Cambridge 17. júna 2017 (HSP/peacequarters/Foto:Pixabay)
Máme v povahe túžbu pozitívne zapôsobiť na druhého človeka už na prvý dojem. Štúdia z Harvardu ukazuje parametre, ktoré nám v tom môžu pomôcť, pretože často krát ´prvý dojem je aj ten posledný.´
Amy Cuddyová, profesorka z Harvardu spolu so svojimi kolegami skúmala tému prvých dojmov takmer 15 rokov a vo svojej novej knihe „Presence“ prezentuje jej závery. Tvrdí, že keď niekoho stretnete po prvýkrát, kladiete si dve dôležité otázky.
- Môžem tomuto človeku veriť?
- Môžem tohto človeka rešpektovať?
Z pohľadu psychológie sa tieto otázky dajú preložiť nasledovne:
- Je to srdečný/príjemný človek?
- Je kompetentný?
Cuddyová vysvetľuje, že dôvera je pre človeka najdôležitejšia, a preto ju podvedome hľadá u druhých. Až keď zistí, že človeku môže dôverovať, kladie si otázku, či je tento človek aj kompetentný.
Príkladom môže byť pracovný pohovor.
Aj napriek tomu, že sa uchádzač o zamestnanie snaží pôsobiť kompetentne, zamestnávateľ v ňom podvedome najprv hľadá dôveryhodnosť, spoľahlivosť a tiež príjemné pôsobenie.
„Z evolučnej perspektívy, je pre prežitie dôležitejšie vedieť, či si druhý človek zaslúži našu dôveru,“ vysvetľuje Cuddyová.
Tieto závery potvrdzuje aj história. Pre muža/lovca z jaskyne bolo dôležitejšie vedieť, či ho jeho súkmeňovci nezabijú a neokradnú, ako to, či budú dostatočne schopní nájsť drevo a založiť oheň.
A preto, zatiaľ čo sa kompetentnosť považuje za dôležitú hodnotu, môže byť hodnotená až potom, keď je vytvorená dôvera.
Práve preto, prezentovať sa najmä svojimi silnými stránkami nemusí viesť k úspechu.