Praha 6. apríla 2016 (HSP/Foto:screenshot z youtube)
V rannom vysielaní Českej televízie bolo predstavené jedinečné lietadlo, prvá ultraľahká stíhačka na svete UL-39 Albi s vlastnosťami prúdového lietadla
Táto ultraľahká stíhačka má dva trupy, váži iba 320 kg a prvýkrát vzlietla na letisku v Českých Budějoviciach. Ide skutočne o svetový unikát, ktorý vznikal 17 rokov v spolupráci Ústavu lietadlovej techniky Fakulty strojníckej ČVUT v Prahe a spoločnosťami LA COMPOSITE s.r.o. a Jihlavan Airplanes s.r.o. Vďaka integrovanému padákovému systému ponúka aj vysokú mieru bezpečnosti. So svojím rozpätím 7,5 metra a dĺžkou 7,2 metra sa do lietadla vojdú až dvaja za sebou sediaci piloti.
Je to lietadlo, ktorého tepelnú stopu radar nezachytí. Armáda bude môcť na tomto lietadle lepšie a lacnejšie cvičiť svojich bojových pilotov. “Sťažená identifikácia UL-39 Albi spočíva v tom, že vrtuľa je schovaná vnútri lietadla, a tak nemôže radar zachytiť jej odraz ani tepelnú stopu,” uviedol vedúci Ústavu lietadlovej techniky na ČVUT Robert Theiner.
Ako ďalej vraví, stíhačka je vyrobená z uhlíkového kompozitu, z predimpregnovaných materiálov pomocou autoklávovej technológie, čiže bola “vypečená” v peci za vyššej teploty a tlaku, aby sa materiál vytvrdil a získal vysokokvalitné vlastnosti. “Pohon pozostáva z ventilátorového stupňa, ktorý je poháňaný piestovým motorom, ale súčasne k tomu je celý motor zatvorený v trupe, ktorý sa podieľa na vzniku ťahu,” opisuje stručne konštrukčný princíp.
Ako však podotýka, je to zatiaľ prototyp, ktorý sa bude ďalej vylepšovať. Počas 17-ročného obdobia sa na jeho konštruovaní podieľalo zhruba 130 študentov, z ktorých jeden si založil spoločnosť LA COMPOSITE s.r.o., ktorá vyrobila práve spomínaný uhlíkový kompozit.
Roman Jabůrek z Jihlavan Airplanes s.r.o. hovorí, že ultraľahká stíhačka UL-39 Albi bude predovšetkým určená pre armádu na elementárny výcvik, ale môžu ju používať všetci piloti vlastniaci preukaz na riadenie ultraľahkých lietadiel. Vylepšovanie prototypu odhaduje na 2-3 roky, kým sa uvedie do sériovej výroby na trh. Jej cena je zatiaľ vyčíslená na 60 miliónov CZK (približne 2220 000 Eur).