Bratislava/New York 24. februára (TASR/HSP – Foto:TASR)
Prvým filantropom roka sa vlani stal kňaz Anton Srholec
Predstavitelia spoločností, korporácií a firiem majú v pondelok 25. februára príležitosť pripomenúť si Medzinárodný deň firemnej filantropie. Pripadá na štvrtý pondelok vo februári.
Na Slovensku a v strednej Európe sa prvý Deň filantropie v strednej Európe konal 27. novembra 2012. Prvým filantropom sa stal katolícky kňaz, salezián Anton Srholec. Je známy svojou takmer 20-ročnou činnosťou zameranou na pomoc bezdomovcom. Ako ďalej o podujatí v novembri 2012 informovali Bratislavské noviny, Fórum donorov vyhlásilo charizmatického saleziána za prvého nositeľa tohto titulu symbolicky práve v prvý Deň filantropie v strednej Európe. Najväčším firemným filantropom roka sa stal Slovenský plynárenský priemysel (SSP), ktorý v roku 2011 z vlastného rozpočtu na verejnoprospešné a filantropické aktivity poskytol vyše dvoch miliónov eur. Ocenenie TOP firemný filantrop 2012 získal SPP najmä za aktivity svojho EkoFondu a programu Obnovme si svoj dom.
Jedným z cieľov Medzinárodného dňa firemnej filantropie (International Corporate Philanthropy Day, ICPD) je vyvolať v manažérskych i podnikateľských kruhoch spoločností záujem o firemnú filantropiu.
Filantropia prestáva byť cudzím slovom
Na Slovensku v roku 1996 niekoľko nadácií iniciovalo vznik neformálnej platformy – Fóra donorov. V roku 2000 bolo Fórum donorov oficiálne zaregistrované ako záujmové združenie právnických osôb. O šesť rokov sa pri Fóre donorov vyprofiloval Klub firemných darcov. Ide o združenie firiem podnikajúcich na Slovensku, ktoré sa venujú firemnej filantropii.
Slovo filantropia zahŕňa činnosti a správanie sa, vedúce k vedomej podpore tretích osôb, jednotlivcov i skupín, zamerané na dosiahnutie vyššej úrovne života jednotlivca prípadne spoločnosti.
Firemná filantropia sa definuje ako podporovanie verejnoprospešných organizácií alebo projektov prostredníctvom darcovských programov. Firma pri svojej podpore vychádza z potrieb spoločnosti a sústreďuje sa na potrebné oblasti. Podpora firmy môže mať rôzne podoby, od poskytnutia finančných prostriedkov, produktov, vecných darov cez zabezpečenie vybavenia až po dobrovoľnícku prácu zamestnancov firmy.
Firemná filantropia je kľúčovou zložkou širšieho konceptu spoločenskej zodpovednosti firiem a predstavuje dôležité prepojenie medzi firmou a miestom, v ktorom pôsobí.
Zdroje a viac na: www.corporatephilanthropy.org, www.newmansownfoundation.org, http://malkinproperties.com, www.partnershipmovement.org, www.firemnafilantropia.sk, www.klubfiremnychdarcov.sk, www.cpf.sk, www.donorsforum.sk, www.prodonum.sk, www.zodpovednepodnikanie.sk, www.bratislavskenoviny.sk