Bratislava 3. júna (TASR) – Asociácia prijímateľov sociálnych služieb SR (APSSSR) dnes na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR a tiež na Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) podala sťažnosť na neziskovú organizáciu Galant. APSSSR tvrdí, že v Domove sociálnych služieb tejto organizácie v bratislavskej Petržalke bývajú klienti v nedôstojných podmienkach a organizácia zneužíva v Domove maloleté deti na prácu vrátnikov. Sťažnosť APSSSR zároveň viedla k tomu, že štatutári Galantu si z niektorých seniorov urobili rukojemníkov a chcú ich využiť na to, aby vo svojej činnosti mohli pokračovať v rámci novovzniknutej neziskovej organizácie Gomart.
APSSSR informovala, že z tohto dôvodu dnes predpoludním presunula n.o. Galant desať seniorov z objektu na Znievskej ulici do rodinného domu v bratislavskom Lamači, kde však oficiálne nemá sídlo ani Galant, ani Gomart. "Máme však informácie, že z finančných prostriedkov, ktoré GALANT vyberal od klientov, mesačne v sume 7000 eur od 1.1.2013, vedenie používalo 2700 eur mesačne na úhradu nájomného rodinného domu v Lamači," uviedol prezident APSSSR Silvester Obuch.
"Všetky príjmy sme použili na zaplatenie nákladov súvisiacich s prevádzkou nášho zariadenia v Petržalke," reagovala pre TASR Ľudmila Bučková, poverená riadením n.o. Galant. Tvrdenia APSSR, vrátane informácie o presťahovaní klientov, hodnotí ako obvinenia, ktoré sa vôbec nezakladajú na pravde. Priznáva, že Galant sa chce venovať iným sociálnym službám a v jeho doterajšej činnosti chce pokračovať nezisková organizácia Gomart. Podľa informácií BSK bol Gomart do registra ako poskytovateľ sociálnej služby zapísaný 22. mája 2013 s dňom začatia poskytovania sociálnej služby 1. júna 2013 s miestom poskytovania sociálnej služby práve na adrese v Lamači. "Klienti Galantu však v tomto prípade s Gomartom nemajú nič spoločné a nie sú našimi rukojemníkmi," zdôraznila Bučková. "BSK osobným stretnutím i doporučeným listom upozornila rodinných príslušníkov našich klientov na možnosť vybrať si iné zariadenie sociálnych služieb, ani jeden to však neurobil," povedala Bučková. To potvrdzuje aj BSK. "O možnosti zabezpečenia poskytovania sociálnej služby prostredníctvom iných poskytovateľov sociálnych služieb sme prijímateľov sociálnej služby aj ich rodinných príslušníkov informovali už v októbri 2012," uviedla pre TASR hovorkyňa samosprávneho kraja Iveta Tyšlerová.
"APSSR u nás nebola, nemá dôkazy pre svoje tvrdenia," uviedla aj na margo obvinenia APSSR, že klienti na Znievskej nemajú zabezpečenú dodávku teplej vody. "Máme prietokové ohrievače vody," vysvetlila. Ohradila sa tiež proti tvrdeniu APSSR, že v zariadení sú využívané maloleté deti, aby počas víkendu pracovali v štvorhodinových službách ako vrátnici v Domove, prípadne, aby strážili chorých seniorov. "Je to klamstvo, deti nikdy nikoho nestrážili a fyzicky nepracovali. A ak boli na vrátnici, aby pomáhali klientom zariadenia dostať sa do budovy a z budovy, bolo to vždy so súhlasom rodičov," dodala Bučková.
APSSSR dnes ráno doručila podnet Odboru kontroly, vládneho auditu, štátneho dozoru a dohľadu MPSVR SR a tiež predsedovi BSK Pavlovi Frešovi. Toho, ako predsedu BSK, kritizuje APSSR aj za to, že efektívne nepomohol matkám s deťmi, ktoré sa mali z Domova sociálnych služieb vysťahovať, hoci im prostredníctvom médií poskytol pomoc. "BSK nedostal žiadnu žiadosť o umiestnenie do iného zariadenia núdzového bývania, preto nemohol v tejto veci konať," reagovala za BSK jeho hovorkyňa.
Keďže APSSSR obviňuje BSK, že v prípade Galant ide celkovo o devastovanie sociálnych služieb v územnej pôsobnosti samosprávneho kraja, BSK reagoval tým, že na takéto tvrdenie nie je žiadny podklad. "V celom podnete nie je uvedený žiadny konkrétny príklad, akú právnu normu BSK porušil, alebo aké povinnosti zanedbal," skonštatovala Tyšlerová.
Upozornenie: Správa je rozšírená a aktualizovaná v 3., 5. a 6. odseku o stanovisko BSK.