Bratislava 5. augusta 2019 (HSP/Foto:TASR- Jakub Kotian)
Poslankyňa NR SR Zuzana Zimenová (SaS) na sociálnej sieti skritizovala premiéra Petra Pellegriniho, kvôli chýbajúcim asistentom učiteľov pre žiakov so zdravotným postihnutím
Premiér Peter Pellegrini je podľa Zimenovej majstrom pozitívnej reklamy. “Z čias jeho krátkeho pôsobenia vo funkcii ministra školstva si pamätáme, ako rozdával do škôl tablety a jazdil na traktore. Zviditeľnil sa aj tým, že „našiel“ peniaze na chýbajúcich asistentov.”
Dokonca niektorým rodičom túto dobrú správu aj sám zatelefonoval. “Na žiadosti o asistenta bolo telefónne číslo. Som im osobne oznámil, že pre tie svoje detičky už asistentov mať budú,” povedal vtedy pre televíziu Markíza. Podľa poslankyne však zamlčal, že tak ako všetky jeho marketingové ťahy, aj tento má obmedzenú životnosť.
“Problém s nedostatkom asistentov v školách sa po voľbách opäť objavil. Aj tento rok asistenti v školách zúfalo chýbajú. Zodpovednosť za to nesie koaličná vláda na čele s premiérom Pellegrinim. Som zvedavá, či teraz zavolá 3912 rodinám a vysvetlí im, prečo ich deti asistentov ani v nadchádzajúcom školskom roku nedostanú,” dodáva na záver Zuzana Zimenová vo svojom facebookovom príspevku.
Zimenová kritizovala situáciu chýbajúcich asistentov na školách už viackrát. Minulý týždeň pripomenula že v júni tohto roka hovorila ministerka školstva Martina Lubyová o zvyšovaní prestíže učiteľov ako o hlavnom cieli ministerstva pod jej vedením. “Nezabudla sa pri tom pochváliť aj pravidelným navyšovaním financií na asistentov učiteľa”, poznamenala vtedy poslankyňa.
A ako to vyzerá v skutočnosti? Zimenová uviedla, že ministerstvo zvýšilo stav len o 3,2 asistenta a to v súčasnom stave, kde v školách chýbajú tisícky ľudí.
“Doteraz neposkytuje asistentom adekvátnu podporu, vzdelávanie ani štandardy práce,” dodáva.
Ministerstvo podľa Zimenovej nezvyšuje ani prestíž učiteľov, “ale záťaž na nich, keď očakáva, že budú pedagógmi, asistentmi učiteľa aj osobnými asistentmi v jednej osobe.” No a na to všetko podľa poslankyne doplatia len deti.
Zvýšený počet asistentov je nedostačujúci
Za nedostatok asistentov na školách kritizovala ministerstvo aj Slovenská komora učiteľov (SKU).
Podľa SKU obe ministerstvá „opäť ukázali nezáujem o trápenie rodín a starosti škôl“.
Ministerstvo školstva na svojej webovej stránke v týchto dňoch zverejnilo výšku pridelených prostriedkov na asistentov učiteľa. „Napriek tomu, že počet žiadostí škôl rastie, ministerstvo reálne zvýšilo stav len o 3,2 asistenta, čo je pri tisícoch chýbajúcich asistentov absolútne nedostačujúce,“ upozornil Viktor Križo v tlačovej správe SKU.
Je problémom a hanbou, ak svojho asistenta ešte stále nemá čo i len jedno dieťa
Za nedostatok asistentov kritizoval ministerstvo školstva minulý týždeň aj poslanec za OĽaNO Miroslav Sopko. Tieňový minister školstva vyzval ministerku školstva, aby objasnila, prečo ešte stále nemôžu všetky deti využívať služby asistenta.
Podľa Sopka je problémom a hanbou, ak svojho asistenta ešte stále nemá čo i len jedno dieťa, ktoré ho pre zabezpečenie vzdelávania potrebuje.
„V takomto prípade musíme všetci hlasno kričať, aby tých asistentov bol dostatočný počet, teda toľko, koľko ich treba. Považujeme to za prioritu priorít každej vlády,” vyhlásil Sopko a pokračoval: „Výhovorky typu, že balík financií je obmedzený, sú len pohodlným klamstvom. Ak totiž vláda dokáže vyhodiť von oknom takmer milión eur na neúspešný projekt Národného potravinového katalógu, musí nájsť peniaze aj na asistentov pre deti, ktoré ich nevyhnutne potrebujú.“
Podľa Sopka sú financie medzi jednotlivé školy rozdeľované na základe rozpisu okresného úradu, kde by sa k posúdeniu jednotlivých žiadostí mal vyjadriť odborný zamestnanec, ideálne špeciálny pedagóg. Ako však tvrdí, aj tieto úrady rozhodujú o rozdelení financií na základe zhora daného rozpisu financií.
Sopko zároveň navrhol jasné nastavenie kritérií pre posudzovanie jednotlivých žiadostí o asistenta, ktoré sa musia dodržiavať.
Aktuálne by mali školy podľa Sopka dostávať financie na zabezpečenie odborných zamestnancov (spomínaný psychológ či špeciálny pedagóg), ak majú 20 a viac začlenených žiakov – cez zvýšený normatív. „Toto však nestačí aj na hodnotenie učiteľov, ktorí s týmito deťmi pracujú,“ upozornil Miroslav Sopko a dodal: „Bez vyriešenia tohto problému môžeme o inklúzii v školách len snívať. Vyzývam vládu, aby myslela pri svojich rozhodnutiach na deti a ich potreby, a takisto na pedagógov, ktorí ich vzdelávajú.“