Žilina 27. júna (TASR) – S plánovaním cyklistickej infraštruktúry v nemeckých mestách Drážďany, Lipsko a Berlín sa vďaka odbornej cykloexkurzii oboznámilo tridsať slovenských odborníkov, zástupcov miest, ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Policajného zboru SR. TASR o tom informovala projektová koordinátorka Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Soňa Šestáková.
Odbornú cykloexkurziu zorganizoval VÚD v spolupráci s Technickou univerzitou Drážďany (TUD) a nemeckými mestami. „Rozhodli sme sa dať našim odborníkom, kompetentným úradníkom a zástupcom polície príležitosť na vlastné oči vidieť, ako sa plánuje cyklistická infraštruktúra a ako funguje jej realizácia v praxi. Jedenkrát vidieť je lepšie ako stokrát počuť“, povedala Šestáková.
Nemecko podľa nej patrí medzi európske krajiny s cielenou podporou cyklistickej dopravy. „Všetky navštívené mestá ležia na území bývalého východného Nemecka a pred dvadsiatimi rokmi v nich boli, čo sa cyklodopravy týka, porovnateľné podmienky ako v slovenských mestách. Zatiaľ, čo dnes Drážďany, Lipsko aj Berlín poznajú opatrenia priateľské k cyklistom a s podielom cyklodopravy na úrovni okolo 15 percent sa právom môžu označovať za mestá priateľské k cyklistom, naše sídla výrazne zaostávajú,“ skonštatovala projektová koordinátorka VÚD.
Doplnila, že v diskusii si slovenskí a nemeckí odborníci vymenili skúsenosti, ktoré nám môžu pomôcť vyvarovať sa chýb nemeckých miest v minulosti. „V bývalom západnom Nemecku sa až do sedemdesiatych rokov minulého storočia pri budovaní dopravy v mestách výrazne uprednostňovala automobilová doprava a rušili sa električkové trate. Na konci sedemdesiatych rokov sa však situácia v doprave stala neúnosnou. Nemci zistili, že nie je možné viac a viac rozširovať koridory pre autá, rovnako ako nemôžu pridávať ďalšie a ďalšie parkovacie miesta bez toho, aby to neničilo mestá. Ľudia si uvedomili, koľko času strácajú v dopravných zápchach a začala sa viac podporovať verejná doprava, investovalo sa do podpory bicyklov a pešej dopravy,“ uviedla Šestáková.
Podľa vedúceho Oddelenia pre všeobecné plánovanie na Úrade pre dopravu a pozemné stavby mesta Lipsko Torbena Heinemanna je dôležité myslieť komplexne a vytvárať rovnako dobré podmienky pre všetky, najmä trvalo udržateľné formy dopravy v mestách. „Teda myslieť na takzvanú ‘mobilitnú trojkoalíciu’, pozostávajúcu z verejnej, cyklistickej a pešej dopravy. Za kľúčové považujeme dostať za jeden stôl všetky dotknuté subjekty a kľúčových hráčov, od predstaviteľov mesta a mestských úradníkov, cez politikov, dopravcov, políciu, rôzne záujmové organizácie, obchodnú sféru až po občanov a rokovať o zamýšľaných opatreniach. To je zárukou úspechu,“ podotkol Heinemann.
Projektová koordinátorka VÚD upozornila na skutočnosť, že od roku 2003 zaznamenávajú v mnohých nemeckých mestách pokles automobilovej dopravy. „Predovšetkým vo väčších mestách pribúdajú domácnosti, ktoré nevlastnia automobil vôbec. Príkladom je aj hlavné mesto Berlín, v ktorom osobný automobil nevlastní až 46 percent domácností. Dôvodom pre túto situáciu je okrem financií rozhodne aj fakt, že cestovanie kvalitnou verejnou dopravou, v kombinácii s chôdzou či jazdou na bicykli, je v tomto veľkomeste často oveľa rýchlejšie. A navyše sa tak Berlínčania vyhnú problémom s hľadaním parkovacieho miesta v cieli svojej cesty,“ dodala Šestáková.