Bratislava/Londýn/Ženeva 13. marca (TASR/HSP/Foto:TASR)
Na Slovensku majú spotrebitelia svoje práva upravené zákonom a ochrane spotrebiteľov sa venujú viaceré organizácie či združenia
Stanovme svoje práva v oblasti telefonovania! – to je v roku 2014 téma Svetového dňa práv spotrebiteľov (World Consumer Rights Day, WCRD), pripadajúceho na 15. marca.
Nezisková Svetová federácia spotrebiteľských združení Consumers International (CI), registrovaná vo Veľkej Británii, sa zvolenou témou v roku 2014 zameriava na mobilnú komunikáciu. Jedným z hlavných dôvodov je skutočnosť, že podľa CI v roku 2013 vlastnilo mobilný telefón 6,8 miliardy ľudí, kým v roku 2011 malo tento komunikačný prostriedok 6 miliárd osôb a v roku 2010 okolo 5,4 miliardy.
Uvedené údaje nasvedčujú, nakoľko sa tento spôsob komunikácie rozvinul. Súbežne s tým sa zmenili aj služby. Kým donedávna mobilný telefón slúžil najmä na telefonovanie a prijímanie či posielanie krátkych textových správ, v ostatných rokoch sa stal menším počítačom. V súčasnosti je mobilný prístup nevyhnutnosťou, ktorá presahuje aktivity spojené s voľným časom. Preto CI pripravuje pri príležitosti Svetového dňa práv spotrebiteľov program o právach v oblasti telefónie.
Na Slovensku majú spotrebitelia svoje práva upravené zákonom a ochrane spotrebiteľov sa venujú viaceré organizácie či združenia. Spotrebiteľské práva sa spájajú s menom amerického prezidenta Johna F. Kennedyho, ktorý 15. marca 1962 pred členmi Kongresu USA vyhlásil: “Spotrebiteľmi sme my všetci, každý z nás. Je to najväčšia ekonomická sila, ktorá má vplyv na súkromné aj verejné podnikanie, často ju však nikto nechce počúvať.” Kennedy pred Kongresom formuloval právo na bezpečnosť, informácie, výber a právo byť vypočutý. Od týchto štyroch základných práv sa odvíja ochrana spotrebiteľov na celom svete. Od ochoty spotrebiteľa otvoriť peňaženku závisí osud obchodu, výroby aj služieb. Je pánom ekonomiky, hoci si to niekedy ani sám neuvedomuje, pripomenula dlhoročná zástankyňa práv spotrebiteľov na Slovensku Marta Černá.
Vďaka nezávislej Svetovej federácie spotrebiteľských združení Consumers International, ktorá zastrešuje vyše 220 spotrebiteľských organizácií zo 120 krajín vrátane Slovenska, sa v roku 1983 pridali k uvedeným štyrom základným ďalšie štyri práva – právo na uspokojenie základných potrieb, právo na nápravu, právo na spotrebiteľské vzdelanie a právo na zdravé životné prostredie – a boli položené základy Svetového dňa práv spotrebiteľov.
V roku 1985 z iniciatívy Medzinárodnej organizácie spotrebiteľských zväzov prijalo Valné zhromaždenie OSN smernice k Svetovému dňu práv spotrebiteľov. Obsahujú principiálne východiská k ôsmim právam spotrebiteľov a zabezpečujú rámec na posilnenie národných politík na ochranu spotrebiteľa.
Zdroje: www.consumersinternational.org, http://ec.europa.eu/luxembourg/15mars2012_fr.htm, www.unctad.org, www.spotrebitelinfo.sk, www.pravaspotrebitela.sk, www.zss.sk, http://portal.gov.sk/Portal/sk/Default.aspx?CatID=39&aid=1652, http://epredpisy.sk/predpisy-vo-vlade/2516155-o-ochrane-spotrebitea, www.zakonypreludi.sk
jf