Moskva 17. októbra 2018 (HSP/Vzgljad/Foto:wikimedia)
Američania a NATO organizujú na Ukrajine vojenské cvičenie Clear Sky 2018, pri tomto cvičení spadlo ukrajinské bojové lietadlo Su-27B, na palube ktorého sa nachádzal americký pilot. Ukrajinský a americký pilot zahynuli, čo vyvolalo totálne zdesenie v radoch ukrajinských politických elít. Bližšie informácie o tejto havárii ukrajinského bojového lietadlá a smrti amerického a ukrajinského pilota prináša portál vzgljad
Ukrajinské lietadlo Su-27B spadlo v oblasti dedinky Uljanov v Chmelnickom rajóne Vinnickej oblasti, v mieste nehody sa našli aj telá oboch mŕtvych pilotov. Svedkovia havárie tvrdia, že lietadlo sa krútilo pri páde, bolo však vidieť, že sa pilot pokúša lietadlo smerovať mimo osídlených oblastí. Krátko po páde na miesto nehody prišla vojenská sanitka, vrtuľníky, ukrajinskí dôstojníci a niekoľko civilistov. Približne 100 policajtov a 20 detektívov vykonávali následne prieskum miesta, kde ukrajinské lietadlo padlo.
Čo robil americký pilot v ukrajinskom lietadle? Odpoveď je jednoduchá. Američania konečne prestali kamuflovať, takže počas cvičení v rámci NATO už nehovoria o “mýtickej hrozbe z východu (Irán, Rusko, Čína, Mordor…) “, ale jednoznačne potvrdili, že za hrozbu považujú Rusko. Keďže ruskí a ukrajinskí piloti spoločne študovali na rovnakých vysokých vojenských školách s rovnakou bojovou tradíciou a metodikou, rozhodli sa Američania bližšie pochopiť mentalitu a psychiku ruských pilotov tým, že budú sledovať bojovú činnosť ukrajinských pilotov.
Americký pilot v kabíne zničeného Su-27B sa teda z činnosti ukrajinského pilota snažil pochopiť psychológiu ruského pilota. A to v rámci cvičenia NATO Clear Sky 2018. Túto informáciu potvrdil aj Spiridon Kilinkarov, bývalý poslanec ukrajinského parlamentu. Americkí piloti potrebujú bližšie informácie o ruskej vojenskej technike a mentalite ruských pilotov. Krátko pred pádom Su-27B Američania dňa 12. 10. 2018 na letisku v Starokonstantinove spravili podobnú akciu, tentoraz si však ako druhý pilot do amerického F-15D Eagle Fighter sadol ukrajinský pilot.
Cvičení NATO Clear Sky 2018 sa zúčastňujú piloti z Belgicka, Dánska, Británie, Estónska, Holandska, Poľska, Rumunska, USA a Ukrajiny. Hlavným cieľom cvičení je v bojovým podmienkam sa približujúcemu cvičeniu testovať S-300, zistiť bližšie informácie o mentalite ruských pilotov a vyskúšať si zapojenie Ukrajincov do bojových operácii NATO a rovnako zistiť možnosť, či dokážu ukrajinskí piloti lietať na starších F-15, ktoré by im mohli Američania predávať. Americký F-15D Eagle Fighter a ukrajinský Su-27B sa dokonca stretli v simulovanom vzdušnom súboji, v ktorom zvíťazil ukrajinský stroj.
Podľa zverejnených informácii sa cvičenia Clear Sky 2018 zúčastnilo 950 vojakov (čo nie je až tak veľa, ak to porovnáme s rusko-čínsko-mongolským cvičením Vostok 2018, ktorého sa zúčastnili stovky tisíc vojakov a obrovské množstvo bojovej techniky). F-15D a Su-27B navyše nepredstavujú najmodernejšie stroje, ide o staré stroje, ktoré sú na hrane životnosti.
Su-27B je ešte sovietske lietadlo a určené je na cvičné účely, rovnako F-15D je starším americkým strojom z roku 1970. Od roku 1985 už F-15D neslúži v americkom letectve, ak by Ukrajinci kúpili niekoľko desiatok amerických starých F-15D za premrštené ceny, spokojní by boli všetci. Aj Američania a aj Ukrajinci, ktorých by hrialo vedomie, že splnili americké prianie. Veď aj Slovensko už kúpilo staré a vyradené F-16 aby potešilo Američanov, prečo by tak nemohli urobiť aj Ukrajinci?
Podľa ruského vojenského analytika Alexeja Leonkova príčinou havárie je najpravdepodobnejšie technická chyba.Rovnako treba brať do úvahy, že ide o staré lietadlo. (To však neznamená, že Ukrajinci nemôžu vyjsť s verziou, že išlo o atentát ruských tajných služieb). Leonkov si však kladie otázku, prečo sa nemohli ukrajinský a americký pilot katapultovať?
Kvalita ukrajinského letectva od roku 1991 rapídne poklesla. Na rozdiel od Ruska Ukrajinci nedokázali vyvinúť alebo modernizovať svoje sovietske stroje, ktoré v minulosti predstavovali špičku vo svete. Všetko čo majú Ukrajinci vo svojom letectve k dispozícii pochádza ešte zo sovietskych zdrojov a to je ozaj alarmujúce. Úroveň ukrajinského bojového letectva, rovnako ako námorníctva a pozemných síl katastrofálne upadla. Leonkov upozornil aj na skutočnosť, že havarované Su-27B, ktoré slávnostne pred cvičením Clear Sky odovzdal Porošenko ukrajinským vzdušným silám, Ukrajinci bez ruskej pomoci opravovali takmer 5 rokov. S akým výsledkom sa na vlastnej koži presvedčil aj nebohý americký pilot.
Podľa ukrajinských informácii z roku 2017 majú Ukrajinci k dispozícii 30 lietadiel Su. 16x Su-27, 7x Su-27P a 7x Su-27B. Od roku 2017 však Ukrajinci posunuli jednu Su-27B Američanom, ktorí ju testovali v Nevade, kde sa aj Su-27 pri cvičeniach rozbila, počas testovaní Mig-29 a Su-27 zahynul aj americký skúšobný pilot Eric Schulz. Schulz na cvičeniach predstavoval “ruského pilota” pre americké bojové lietadlá. ďalšia Su-27B sa rozbila v posledných dňoch, takže má Ukrajina k dispozícii len 5x Su-27B. Kto však na ukrajinských Su-27B bude dobrovoľne po týchto nehodách lietať, je otázne.
Lietadlo mohlo havarovať aj kvôli ľudskej chybe. Ukrajinci nemajú nalietaných dostatok hodín, ukrajinský pilot mohol byť “premotivovaný” a chcel sa ukázať pred americkým kolegom. Ruský vojenský expert Ajteč Bižev upozorňuje aj na skutočnosť, že Ukrajina nemá dostatok prostriedkov na to, aby udržiavala vyšší štandard svojho letectva. Ukrajinské vojenské letectvo zápasí s nedostatkom financií, nedostatkom náhradných súčiastok, piloti nalietajú za rok len minimum hodín (približne 50 hodín, zvyšok na trenažéri). Nedostatok skúseností podľa Biževa mohol mať významný podiel na poslednej havárii, bližšie informácie prečo k havárii došlo, ozrejmí až skúmanie “čiernej skrinky”.
Ukrajinci sa však nemusia obávať, že by smrť amerického pilota ovplyvnila negatívne vzťahy medzi Washingtonom a Kyjevom. Washington potrebuje Kyjev aby pretvoril ukrajinské ozbrojené sily na “potravu pre delá” v prípade hypotetickej vojny s Ruskom. Smrť amerického a ukrajinského pilota však otriasla morálkou pilotov NATO, ktorí sa cvičení zúčastňujú. Ukrajinci však budú musieť zvýšiť úroveň svojho bojového letectva. Aspoň do takej miery, aby ukrajinské bojové lietadlá s americkými pilotmi na palube veľmi často nehavarovali.