Bratislava 17. februára 2021 (HSP/Zive/Foto:)
V situácii chronického nedostatku financií na dôchodky či zmiernenie bremena, ktorému sú vystavení bežní obyvatelia v podmienkach koronakrízy, súkromné agentúry nemajú núdzu o lukratívny biznis, založený na jednoduchom presúvaní peňazí z rozpočtu štátom financovaných inštitúcií na účty rôznych anonymných agentúr
Príkladom je Štatistický úrad SR, ktorý zožal pochvalu liberálneho portálu „zive.aktuality.sk“ za to, ako zodpovedne spolupracuje s nemenovanými profesionálnymi agentúrami, ktoré mu zabezpečujú servis v komunikácii na sociálnych sieťach a v „špecifickom monitoringu“ údajných dezinformácií o sčítaní obyvateľstva. Liberálny portál z portfólia švajčiarsko-nemeckej mediálnej korporácie „Ringier Axel Springer“ síce neprezradil názov väčšej „profesionálnej“ agentúry, ktorá v mene ŠÚ SR komunikuje na sociálnych sieťach, omnoho zaujímavejšia je však menšia súkromná agentúra, ktorá špehuje údajné dezinformácie v digitálnom priestore. „Špeciálny monitoring“ je v liberálnom slovníku eufemizmus pre primitívne špehovanie iných názorov a informácií než je oficiálna liberálna eurohodnotová propaganda.
Podľa informácie portálu „zive.aktuality.sk“ je táto malá agentúra veľmi výkonná a efektívna, keďže „priebežne sleduje až niekoľko stoviek dezinformačných stránok, skupín a webových diskusií“. V čom spočíva tajomstvo takého efektívneho špehovania digitálneho priestoru? Recept je jednoduchý. Stačí využiť služby bývalého hovorcu spoločnosti Penta Investments a stážistu na Georgetown University vo Washingtone Gabriela Tótha , ktorý prostredníctvo svojej agentúry „Katedra Komunikácie“ zaangažoval svojich študentov na Filozofickej fakulte špehovaním zákutí online priestoru a odhaľovaním názorov a nálad cieľových skupín populácie, aby ich následne stimuloval k zmene správania a k budovaniu angažovaných komunít.
Bývalý hovorca Penty sa na web-stránke svojej agentúry chváli tým, že jeho agentúra „Katedra Komunikácie“ je prvou digitálnou Public Relations a Public Affairs agentúrou na Slovensku, ktorá nechce iba počítať lajky, ale hlavne chce merať biznisové výsledky. Vzhľadom na to, že činnosť Štatistického úradu SR nie je primárne orientovaná na dosahovanie merateľných biznisových výsledkov, dá sa dedukovať, že hlavným cieľom tejto zvláštnej spolupráce je klasický marketing umelého produktu, akým je v tomto prípade „pátranie“ po údajných dezinformáciách o sčítaní obyvateľstva.
Mimochodom, ak už Štatistický úrad SR cíti potrebu nakupovať podobné umelé produkty, možno by stačilo namiesto špehovania fiktívnych „dezinformátorov“ vysvetliť oprávnené otázky, napríklad aj to, ako ide dohromady princíp anonymného samosčítania obyvateľov s avizovaným pokutovaním anonymných previnilcov, ktorí sa nepodrobia samosčítaniu. Alebo je tá proklamovaná anonymita samosčítania tiež iba marketing?
Gabriel Gačko