Pýtate sa, čo má obmedzovanie využívania služobných áut na súkromné účely spoločné so životným prostredím a ovzduším? Eurobyrokrati prišli na to, že zamestnanci, ktorým zamestnávateľ povolí užívať služobné auto na súkromne účely, majú väčšiu motiváciu jazdiť autom namiesto toho, aby šli pešo alebo verejnou dopravou. A to okrem väčšieho množstva dopravných nehôd, zápch a hluku podľa nich spôsobuje práve znečisťovanie životného prostredia. A tak navrhujú využívanie služobných áut na súkromné účely zregulovať a obmedziť.
Používanie služobného auta na súkromné účely je ale jedna z mála výhod, ktorú majú zamestnanci niektorých firiem popri ich súčasných, na európske pomery nízkych platoch. A dosť ľudí si aj vďaka nej dokáže ušetriť nejaké to euro navyše. Byrokrati si ale myslia, že keď týmto ľuďom vezmú ich služobné auto, tak tí automaticky sadnú do vlakov, či
MHD a budú chodiť do práce len týmito prostriedkami. No to je mylná predstava. Keďže osobný automobil je dnes takmer nutnosťou, títo ľudia si budú nakoniec nútení zaobstarať svoje vlastné auto na vlastné náklady!
A keďže väčšina z nich nemá tisícky eur len tak navyše, tak buď sa zadĺžia, alebo si budú nútení kúpiť najmä staršie ojazdené automobily niekde z bazáru, ktoré s určitosťou nespĺňajú toľko emisných noriem ako nové služobné autá, ktoré si firmy kupujú ako čisto nové na odpis!
A tak celá táto novela bude mať presne opačný efekt a v konečnom dôsledku prinesie okrem väčšieho hluku aj väčšie znečisťovanie životného prostredia, o ktorom tak byrokrati z EÚ neustále rozprávajú. Aj takto teda vyzerá logika eurobyrokratov v praxi…
A čo tak v rámci ochrany životného prostredia obmedziť jazdy služobnými autami a lietadlami byrokratom, europoslancom a europapalášom?
Martin Bago