Ústav materiálov a mechaniky strojov, Ústav pre výskum srdca, Chemický ústav a Ústav polymérov, to je štvorica ústavov, ktoré stoja za unikátnym projektom Nájdi v sebe vedca. „Za cieľ sme si stanovili prepojenie poznatkov, ktoré deti získajú na vyučovaní s reálnym životom a výskumom sprístupneným vo vybraných laboratóriách SAV. Školáci navštívili jednotlivé pracoviská tak, aby bol obsah priamo napojený na učebné osnovy preberané v aktuálnom ročníku z chémie, biológie a technickej výchovy. Takýmto spôsobom chceme prebudiť v žiakoch vedcov a inšpirovať ich k tvorivej činnosti už počas základnej školy, aby videli, že veda je pre život nevyhnutná a možno sa aj z nich v budúcnosti stanú vedci,“ uviedli organizátori projektu.
Hlavným cieľom organizátorov je pritiahnuť tých najmenších školákov k vede. „Dôvodom, či skôr dlhodobým cieľom projektu, je aj neustále klesajúci záujem a nedostatok záujemcov o doktorandské štúdium. Radi by sme preto už u tých najmenších vzbudili záujem o vedu, a tak vytvorili ich potenciálny záujem vo vyššom veku, v čase, keď sa budú rozhodovať nad ďalším štúdiom,“ uviedol Martin Nosko z Ústavu materiálov a mechaniky strojov.
Tohtoročný projekt Nájdi v sebe vedca rozšírili organizátori aj o spoluprácu s kolegami z Ústavu experimentálnej psychológie CSPV SAV. Ich úlohou bolo odborné poradenstvo pri metodike výučby nielen pre pedagógov na školách, ale aj pre vedeckých pracovníkov na pracoviskách SAV, aby tak zvýšili záujem mladých o vedu.
Na konci projektu návštevy žiaci vypĺňali špeciálne pripravený dotazník. „Dotazníkom chceme zistiť vedeckú gramotnosť detí a ich schopnosť aplikovať poznatky do praxe. Našou ambíciou je porovnať deti, ktoré boli na akcii s ich vrstovníkmi, ktorí sa jej nezúčastnili,“ vysvetlila Vladimíra Kurincová Čavojová, z Centra spoločenských a psychologických vied SAV. Ako ďalej tvrdí, je zaujímavé, že už deti na druhom stupni základnej školy sú schopné “uvažovať ako vedci”, ak sú k tomu veku primeraným spôsobom vedené.
Vedecká gramotnosť je dôležitou kompetenciou nápomocnou pri orientácii v čoraz väčšom množstve informácií rôznej kvality, ktorým sme v dnešnom svete vystavení. Okrem Ústavu experimentálnej psychológie CSPV SAV sa k akcii pridali aj kolegovia z Ústavu experimentálnej farmakológie a toxikológie CEM SAV.
PROGRAM A OBSAH PROJEKTU NÁJDI V SEBE VEDCA
Ústav polymérov SAV
Na Ústave polymérov SAV sa piataci dozvedeli čo je polymér, na čo sa používa a že sa s ním bežne stretávajú napríklad aj doma v kuchyni. Žiaci pochopili čo je plast a čo polymér, kde všade sa s ním stretávajú v bežnom živote ale aj v rôznych špecifických aplikáciách a prečo je dôležité recyklovať (nielen) plastový odpad. V laboratóriách mohli žiaci všetko ohmatať a skúsiť. Na záver si vytvorili vlastný pracovný denníček s postupmi, použitými materiálmi, nákresmi a prípadne fotografiami. Postupy boli jednoduché a niektoré z nich budú môcť žiaci zopakovať aj doma v kuchyni so svojimi rodičmi.
Ústav materiálov a mechaniky strojov SAV
Ústav materiálov a mechaniky strojov SAV šiestakov v úvode oboznámil s teóriou evolúcie a vývoja materiálov. Nasledovali praktické ukážky výroby materiálov odlievaním, vďaka čomu školáci pochopili, ako kovové materiály získavajú svoj finálny tvar. V špičkovo vybavených laboratóriách sa napríklad zoznámili s 3-D tomografiou, kde museli prísť na princíp zobrazovania a podstatu, že materiál inej farby má inú hustou. Šiestaci mali tiež možnosť vidieť a najmä zistiť na vlastnej koži ako funguje mikroskop, naučili sa pripraviť vzorku pre pozorovanie a určiť chemické zloženie kovových materiálov.
Ústav pre výskum srdca SAV
Siedmaci zo ZŠ Pavla Marcelyho odhalili počas projektu Nájdi v sebe vedca výskumné laboratória, v ktorých začína náročná cesta poznania správnej funkcie srdca. Vypočuli si základné informácie o srdci, jeho nenahraditeľnej úlohe v organizme a potrebe udržiavať si dobrú fyzickú kondíciu. Vyskúšali si prácu s laboratórnou pipetou, zoznámili sa s laboratórnym a prístrojovým vybavením, nazreli do tajomného sveta pod mikroskopom a veľa ďalšieho o činnosti srdca.
Ústav experimentálnej farmakológie a toxikológie SAV
Tajomnou cestou vzniku nového lieku previedli školákov vedci z Ústavu experimentálnej farmakológie a toxikológie. Žiaci 7. ročníka sa zoznámili s čarovnou, no občas aj divokou objavnou cestou, ktorej výsledok môže zachrániť mnoho ľudských životov. Zistili, že aj niečo čo je úplne rovnaké, je vlastne úplne odlišné. V neposlednom rade preskúmali koľko cukru je v ich obľúbených nápojoch a tiež nazreli do hlbín mozgu.
Chemický ústav SAV
V rámci projektu Nájdi v sebe vedca privítal už po druhýkrát Chemický ústav žiakov 8. ročníka. Ôsmaci sa dozvedeli o zaujímavom príbehu chémie, princípoch vedy a zoznámili sa s výskumnou činnosťou Chemického ústavu SAV, konkrétne s výskumom cukrov. Po krátkej prednáške si školáci pozreli laboratóriá, kde im vedci demonštrovali pokusy, na ktorých im vysvetlili základné princípy klasickej i modernej chémie.
Nájdi v sebe vedca pokračuje ďalej
S projektom a s jeho samotným obsahom a priebehom boli okrem nádejných vedcov spokojní aj zástupcovia ZŠ Pavla Marcelyho, ktorí žiakov počas návštev sprevádzali. Učitelia ocenili opodstatnenosť projektu, a to najmä možnosť nahliadnuť do laboratórií so špičkovými zariadeniami. Uvítali zaujímavé témy z oblasti chémie, biológie a techniky, ktoré vhodne dopĺňajú učivo žiakov z praktického hľadiska. Navyše mohli diskutovať o prezentovaných témach s odborníkmi v daných oblastiach.
V najbližších mesiacoch bude projekt Nájdi v sebe vedca pokračovať aj v ďalších etapách, počas ktorých navštívia Ústavy SAV postupne aj ďalšie triedy druhého stupňa ZŠ Pavla Marcelyho. Projekt Nájdi v sebe vedca plánujú jeho tvorcovia rozšíriť aj na ďalšie základné školy v ďalších regiónoch Slovenska a o ďalšie Ústavy SAV.
Redakciu informoval Peter Sedláček