Svet 3. februára 2017 (HSP/bb/Foto: wof)
Každý národ má právo rozlíšiť, kto môže migrovať do jeho krajiny, a uplatňovať vhodné politiky v oblasti prisťahovalectva, hovoril už veľký stredoveký učenec a svätec Tomáš Akvinský
V jednej pasáži významného diela “Summa theologica” sv. Tomáš Akvinský poznamenáva, že židovskí obyvatelia v starozákonnej dobe sa nestavali rovnako k všetkým príslušníkom iných národov, ktorí vstupovali do ich krajiny, pretože rozlišovali, že ľudia bližší spôsobu ich života sa rýchlejšie integrovali do populácie než tí ostatní.
Zákon im predpisoval, že tie národy, ktoré mali úzke vzťahy so Židmi, ako Egypťania či Edomčania, “mali byť prijatí do spoločenstva po tretej generácii”. Ostatným národom, “s ktorými mali Židia nepriateľské vzťahy”, ako Amončania a Moabčania, “nikdy nemalo byť uznané občianstvo”. Tomáš Akvinský k tomu píše, že “Amalekiti, ktorí boli k nim ešte viac nepriateľskí a neudržiavali s nimi spriaznené spoločenstvo, boli považovaní za nepriateľov na večné časy”.
Vo svojom komentári k tomu Tomáš Akvinský vymenúva tri typy imigrantov v starozákonnom Izraeli: prví boli “cudzinci, ktorí len prešli ich krajinou ako cestujúci”, podobne ako dnes niekoľkodňoví návštevníci s cestovnými vízami. Druhí “prišli prebývať do ich krajiny ako novoprichádzajúci”, zdanlivo zodpovedajúci požiadavkám pobytu cudzinca, akoby so zelenou kartou, ale nemali uznané plné výhody občianstva. Tretí prípad sa týkal tých cudzincov, ktorí chceli “byť prijatí výhradne do ich spoločenstva a spôsobu uctievania”, ale aj pre nich si plné integrovanie do života Izraela vyžadovalo určitý poriadok a “neboli odrazu prijatí za občanov, ale až ich potomkovia po dvoch alebo troch generáciách”.
Tomáš Akvinský to vysvetľuje tak, že “ak by cudzincom bolo dovolené miešať sa do záležitostí národa, akonáhle by sa usadili, môže dôjsť k mnohým nebezpečenstvám, pretože cudzinci ešte nemajú v sebe plne upevnený vzťah k danej spoločnosti”. Potrebná jej totiž ich celková integrácia do života, jazyka, zvykov a kultúry (vrátane náboženského uctievania), čo si vyžaduje čas.
Akvinského úvahy ukazujú, že migrácia existuje po stáročia či tisícročia a rozlišovanie medzi národmi a kultúrami automaticky neznamená, že ide o predsudky či nespravodlivú diskrimináciu.