Ankara 27. júl 2017 (HSP/BB/Foto:TASR/AP-Presidential Press Service/Pool via AP)
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan predniesol v stredu reč, v ktorej vyzýva moslimov s vyšším vzdelaním, aby zostali v moslimských krajinách, aby si udržali svoje zárobkové možnosti a vedecké úspechy v moslimskom svete. Toto posolstvo je v rozpore s jeho tvrdením, že moslimovia sú “budúcnosťou Európy”
Erdoganove pripomienky, ktoré predniesol na konferencii o vysokých školách v Ankare, sú reakciou na miliónový protest národnej sekulárnej opozície, ktorá má väčšiu podporu medzi mladšími a vzdelanými Turkami.
“Táto situácia je určite ovplyvnená príčinami, ako je to, že sa nedokážu vzdať životných štandardov, na ktoré si zvykli. Verím však, že my ako vedúci predstavitelia štátu, budeme musieť myslieť na skutočné dôvody, ktoré oddeľujú našu mládež od seba samých,” povedal Erdogan publiku. “Musíme prijať opatrenia, ktoré zabránia tomuto úniku mozgov, ktorý spôsobuje, že náš vedecký svet upadá.”
“Odliv mozgov” je termín používaný na opis hromadnej migrácie vysoko vzdelaných ľudí z rozvíjajúcich krajín do slobodného sveta. Vzdelaní občania prichádzajú z krajiny, ktorá sa usiluje o lepšiu kvalitu života. To však znamená, že v krajine sa zároveň znižuje počet vzdelaných občanov, ktorí môžu prispieť k ďalšiemu rozvoju domácej ekonomiky.
“Okrem toho na západ prenášame veľmi veľké sumy peňazí. Po ukončení štúdia od týchto študentov očakávame, že sa vrátia do svojich krajín a budú slúžiť svojim ľuďom,” pokračoval. “Väčšinou sa však tí, ktorí dokončia školy, nevrátia do vlasti, ale zostávajú tam, kde získali vzdelanie.”
Erdogan týchto ľudí neobviňoval, namiesto toho naliehal na moslimské vlády a sociálne inštitúcie, aby im dali dôvody, aby zostali. “Rovnako ako v každej spoločnosti v moslimskom svete, neodvraciame sa od problémov, ktoré vyžadujú úsilie a trpezlivosť,” tvrdil. “Ak sa nám nepodarí získať generáciu, ktorá kladie otázky a má ambície do budúcnosti, vymrieme.”
“Najdôležitejšia zodpovednosť leží na ramenách našich univerzít. Univerzity sú výrobné centrá vedy, jedinečných a slobodných myšlienok. Každá myšlienka, ktorá nie je kontaminovaná terorom a ktorá nepodporuje násilie, má miesto a mala by mať miesto na univerzite,” uzavrel.
Erdogan predtým ocenil rastúcu moslimskú populáciu v Európe. “Odtiaľto hovorím svojim občanom, hovorím svojim bratom a sestrám v Európe. Vzdelávajte svoje deti na lepších školách, ubezpečte sa, že vaša rodina žije v lepších oblastiach, riadi najlepšie autá, žije v najlepších domoch,” uviedol ešte v marcovom prejave. “Majte päť detí, nie tri. Ste budúcnosťou Európy.”
Erdogan poukázal na to, že tureckí občania vnímajú antikoncepciu ako “zradu” a zároveň obviňuje Európu z “utopenia sa vo vlastnom strachu” z moslimov.
Hlavnou prekážkou pre snahy Erdogana, islamistickej morálnej autority, je skutočnosť, že turecká populácia – predovšetkým mladší a vzdelanejší Turci – sú prevažne sekulárni a odmietajú Erdoganovu islamistickú agendu.
Tento trend nie je nový. Štúdia v Londýne z roku 2014, ktorú vypracovala London School of Economics, našla silnú súvislosť medzi podporou Erdoganovej strany AKP a nižšou úrovňou vzdelania. Naopak, podporovatelia sekularistickej republikánskej ľudovej strany (CHP) – strana založená Mustafom Kemalom Atatürkom – mali tendenciu byť vzdelanejší než ich rovesníci.
O rok neskôr štúdia Pewa zistila, že “mladší, vzdelanejší Turci, stúpenci opozičnej republikánskej ľudovej strany (CHP) a menej oddaní moslimovia, majú reálnejší pohľad” na stav demokracie pod Erdoganom než ich zbožnejší a menej vzdelaní rovesníci. Je preto pravdepodobnejšie, že sa všeobecne postavia proti Erdoganovi. Medzitým “podporovatelia Erdogana” sú predovšetkým voliči AKP (87 % priaznivých), Turci vo veku 50 rokov a starší (54 %), nižšie vzdelaní Turci (53 %) a moslimskí Turci, ktorí sa modlia päťkrát denne alebo viac (71 %).
Erdoganova „islamistická misia“ tiež viedla k vážnym skresleniam školských učebných osnov, ktoré priniesli islamskú nadvládu, čo značne poškodilo kvalitu tureckého vzdelávania. Vo februári turecké ministerstvo školstva odhalilo nové učebné osnovy, ktoré výrazne zvýšili koránovské a islamské štúdiá a súčasne odstránili výučbu evolúcie, nahradili západných vedcov moslimskými a obmedzili myšlienky vysoko sekulárnych zakladateľov národa.