Bratislava 6. marca 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-SIS)
Stanovisko Slovenskej informačnej služby
“Pán poslanec NR SR Martin Fedor v reakcii na stanovisko SIS k niektorým jeho nie korektným a presným výrokom z tlačovej konferencii uviedol ďalšie výhrady voči návrhu spravodajského zákona, s ktorým po 20-tich rokoch prichádza historicky prvý návrh na zvýšenie kontroly spravodajských služieb.
Vo svojom stanovisku pán poslanec Fedor napísal: „Hlavné výhrady, týkajúce sa posilnenia právomocí predsedu vlády, nejasného termínu bezpečnostných opatrení, zbierania metadát, kontroly hospodárenia stále zostávajú.“
Jeho neopodstatnené obavy vyvraciame opäť vecnými argumentmi: Posilnenie právomocí predsedu vlády – premiérovi právomoci vôbec nepribudnú on ich už má v súčasnosti. Premiér vedie vládu a zároveň ten istý premiér je aj predsedom Bezpečnostnej rady, ktorá v súčasnosti môže ukladať úlohy SIS, výlučne prostredníctvom toho istého predsedu.
Návrh zákona teda v žiadnom prípade nedáva premiérovi väčšie kompetencie k ukladaniu úloh predsedovi vlády, naopak v § 5 po prvýkrát v histórii ide o ich spresnenie a presné definovanie, čo v zákone predtým chýbalo.
Pokiaľ však toto spresnenie procesu ukladania úloh SIS vyvoláva polemiky a nejasnosti v jeho výklade, sme pripravení v rámci hľadania konsenzu naprieč politickým spektrom, ho zo zákona vypustiť.
Nejasný termín bezpečnostných opatrení – žiadne bezpečnostné opatrenie nesmie zasiahnuť do základných ľudských práv a slobôd, naopak má zabrániť ich bezpečnostnému ohrozeniu.
Bezpečnostným opatrením sa v rámci znenia navrhovaného spravodajského zákona rozumie taká aktivita spravodajskej služby smerujúca k zabezpečeniu ochrany záujmov SR a jej občanov s cieľom minimalizovať alebo zamedziť bezprostrednú hrozbu. V žiadnom prípade sa pod tento význam nevzťahuje, ako to bolo zo strany pána Fedora uvedené obmedzenie slobodného pohybu osôb, ktoré mimochodom rieši trestnoprávna úprava.
Typickým príkladom z nedávnej histórie vystihujúcim bezpečnostné opatrenie je aktívna účasť spravodajskej služby na oslobodení rukojemníkov alebo zadržiavaných občanov SR formou tajného vyjednávania o ich prepustení.
Spravodajská ochrana – takúto ochranu osoby môže v zmysle § 6, ods.3 návrhu zákona spravodajská služba realizovať VÝLUČNE po predchádzajúcom súhlase osoby, ktorej sa má týkať. Nie je možné ju realizovať bez splnenia tejto podmienky svojvoľným rozhodnutím premiéra alebo spravodajskej služby, ako to nesprávne prezentoval pán Fedor. Pripomíname, že jediným účelom spravodajskej ochrany osoby je jej ochrana pred nebezpečenstvom, ktoré by jej mohlo hroziť. SIS poskytne ďalšie argumenty aj k iným výhradám a obavám, keďže ambíciou našej služby je, aby bol návrh zákona prijatý čo najširším konsenzom. Naša spravodajská služba preto víta konštruktívnu diskusiu pri prerokovaní návrhu zákona.
Do procesu tvorby návrhu zákona vstúpili svojimi odbornými pripomienkami aj Právnická fakulta UK v Bratislave, Policajná akadémia, Paneurópska vysoká škola a Právnická fakulta Trnavskej Univerzity. Výraznou mierou pri kreovaní novej spravodajskej legislatívy prispeli Asociácia bývalých spravodajských dôstojníkov ako aj viacerí významní bezpečnostní analytici. Všetkým spolutvorcom návrhu zákona ako aj odbornej verejnosti touto cestou ďakujeme za podnetné návrhy a pripomienky.”
TASR informoval hovorca SIS Branislav Zvara.
ml