Budapešť 3. februára (TASR) – Z predpísaných 60 bezchybných dní skúšobnej prevádzky novej linky budapeštianskeho metra sa doposiaľ podarilo absolvovať iba dva dni. Konštatoval to dnes maďarský denník Népszabadság, podľa ktorého štvrtá linka metra tak bude do užívania pred parlamentnými voľbami odovzdaná len sotva.
Denník poznamenáva, že k vydaniu dočasného povolenia je potrebné absolvovať nepretržite 60 dní bezchybnej prevádzky pod dohľadom maďarského Národného úradu pre dopravu (NKH), pričom uvedené dva dni testovania, ktoré sa začalo 23. januára, nenasledovali po sebe. Ak sa totiž vyskytne nejaká porucha, treba začať odznova, píše Népszabadság.
Stalo sa napríklad, že automatický systém riadil súpravu na základe pôvodne zle naprogramovanej dĺžky koľajníc a vlak zastavil za stanicou, prípadne že dvere sa otvorili na opačnej strane alebo vlak sa pohol opačným smerom.
Podľa denníka poľský výrobný závod spoločnosti Alstom odovzdal nie úplne hotové súpravy, na ktorých nevykonal skúšky. Nemá totiž k dispozícii dráhu potrebnej dĺžky. Problémom je tiež zladiť technológiu zabudovanú vo vlakových súpravách od Alstomu s technológiou železničnej dráhy, ktorú realizovala spoločnosť Siemens.
Prevádzku novej linky bude zabezpečovať 15 súprav značky Alstom Metropolis. V kabíne rušňovodiča bude rušňovodič iba v prvom roku prevádzky, vlaky totiž budú plne automatizované.
Obavy týkajúce sa výsledkov testovania novej linky vyjadril v sobotu aj budapeštiansky starosta István Tarlós, ktorý pripustil, že termín odovzdania koncom marca môže byť ohrozený. Parlamentné voľby vypísal prezident János Áder na 6. apríla.
Tunel štvrtej linky metra, ktorá je dlhá 7,3 kilometra a bude spájať stanice Keleti pályaudvar na peštianskej a Kelenföld vasútállomás na budínskej strane, začali pri Kelenfölde raziť 4. apríla 2007 s polročným omeškaním.