Paríž 31. marca 2015 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP-Martin Meissner)
Francúzsky Úrad vyšetrovania a analýz civilného letectva predpokladá, že analýza chýb povedie k zmene pravidiel pre vstup do kokpitu, ako aj k odhaleniu pilotov s rizikovým psychologickým profilom
Francúzsky Úrad vyšetrovania a analýz civilného letectva (BEA) dnes oznámil, že jeho vyšetrovatelia sa chcú zamerať aj na systémové zlyhania, ktoré minulý týždeň mohli vyústiť do havárie lietadla spoločnosti Germanwings vo francúzskych Alpách. BEA predpokladá, že analýza chýb povedie k zmene pravidiel pre vstup do kokpitu, ako aj k odhaleniu pilotov s rizikovým psychologickým profilom.
Informovala o tom agentúra AP, ktorá pripomenula, že pri havárii zahynulo všetkých 150 ľudí na palube vrátane druhého pilota, ktorý je podozrivý zo zámerného nasmerovania Airbusu A320 k horskému masívu, o ktorý sa roztrieštil.
Dnešné komuniké BEA je jeho prvým od zverejnenia hypotézy, že haváriu airbusu mohol zaviniť kopilot Andreas Lubitz.
Hypotéza o Lubitzovej možnej vine sa objavila na základe analýzy hlasového záznamu z pilotnej kabíny, získaného z druhej čiernej skrinky známej ako cockpit voice recorder (CVR). V tejto súvislosti dnes BEA spresnil, že predmetom jeho skúmania sú aj systémové zlyhania, ktoré Lubitzovi umožnili, aby sa zamkol v pilotnej kabíne po odchode kapitána lietadla.
BEA tak bude analyzovať “logiku systému zamykania dverí na kokpite a procedúry vstupu a odchodu z kabíny”, ale zameria sa aj na kritériá psychologického skríningu. Na základe toho môžu letecké spoločnosti dostať odporúčanie, aby sprísnili psychotesty pilotov.
Letecký vyšetrovací úrad BEA spresnil, že cieľom vyšetrovania je urobiť detailnú analýzu údajov o lete 4U9525 z Barcelony do Düsseldorfu. Čierna skrinka s týmito záznamami (digital flight data recorder – DFDR) sa však zatiaľ nenašla.
Výsledky analýzy BEA bude Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) brať ako odporúčania, ktorých rešpektovaním by bolo možné v budúcnosti zabrániť zopakovanie podobnej tragédie.
Koncom minulého týždňa EASA zverejnila svoje odporúčanie na stálu prítomnosť dvoch členov posádky v kokpite, z ktorých najmenej jeden musí byť kvalifikovaným pilotom. EASA spresnila, že ide o dočasné opatrenie, ktoré súvisí s doterajšími poznatkami z vyšetrovania havárie Airbusu A320, ku ktorej došlo presne pred týždňom.
Vyšetrovatelia francúzskej polície dorazili na miesto dopadu v horskom masíve Álp po prvý raz po dočasnej cestnej komunikácii. Tá umožní nielen rýchlejšie sa dostať na samotné miesto havárie, ale aj pracovať v menšej závislosti od počasia, informovala agentúra DPA s odvolaním sa na francúzske úrady.
Aj dnes fúkal na juhu Francúzska silný vietor, ktorý v pondelok znemožnil štart niektorých vrtuľníkov s príslušníkmi zasahujúcich zložiek. Vzhľadom na danosti terénu tam však aj naďalej bude môcť súčasne pôsobiť iba limitovaný počet osôb; dnes ich bolo okolo 30.
Z nemeckého Düsseldorfu odcestoval dnes do Francúzska tím vyšetrovateľov. Ide o časť špeciálnej vyšetrovacej skupiny Alpy pod vedením šéfa vyšetrovania havárie skúseného kriminalistu Rolanda Wolffa. Spoločne so štyrmi nemeckými vyšetrovateľmi, ktorí chcú miesto havárie navštíviť v stredu, odcestovala aj štvorica ich francúzskych kolegov, ktorá doteraz pôsobila v Düsseldorfe.
Informovala o tom agentúra DPA s odvolaním sa na francúzske a nemecké policajné zdroje.
Najvyšší predstaviteľ spoločnosti Germanwings Thomas Winkelmann sa dnes – týždeň po tragédii vo francúzskych Alpách – poďakoval vo videoposolstve za poskytnú pomoc záchranárom, psychológom a všetkým tým, ktorí pomáhali na mieste havárie a v jeho okolí. Osobitne menoval obyvateľov Seyne-les-Alpes a okolitých obcí, ktorí bezprecedentne podporili všetky zainteresované zložky.
Stratu lietadla označil za “jednu z najväčších tragédií našej krajiny” a ubezpečil, že jeho spoločnosť urobí aj naďalej maximum pre pomoc pozostalým.
ml