči – a čo pre vás môže urobiť? Fox News Digital oslovila odborníka, aby nám poskytla informácie.
Dr. Shad Marvasti, výkonný riaditeľ Inštitútu integratívnej zdravotnej a životnej medicíny v HonorHealth v Arizone, opísal kimči ako superpotravinu pre jeho probiotické vlastnosti.
„Kombinuje silu probiotickej fermentácie so zeleninou bohatou na živiny,“ povedal pre Fox News Digital arizonský odborník na zdravie.
„Okrem probiotík je kimči tiež plné vlákniny z kapusty a inej zeleniny, ako aj antioxidantov a vitamínov A, C a K.“ „Dôslednosť malých porcií denne v priebehu času je dôležitejšia ako množstvo na jedno posedenie.“
Výhody, povedal Marvasti, pochádzajú z kľúčových zložiek kimči: cesnaku, zázvoru a čili papričiek.
„Cesnak poskytuje antimikrobiálne látky a látky znižujúce hladinu cukru v krvi a krvný tlak, zázvor pomáha pri trávení a znižuje zápal a čili papričky tiež znižujú zápal,“ poznamenal.
Aby ste ťažili z výhod, nemusíte sa pri každom jedle prejedať kimči. Marvasti povedal, že konzumácia štvrť šálky kimči niekoľkokrát týždenne stačí na zavedenie potrebných probiotík a fytonutrientov do vášho črevného biómu.
„Nemusíte jesť veľkú misu,“ povedal. „Dôslednosť malých porcií denne v priebehu času je dôležitejšia ako množstvo naraz.“
Ale je tu aj kompromis. Aj keď sa v štúdii UConn zistilo, že kimči znižuje krvný tlak, zvyčajne je plné sodíka.
To znamená, že prospešné baktérie v kimči by mohli potenciálne kompenzovať hypertenzné účinky sodíka, hoci výskum nie je jednoznačný.
Ľudia s vysokým krvným tlakom by sa mali pred zaradením veľkého množstva kimči do svojho jedálnička poradiť s lekárom.
„Pre väčšinu zdravých dospelých nie je mierny príjem problémom, ale ľudia s vysokým krvným tlakom alebo srdcovými chorobami by si mali dávať pozor na to, ako kimči zapadá do ich celkového denného príjmu sodíka,“ povedal Marvasti.
„Niektoré veľmi pikantné kimči môžu u citlivých jedincov vyvolať pálenie záhy. Kľúčom je rovnováha. Kimči si vychutnajte ako súčasť celozrnnej stravy s dôrazom na rastlinné potraviny. Malé porcie v priebehu času môžu mať veľký vplyv.“
Kimči má jedinečný chuťový profil, vďaka ktorému je „štipľavé, slané, mierne kyslé a príjemne korenisté s hĺbkou umami z fermentácie,“ povedal Marvasti.
„Pre nováčikov, začnite s malými kúskami. Použite to ako chutnú prílohu, polevu na ryžu alebo misky s obilím alebo ako ozdobu do tacos, sendvičov alebo omeliet.“
„Pridanie ako korenia vám pomôže prispôsobiť sa chuti a zároveň získať jeho výhody,“ povedal Marvasti.
Premiér R. Fico avizuje návštevu A. Costu na Slovensku i vládny „maratón“
Na Slovensko príde na budúci týždeň predseda Európskej rady António Costa. Dôvodom je európsky rozpočet. Avizuje to premiér Robert Fico…
Rýchlo sa šíriaci lesný požiar v Belgicku spálil najmenej 1 600 hektárov
Belgickí hasiči podporovaní hasiacimi lietadlami a vrtuľníkmi v sobotu bojujú s rýchlo sa šíriacim lesným požiarom v prírodnom parku neďaleko…
Ako postupujú vojská RF pri Slovjansku?
Ruská armáda útočí na kľúčové výšiny pri Slovjansku, ktorých strata dramaticky zhorší postavenie ukrajinských ozbrojených síl na Donbase. Informuje o…
Irán v reakcii na Američanov cituje Dostojevského
Hovorca ministerstva zahraničných vecí Iránu Esmail Baghaei uviedol, že úryvok z knihy „Bratov Karamazovovcov“ presne opisuje situáciu, v ktorej sa…




















