Bratislava 30. apríla 2024 (HSP/ Brussels Signal/ Foto: Twitter/Olaf Scholz)
Človek by si myslel, že európsky líder vystrašený vyhliadkou na obchodnú politiku pod novou administratívou Donalda Trumpa by si mohol zdokonaliť svoje vyjednávacie schopnosti, kým ešte môže. Nemecký kancelár Olaf Scholz však navštívil začiatkom apríla Peking s ešte bizarnejšou výpravou. Komentuje Karl Pfefferkorn pre Brussels Signal
Olaf Scholz dúfal, že sklonenie hlavy pred čínskym lídrom Si Ťin-pchingom by mohlo zachovať čínske príjmy, ktoré sú pre nemeckých výrobcov automobilov životne dôležité.
Signály však nesľubujú nič dobré. Volkswagen ešte v roku 2021 stiahol z Číny polovicu svojich globálnych tržieb, ale odvtedy jeho podiel na tamojšom trhu neustále klesá.
Audi A6 bolo kedysi autom, na ktorom sa vozili najvplyvnejší politici, aby sa pred celým svetom predviedli. Teraz sa však tomuto luxusnému autu vyhýbajú – neprejavuje dostatočné vlastenecké nadšenie. Posun preferencií čínskych spotrebiteľov k lacnejším domácim elektromobilom zastihol nemeckých výrobcov automobilov nepripravených ponúkať konkurencieschopné alternatívne modely.
Čína pred 30 rokmi privítala nemeckých výrobcov automobilov. Boli pre ňu prostriedkom na získanie kľúčových technológií a osvojenie si výrobných zručností. Teraz je však čínsky prezident presvedčený, že jeho spoločnosti vedia vyrábať kvalitné autá vo veľkých objemoch a sú pripravené preskočiť nemeckú spaľovaciu technológiu ich batériovým pohonom.
To znamená, že Scholz nemal čo ponúknuť výmenou za Siovu pomoc pri ochrane nemeckých ziskov. Žobranie nie je vyjednávanie. A tak sa kancelár sa vrátil do Nemecka s prázdnymi rukami.
Nie je ťažké pochopiť prečo
Z pohľadu čínskeho prezidenta, Nemecko dnes ponúka len lukratívny trh pre čínsky vývoz. BYD ponúka nemeckým spotrebiteľom štýlové elektromobily za nižšie ceny ako americké Tesly a zároveň s technológiou, ktorá prevyšuje elektromobily ponúkané nemeckým VW.
Kvalita nemeckých strojov nie je dostatočná na to, aby ospravedlnila ich vysoké ceny A zároveň západné technológie, o ktoré sa usilujú čínski výrobcovia automobilov, boli už do značnej miery prevzaté. V roku 2016 Nemecko umožnilo čínskej firme kúpiť spoločnosť Kuka, jedného z najvyspelejších výrobcov priemyselných robotov, čím umožnilo zavedenie priemyselnej automatizácie svetovej úrovne do čínskych montážnych liniek.
Namiesto toho, aby sa nemecké automobilky trápili nad klesajúcimi ziskami zo svojich čínskych investícií, budú čoskoro bojovať o ochranu svojich domácich trhov pred lacným a dobre vyrobeným čínskym dovozom.
Transakčne zmýšľajúci líder by pri rokovaniach s Čínou zvolil vyrovnanejšie podmienky, konkrétne napríklad dohodu o prístupe na svoje domáce trhy. Francúzsko a ďalšie štáty Európskej únie však chcú brániť Európu pred hroziacou záplavou čínskeho dovozu. Výzvy na zavedenie vysokých ciel alebo kvót na čínsky dovoz v kľúčových domácich odvetviach, ako sú automobily a solárne panely, teraz nahrádzajú tradičné hodnoty a úctu EÚ k voľnému obchodu.
EÚ sa rada prezentuje ako regulačná veľmoc, mala by však byť schopná zaviesť strategické obmedzenia na čínsky dovoz. Ak sa takéto obmedzenia nebudú uplatňovať, nový európsky zelený obchod bude poháňaný čínskymi výrobcami solárnych panelov a veterných turbín, ktorí majú dominantný podiel na svetovom trhu. Celosvetový vplyv európskych výdavkov na dosiahnutie Net-Zero (neutrálneho životného prostredia) bude naozaj nulový, ak sa podporia čínske továrne poháňané špinavými uhoľnými elektrárňami.
Nesprávny prístup
Scholz má dobré predpoklady na to, aby vystupoval ako sprostredkovateľ obchodných kompromisov, ktoré by zabezpečili určitú úroveň prístupu Číny na trhy EÚ výmenou za recipročný prístup Európy na čínske trhy. Nemecko zostáva dominantnou silou v EÚ, ktorá je schopná realizovať alebo zabrániť obmedzeniam čínskeho dovozu.
Nič by nezvýšilo Scholzov profil v Pekingu viac ako jeho verejná podpora tvrdých požiadaviek na spoločné podniky a domácu výrobu pre čínske spoločnosti, ktoré dúfajú, že využijú európske trhy.
Čína je v súčasnosti vyspelým rozvinutým trhom a Európa by sa k nej mala patrične správať. Už nikdy im nebude poskytovať taký veľkolepý rast predaja, aký zaznamenali nemeckí vývozcovia za posledných 30 rokov. Scholzovou úlohou je teraz zabezpečiť, aby čínski vývozcovia, ktorí hľadajú príležitosti pre hospodársky rast, nezničili osudy európskych priemyselných špičiek.
Tvárou v tvár čínskemu dovozu, ktorý ohrozuje “zelený” priemysel EÚ, a americkým dotáciám, ktoré znevýhodňujú výrobcov automobilov v bloku, môže Scholz presadzovať novú priemyselnú politiku, ktorá ochráni európskych výrobcov pred zahraničnými vládami, ktoré si usilovne ochraňujú svojich výrobcov.
Prečítajte si tiež :