Montabaur 26. marca 2015 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP-Laurent Cipriani)
Podľa zoznamu bola na palube aj osoba s nejasným občianstvom
Nemecké ministerstvo zahraničných vecí dnes zverejnilo prvý kompletný zoznam štátnych príslušností obetí z lietadla Germanwings, ktoré v utorok havarovalo vo francúzskych Alpách.
V prvej časti zoznamu, ktorý sme prevzali od tlačovej agentúry AP, sú obete, ktoré majú iba jedno občianstvo a v druhej ľudia s dvojitým občianstvom, čo zostavenie zoznamu komplikovalo.
Pri havárii zahynulo:
– 71 Nemcov
– 48 Španielov
– 3 Argentínci
– 3 Američania
– 2 Austrálčania
– 2 Briti
– 2 Kolumbijci
– 2 Iránci
– 1 občan Belgicka
– 1 občan Dánska
– 1 občan Holandska
– 1 občan Japonska
– 1 občan Mexika
– 1 občan Maroka
– 1 občan Venezuely
ďalej zahynuli:
– 3 ľudia s občianstvom Nemecka a Kazachstanu
– 1 osoba s občianstvom Nemecka a Japonska
– 1 osoba s občianstvom Španielska a Británie
– 1 osoba s občianstvom Španielska a Izraela
– 1 osoba s občianstvom Španielska a Maroka
– 1 osoba s občianstvom Španielska a Mexika
– 1 osoba s občianstvom Venezuely a Čile
– 1 osoba s nejasným občianstvom.
Podľa analýzy niekto zmenil výšku letu
Autopilot Airbusu bol pred nárazom na zem nastavený na zostup do výšky 100 stôp (30,5 metra), čo je najnižšie možné nastavenie. Vyplýva to z údajov švédskej online služby www.FlightRadar24.com, ktorá sleduje pohyb lietadiel vo svete, informovala agentúra Reuters.
Analýza jej satelitných údajov ukázala, že niekto zmenil výšku letu lietadla Germanwings na najnižšie možné nastavenie 100 stôp, čo je výrazne nižšie, ako skutočne havarovalo. Miesto havárie sa nachádza vo výške približne 6000 stôp (1830 metrov).
“V čase od 9:30:52 do 09:30:55 môžete vidieť, že niekto manuálne zmenil nastavenie autopilota z výšky 38.000 stôp (11.600 metrov) na 100 stôp (30,5 metra), a o deväť sekúnd na to začalo lietadlo zostupovať, pravdepodobne s nastavením autopilota na ‘OPEN DESCENT’,” uviedol v e-maile výkonný riaditeľ FlightRadar24 Fredrik Lindahl. Dodal, že sa o tieto fakty podelili s francúzskymi vyšetrovateľmi, ktorí ich o ne požiadali.
Pomoc pri vyšetrovaní ponúklo aj FBI
Tvrdenie prokurátorov, že druhý pilot úmyselne havaroval s lietadlom spoločnosti Germanwings, dodáva nehode “nový, nezmerateľný a absolútne nepochopiteľný rozmer”, povedala dnes nemecká kancelárka Angela Merkelová.
“Táto nová správa ma hlboko šokovala… Presahuje čokoľvek, čo by som si predstavovala,” citovala ju tlačová agentúra DPA. “Je to ďalšia záťaž pre rodiny v týchto dňoch plných utrpenia,” pokračovala. Dodala, že “nevieme o všetkých dôvodoch”. A zopakovala sľub, že nemecké orgány urobia “čokoľvek, čo si viete predstaviť”, na pomoc vyšetrovaniu.
Nemecký štátny prokurátor Christoph Kumpa informoval, že vyšetrovatelia prehľadávajú byt druhého pilota havarovaného letu, 28-ročného Andreasa Lubitza, ktorý mal v Düsseldorfe. V jeho byte i na ďalších miestach hľadajú akékoľvek dokumenty a dôkazy po tom, ako francúzsky prokurátor povedal, že Lubitz s lietadlom v Alpách zámerne havaroval. Podľa Kumpu chvíľu potrvá, kým zhodnotia to, čo nájdu. Spravodajca agentúry Reuters povedal, že polícia vynášala kartónové škatule.
Podľa nových údajov, ktoré zverejnilo nemecké ministerstvo zahraničných vecí, bola polovica obetí z havarovaného letu nemeckými občanmi. Zo 150 ľudí, ktorí pri páde lietadla zahynuli, bolo 75 občanov Nemecka, uviedlo ministerstvo. Letecká spoločnosť predtým uvádzala 72 Nemcov.
Americký Federálny úrad pre vyšetrovanie (FBI) ponúkol francúzskym vyšetrovateľom havárie lietadla Germanwingsu akúkoľvek pomoc, akú by potrebovali. Povedal to dnes hovorca FBI Paul Bresson.
Nemecké úrady nedokážu vysvetliť, prečo kopilot sám prevzal kontrolu nad lietadlom, keď bol kapitán mimo kokpitu, a začal s ním smrtiace klesanie
Nemca Andreasa Lubitza, kopilota nízkonákladovej spoločnosti Germanwings, ktorý podľa francúzskych prokurátorov v utorok 24. marca zrejme zámerne narazil lietadlom do Álp na juhu Francúzska, pri čom zahynulo 150 ľudí, opísali známi v jeho domovskom meste Montabaur ako “normálneho chlapíka” a “príjemného mladého muža”.
“Bol to úplne normálny chlapík,” povedal podľa tlačovej agentúry Reuters Klaus Radke, šéf miestneho leteckého klubu, kde Lubitz (28) dostal pred rokmi svoju prvú licenciu na pilotovanie. Vlani na jeseň sa vrátil na doplňovací kurz u Radkeho. “Poznal som ho ako veľmi príjemného, zábavného a slušného mladého muža,” dodal Radke.
Montabaur je malé mesto s 12.000 obyvateľmi v spolkovej krajine Porýnie-Falcko na západe Nemecka. Dnes zažilo šok pri správe, že francúzski prokurátori Lubitza podozrievajú zo zámernej havárie Airbusu A320.
Nemecké úrady nedokážu vysvetliť, prečo tento kopilot spoločnosti Germanwings patriacej nemeckým aerolíniám Lufthansa sám prevzal kontrolu nad lietadlom, keď bol kapitán mimo kokpitu, a začal s ním smrtiace klesanie.
Nie je známe, že by bol Lubitz napojený na teroristické skupiny, vyhlásil nemecký minister vnútra Thomas de Maiziere.
Zdá sa, že Lubitz viedol aktívny život, bežal polmaratóny s dobrým časom a prejavoval záujem o popovú hudbu a nočné kluby, ako vyplýva z jeho stránky na sociálnej sieti Facebook. Na stránke je zverejnená aj fotografia Lubitza pri slávnom moste Golden Gate v kalifornskom meste San Francisco.
“Jednoducho nemám slov. Nemám na to žiadne vysvetlenie. Poznal som Andreasa a toto je pre mňa nepochopiteľné,” povedal Peter Rücker, dlhoročný člen leteckého klubu, ktorý Lubitza dobre poznal.
“Andreas bol veľmi príjemný mladý muž, ktorý získal výcvik tu a bol členom tohto klubu,” vysvetlil Rücker. “Bola s ním zábava, aj keď niekedy bol možno dosť tichý. Bol taký, ako každý iný mladík, ako mnoho iných tunajších mladých ľudí,” dodal.
Neďaleko malého, bieleho domu v meste, kde Lubitz žil a kde polícia rýchlo postavila stráž, vyjadril “skutočný šok” nad správou aj sused Hans-Jürgen Krause.
Spoločnosť Germanwings poskytla zatiaľ iba strohé životopisné podrobnosti o kopilotovi, ktorý mal nalietaných len 630 hodín – na rozdiel od kapitána, ktorý mal na konte vyše 6000 nalietaných hodín a pre Lufthansu pracoval desať rokov.
Lubitz absolvoval tréning na výcvikovej akadémii Lufthansy pre pilotov v Brémach, ktorá sa o ňom odmietla vyjadrovať. Jeho miestny letecký klub umiestnil čiernu pásku na svojej webovej stránke aj s číslom letu a menom “Andreas”.
“Mal veľa priateľov, nebol to samotár,” opísal ho Rücker. “Zapadal dobre do kolektívu. Náš klub tvoria väčšinou mladí ľudia, ktorí sa učia lietať na klzáku a potom dostanú licenciu a následne možno, tak ako v jeho prípade, prejdú do komerčného letectva,” dodal dlhoročný člen leteckého klubu.
Druhý pilot zrejme kapitána z pilotnej kabíny zámerne vymkol
Druhý pilot zrejme stlačil tlačidlo “zamknúť”, keď sa hlavný pilot pokúšal vrátiť z toalety do pilotnej kabíny. Povedal na dnešnej tlačovej konferencii výkonný riaditeľ Lufthansy Carsten Spohr.
Vysvetlil, že lietadlo má dva prístupové kódy k dverám do pilotnej kabíny. Prvý je možné prekonať druhým kódom, ktorý umožní členovi posádky vstup do kabíny zvonka, ak by na jeho žiadosť o otvorenie nik znútra nereagoval.
“Existuje superkód, ktorý možno použiť… Dvere sa otvárajú elektricky. Ale možno tomu zabrániť, ak osoba v pilotnej kabíne stlačí ‘zamknúť’, kým zvonček zvoní,” dodal. Podľa Spohra “buď kapitán nepoužil superkód, čo si nedokážeme predstaviť, alebo ho použil, ale (vstup) bol zablokovaný znútra”, citovala ho tlačová agentúra DPA.
Výkonný riaditeľ Lufthansy nazval zrejmé rozhodnutie druhého pilota úmyselne havarovať s letom Germanwings číslo 4U9525 “najstrašnejšou udalosťou v histórii našej spoločnosti”. Konanie pilota “nám vyrazilo dych”, povedal a dodal, že po utorňajšej havárii “sme si nevedeli predstaviť, že by to mohlo byť ešte horšie”.
Piloti, ktorí pracujú v skupine spoločností patriacich Lufthanse, sa podľa jeho slov zaraďujú k najlepším vo svete napriek havárii lietadla Germanwingsu.
“Máme absolútnu dôveru v našich pilotov. Sú a zostávajú najlepší vo svete. Sú ústrednou časťou našej značky. Pre mňa je to, čo sa tu stalo, neuveriteľne tragický výnimočný prípad,” vyhlásil Spohr.
Luthansa v minulosti nezaznamenala žiadnu kritiku na druhého pilota Andreasa Lubitza (28), ktorý havaroval s letom Germanwingsu. “Ničím na seba neupozornil,” pokračoval Spohr s tým, že svojím činom “o to viac šokoval”. “Úspešne prešiel všetkými zdravotnými testami a kontrolami. Bol schopný letu bez akýchkoľvek obmedzení.”
“Nič nenaznačuje motív (činu) druhého pilota,” zdôraznil. Dodal, že Lubitz v minulosti na istý čas prerušil svoj pilotný výcvik.
Slová výkonného riaditeľa Lufthansy potvrdil aj minister vnútra Thomas de Maiziere. Povedal, že nemecké orgány Andreasa Lubitza dôkladne preverili a nenašli nič nezvyčajné. Skontrolovali záznamy tajných služieb, národnú policajnú databázu i vlastné záznamy Lufthansy, ale na nič pozoruhodné nenatrafili.
“Preverili sme aj zvyšok posádky a cestujúcich, či nenájdeme známky terorizmu alebo nejakých iných bezpečnostných obáv, ale všetko bolo negatívne,” citovala spolkového ministra vnútra agentúra DPA.
mž