Bratislava 13. mája 2019 (HSP/Foto:TASR/AP-Fareed Khan)
Študenti z imigrantských rodín vo Švédsku zaostávajú v škole. Zlepšiť by to malo podľa tamojšej vládnej komisie prehĺbenie výučby v ich rodnom jazyku. Hodiny arabčiny by sa tak mohli stať súčasťou už dopoludňajšie výučby a nie až popoludňajšej, kedy je najmä kvôli únave záujem menší. Informácie priniesol portál iDnes
Deti prisťahovalcov počujú švédčinu väčšinou len v škole. Keď prídu domov, hovoria len svojou rodnou rečou. Z toho však následne plynú problémy v škole. Keďže výkladu dostatočne nerozumejú, pri hodnoteniach zapadajú do švédskeho podpriemeru.
“Švédčinu počujem len od učiteľov, inak sa bavíme so spolužiakmi každý vo svojom jazyku,” vysvetlil 13-ročný Ardalan.
Podľa nedávnej štúdie organizácie OECD nespĺňajú vo Švédsku dve tretiny študentov z imigrantských rodín ani základné študijné nároky. V ostatných európskych krajinách pritom tvoria žiaci, ktorí takto vo výučbe pokrivkávajú, zhruba desatinu všetkých študentov.
V Dánsku sa rozhodli s týmto problémom bojovať pomocou zákona, podľa ktorého rodičia imigrantov, ktorí sa odmietajú naučiť reč svojej hostiteľskej krajiny, stratia nárok na sociálne dávky.
Švédi ale zvolili opačný prístup. Žiakom totiž ponúknu výučbu ich rodného jazyka, aby rozumeli výučbe dobre aspoň vo svojej reči. S návrhom prišla vládna komisia, ktorá sa zaoberala neuspokojivými výsledkami študentov z prisťahovaleckých rodín.
Podobne to funguje aj v iných krajinách. Rada pre integráciu v Severnom Porýni – Vestfálsku prišla nedávno s tým, že deti imigrantov by sa mali učiť ako druhý jazyk svoju turečtinu či poľštinu, namiesto doterajšej angličtiny.
Vo Švédsku dnes pritom navštevuje kurzy rodného jazyka len zhruba 170 tisíc študentov z celkových 280 tisíc, ktorých sa to týka. Podľa Nihada Bunara, poradcu vlády pre výučbu jazykov, za to môže zaradenie výučby rodných jazykov až na koniec výučby. Študenti sú poobede už unavení a tiež nepriraďujú popoludňajšom predmetom takú váhu. V priemere totiž navštevovalo tieto jazykové hodiny päť žiakov z každej triedy.
Vládna komisia preto navrhuje, aby sa tieto hodiny stali integrálnou súčasťou dopoludňajšie výučby. Ďalším návrhom tiež je, aby sa takéto hodiny odohrávali v menších skupinách, aby bola výučba intenzívnejšia.
Švédsky minister školstva Gustav Fridolim návrh víta. Kritici o ňom ale dosť pochybujú. Podľa mnohých totiž rozšírená výučba “rodných” jazykov ešte prehĺbi už existujúcu priepasť, ktorá delí študentov z imigračných rodín od väčšinovej švédskej spoločnosti.