Bratislava 14. júla 2017 (TASR/HSP)
Najčastejším problémom, ktorý spôsobuje nefunkčnosť klimatizácie v aute, je únik chladiaceho média. Stáva sa to pri všetkých typoch klimatizácií. V letných mesiacoch klimatizácia chráni vodičov pred vysokými teplotami v aute a nebezpečným prehriatím
Správnu funkčnosť klimatizácie spoznajú motoristi jej sledovaním v prevádzke. “Ak sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30 °C, pri správne nastavenej klimatizácii by sa mala teplota vzduchu z výduchu ventilácie pohybovať okolo 10 – 15 °C. Takýto studený vzduch v konečnom dôsledku vytvorí v kabíne vozidla požadovaných napr. 22°C. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal u väčšiny áut vypínať. Rovnako tak akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresoru autoklimatizácie môže znamenať problém,” vysvetľuje vedúci servisu Mototechna Miloslav Knap.
Podľa neho je najčastejším problémom únik chladiaceho média. Pri bežnej prevádzke dochádza k úniku zväčša na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, ďalej tiež v miestach spojov jednotlivých dielov a v neposlednom rade na mechanicky poškodených častiach. K úniku chladiaceho média prichádza u všetkých typov klimatizácií. Niektorí výrobcovia vozidiel uvádzajú hodnotu prípustného úniku za rok od 5 do 25 % množstva (hmotnosti) náplne. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom, znižuje sa účinnosť klimatizácie.
Ďalším častým problémom klimatizačného okruhu je porucha kompresoru. Významný vplyv na jeho správny chod má špeciálny vysoko viskózny olej. Tento olej má veľmi podobnú funkciu ako ten v motore vozidla, rovnako má tiež svoju životnosť. Pri kontrole a údržbe klimatizačného okruhu je dobré dbať aj na výmenu tohto oleja. Obvyklé množstvo v okruhu je 10 – 15 g. Bez tohto oleja sa kompresor už po niekoľkých minútach poškodí a môže sa aj úplne zadrieť.
“Preto pri servise vozidla odporúčame previesť odsatie zvyšku starého oleja a naplnenie nového. Odhaliť únik oleja je možné pridaním UV látky a posvietením UV lampou, vďaka ktorému budú miesta úniku viditeľné,” priblížil Knap.
Dôležité je predchádzať prípadným problémom a vedieť s klimatizáciou pracovať. Okrem pravidelného čistenia, dopĺňania a výmeny filtrov je dobré vypnúť klimatizáciu 5 – 10 minút pred dojazdom do cieľa jazdy a umožniť tak vyschnutie výparníka. Týmto krokom sa predchádza usádzaniu baktérií a v dlhodobom výhľade aj nepríjemnému zápachu.