Bratislava 29. marca 2023 (HSP/Foto:Screenshot)
Keď západní politici prijímali nekonečné kolá sankcií proti Rusku, netušili, akú blamáž si svojou nebotyčnou hlúposťou spôsobujú. Že vlastne pripravujú skazu samotnému Západu a pomáhajú Rusku zmobilizovať sily v zničujúcom zápase Anglosasov proti slovanskému gigantovi. A Rusko sa v ťažkom zápase vskutku obdivuhodne zmobilizovalo. Znovu sa raz potvrdilo to staré známe: Čo ťa nezabije, to ťa posilní
Jeden zo skvelých príkladov triumfu ruskej ekonomiky predstavuje nezničiteľný tiger
KAMAZ, ktorý sa v poslednej dobe utrhol z reťaze. Na takých ruských tigrov sú západní pajáci slabučkí.
Na konci roka 2022 vykazoval KAMAZ príjmy vo výške 267 miliárd rubľov, čo je o 7 % viac ako v roku 2021. Podľa internetových novín Реальное время z konca februára 2023 to oznámil Sergej Kogogin, generálny riaditeľ spoločnosti KAMAZ PJSC. Paradoxne dosiahol automobilový gigant v roku 2022 zvýšené príjmy aj napriek poklesu predaja automobilov. V roku 2022 sa predaj vozidiel automobilky znížil o 2,7 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V roku 2022 KAMAZ predal „43,4 tisíc vozidiel.“
Ale ak sa hovorí, že s jedlom rastie chuť, platí to aj pre KAMAZ PJSC. V automobilke plánujú v roku 2023 zvýšiť výrobu na vyše 50 tisíc nákladných automobilov. Vyplýva to zo správy spoločnosti PJSC Magnitogorský metalurgický kombinát, známej pod skratkou MMK, s ktorou sa automobilka dohodla na dodávkach vysokokvalitných ocelí, potrebných pre výrobu nákladiakov. Na pravidelnom zasadnutí koordinačnej rady oboch spoločností v areáli MMK, ktoré sa konalo koncom februára tohto roka, zhrnuli vedúci a špecialisti technických a obchodných služieb výsledky spolupráce v roku 2022 a načrtli plány do budúcnosti. Jedným z ústredných problémov, ktoré KAMAZ úspešne rieši v spolupráci s MMK, je substitúcia dovozu. Pred zavedením sankcií automobilka používala pri výrobe nákladných vozidiel vysokopevnostné ocele, dovážané zo zahraničia. Automobilke sa však podarilo nahradiť dovoz vysokokvalitnou ruskou produkciou z MMK. KAMAZ tak úspešne realizuje plán výroby nákladných automobilov, ktoré nebudú odkázané na import zahraničných komponentov z krajín, uplatňujúcich sankcie proti Rusku. Spoločnosť je síce do istej miery odkázaná na dovoz čínskych komponentov, ale rusko-čínska obchodná spolupráca sa zdarne rozvíja bez rušivých momentov. Dodávky MMK pre KAMAZ sa vzťahujú na nosníkovú oceľ a „kov na výrobu kabín nákladiakov.“
Koncom roka 2022 oznámil generálny riaditeľ Sergej Kogogin novinárom, že obchodný plán spoločnosti KAMAZ „na rok 2023 predpokladá rast príjmov na rekordnú úroveň vyše 300 miliárd rubľov a čistého zisku na 5 miliárd rubľov.“
Kvôli tomu museli v spoločnosti prijať určité opatrenia. Podľa zdroja z 13. februára 2023
oznámil Anton Sarajkin, riaditeľ Automobilového závodu (AVZ) spoločnosti KAMAZ, že do jesene tohto roka musí automobilka zvýšiť výrobu na 220 nákladných automobilov denne. Automobilový závod (AVZ) je divíziou spoločnosti KAMAZ PJSC, ktorá vykonáva sériovú výrobu dielov a zostáv automobilov, ako aj montáž nákladných automobilov na hlavnej montážnej linke.
Sarajkin pripomenul, že v januári 2022 automobilka dokázala zmontovať 210 nákladných vozidiel denne. Vyjadril sa tiež, že v stratégii automobilky KAMAZ „sú ťažké nákladné vozidlá novej generácie hlavným bodom rastu a zvýšenie ich montáže si vyžiada zvýšenie výrobných kapacít.“
Protiruské sankcie Západu sú pre automobilku KAMAZ skutočným požehnaním. Odstránili jej konkurenciu zahraničných ťažkých nákladných automobilov na ruskom trhu a automobilka túto šancu naplno využila. Zaplavuje ruský trh vlastnými ťažkými nákladiakmi a navyše vyváža časť produkcie aj do zahraničia. KAMAZ disponuje špičkovým manažmentom a nie je teda dôvod pochybovať o úspechoch automobilky v budúcnosti.
Sankcie sú vlastne požehnaním pre celú ruskú ekonomiku. Rusko je ako obletovaná nevesta, ktorá si môže vyberať nápadníkov. Krajín, ktoré sa vzopreli sankciám Západu, je neúrekom a Rusko z toho dokáže znamenitým spôsobom ťažiť. Hospodársky úpadok Západu ho nemôže zásadným spôsobom ohroziť. Sú tu predovšetkým ázijskí hospodárski giganti Čína a India, ktorí zápasia o pozornosť Ruska.
Svet s mimoriadnou pozornosťou sledoval nedávnu trojdňovú návštevu čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga v Moskve, počas ktorej absolvoval summit so šéfom Kremľa Vladimírom Putinom. Toto veľké zblíženie Ruska a Číny žiarlivo sledovala India, „ktorá má úzke vzťahy s Ruskom a nepriateľské vzťahy s Čínou, napísal denník Times of India. Autor si kladie otázku, či sa Peking bude správať agresívnejšie voči svojim susedom a či Rusko zmení svoj prístup k Indii tým, že sa zameria na Čínu.“
Toto mimoriadne zvyšuje atraktivitu Ruska. Politici mnohých nezávislých štátov sveta si žehlia svoje vzťahy s Moskvou. Protiruské sankcie zmenili globálnu ekonomiku, ale presne opačným spôsobom, ako zamýšľali západní politici. Oslabili Západ a posilnili zvyšok sveta. Spojené štáty sú už len zdochýnajúcou kobylou, ktorá ešte kope, ba môže ešte veľmi bolestivo kopať, ale už je to len zdochýnajúca kobyla. Ale ešte pred pádom USA spadne ekonomika EÚ ako zhnitá hruška. Súčasná banková kríza je iba začiatkom. Ten najväčší rachot ešte len príde. Ak nie v roku 2023, tak určite v roku 2024.