Svet 02. januára 2017 (HSP/DWN/Foto:TASR/AP-Kirsty Wigglesworth)
Bankový gigant Barclays softvérom analyzoval všetkých obchodných partnerov a odstrčil nerentabilných zákazníkov. Ostatné banky by mali tento trend nasledovať
Britský bankový gigant Barclays analyzoval transakcie všetkých svojich obchodných partnerov pomocou nového softvéru zvaného “Flight Deck.” Zákazníci, ktorí sú neaktívni alebo negenerujú takmer žiadne výnosy, budú po novom „prepustení“, píše Bloomberg. Barclays má v súčasnej dobe v hľadáčiku asi 7000 zákazníkov. Ti budú nútení vykonať viac transakcií s bankou, aby dosiahla vyšší výnos, alebo budú nútení opustiť obchodný vzťah. Barclays chce dosiahnuť minimálny výnos približne 10 percent na každého zákazníka.
Od roku 2014 britská banka vyradila už asi 17.000 zákazníkov. Ostatné veľké banky majú v súčasnej dobe prísne štandardy ziskovosti svojich obchodných partnerov. “Globálne aktívne investičné banky opustili svoje väzby na menších klientov a namiesto toho sa snažia posilniť spoluprácu s elitnými správcami fondov. Banky ako Citigroup alebo HSBC si vedú presné zoznamy svojich klientov a sú zamerané na veľkých finančných manažérov,” píše Bloomberg.
Deutsche Bank zrejme v súčasnosti pracuje na ukončení svojich obchodných vzťahov s približne 3400 investičnými klientmi. Americká investičná banka Morgan Stanley delí svojich najziskovejších zákazníkov v oblasti cenných papierov s pevným výnosom do troch skupín: “super-jadro”, “jadro” a “základňa”. Päť najväčších hedge-fondov, ktorí sú klientmi banky Citigroup, sú v banke vedení ako elitná jednotka s názvom “Focus Five.” Barclays rozdeľuje 500 najziskovejších zákazníkov do kategórií “Gold”, “Platinum” a “Diamond”.
“Za celú svoju kariéru som ešte nikdy nezažil, že banky, ktoré nemôžu vytvárať požadované zisky, optimalizujú a riešia svoje vzťahy so zákazníkmi. Vzhľadom na tlaky, ktorým podliehajú, sú v súčasnosti nútené takto konať,” hovorí jeden z pozorovateľov Moody Investors Service.
Zameranie pozorovateľov sa posunulo. “Prichádzame zo sveta, v ktorom viac rovnalo sa lepšie: viac zákazníkov, viac transakcií, väčší podiel na trhu. Následky finančnej krízy z roku 2008 v podobe zavedených kapitálových požiadaviek zmenili bankové podnikanie – viac nie je nevyhnutne lepšie. V minulosti sme mali pomerne jednorozmerný pohľad na výkazy ziskov a strát,” povedal analytik Barclays pre Bloomberg.