Tento projekt vznikol pri príležitosti 100. výročia založenia Československej republiky. Ide o súpravu, ktorej jednotlivé vozne boli vyrobené pre potreby bývalých československých prezidentov.
“Je zostavený z historických parných rušňov zo Slovenskej a Českej republiky a zo salónnych vozňov, ktoré využívali v minulosti prezidenti,” konštatoval riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega. Súpravu vedie zrekonštruovaný parný rušeň Zelený Anton, ktorého obnova stála približne 50.000 eur.
Podľa riaditeľa Národního technického muzea v Prahe Karla Ksandra je zaujímavé sledovať architektúru interiérov, ktorá sa nesie v bruselskom štýle, ale i v duchu viedenskej secesie, či prvorepublikového novobaroka.
Ako tvrdí, jedným zo zaujímavých vozňov je salónny z roku 1968, ktorý vyrobili pre Svobodu.
“Tento vozeň však ako prvý použil Alexander Dubček na prelome júla a augusta v roku 1968, keď navštívil Čiernu nad Tisou, kde sa konalo potupné rokovanie československej delegácie s delegáciou Sovietskeho zväzu. V tomto voze Dubček prespával,” priblížil Ksandr.
Projekt organizuje Národní technické muzeum Praha v spolupráci s Českými dráhami, Železnicami SR a občianskym združením Spolok Výhrevne Vrútky.