Slovensko 16. októbra 2017 AKTUALIZOVANÉ (HSP/Foto: TASR-KR PZ Trenčín)
Uplynulú sobotu ráno pred 4.00 hodinou došlo v katastri obce Nitrica k tragickej dopravnej nehode. Pri tragickej udalosti sa zrazil kamión s úžitkovým vozidlom Opel Vario, v ktorom cestovali domov Slovenky pôsobiace v Rakúsku ako opatrovateľky.
Na mieste zomrelo sedem ľudí. Ťažko zranená 49-ročná žena bola prevezená do nemocnice v Bojniciach, žiaľ, aj tá včera zraneniam podľahla. Z nehody vyviazol s ľahkými poraneniami len vodič kamióna (viac TU).
Pri nehode zomrel šofér vozidla Milan (54), ktorý pochádzal z Michaloviec. Ostatné ženy pochádzali prevažne z Prešovského a Košického kraja: Katarína (54) – Spišská Nová Ves, Ľubica (55) – Prešov, Lucia (37) – Prešov, Alena (47) – Bardejov, Jana (34) – Nováky, Anna (49) – Stropkov. Najmladšou obeťou bola len 28-ročná Júlia z Ráztočna. V dôsledku nehody prišlo o matky a otca 12 detí.
Podľa doterajších informácií dôvodom nehody je pravdepodobne mikrospánok šoféra dodávky. Znalec z odboru cestnej doprav Milan Holéci pre portál pravda.sk vysvetlil, že mikrobus pravdepodobne náhle vošiel do jazdného pruhu kamiónu. Svedčiť má o tom fakt, že na strane kamióna a ani dodávky nie je žiadna brzdná stopa.
Podľa Holéci kamionista išiel rýchlosťou 80 – 90 kilometrov za hodinu, vodič dodávky mohol ísť rovnakou alebo o niečo vyššou rýchlosťou.
Tragická dopravná nehoda medzi Hornými Vestenicami a Nitrianskymi Sučanmi, pri ktorej zomrelo osem ľudí, je podľa prezidenta Policajného zboru Tibora Gašpara najtragickejšou v jeho policajnej praxi.
Praktiky niektorých agentúr
Podľa slov pani Mariky, ktorá sedem rokov pracovala v rovnakej rakúskej agentúre ako zosnulé ženy a ktorá sa k situácii vyjadrila na profile Polície SR, bol Milan zodpovedným vodičom, ktorý počas jazdy nikdy netelefonovala a nesmskoval, ako ostatní vodiči.
„Dúfam, že konečne niekto zakročí voči praktikám agentúr, pretože okrem toho, že berú peniaze od opatrovateliek a nie málo! Aby mali ešte vyšší zisk, podmieňujú prácu aj cestovaním v ich vlastných agentúrnych autách, v ktorých šofér sedí nie raz vkuse aj 30 hodín a šéfov agentúr to vôbec nezaujíma,“ dodáva pani Marika.
Bývalá opatrovateľka tiež upozornila na dôležitý problém na Slovensku, a to odchod matiek a otcov od svojich rodín: „Vážení, dúfam, že si mnohí uvedomíte, že aj na to, aby niekto odišiel od rodiny, treba mať gule a veľmi rada doprajem každému, nech si to skúsi prácu mimo republiky, nech naberie odvahu ako ju mali aj obete dopravnej nehody. Je mi veľmi ľúto mojich bývalých kolegýň a kolegov.“ „Česť ich pamiatke,“ dodala na záver.
K udalosti sa vyjadril aj Zväz autobusovej dopravy
Zväz autobusovej dopravy (ZAD) vyjadruje úprimnú sústrasť pozostalým po nehode mikrobusu a kamiónu, ktorá sa udiala v sobotu ráno medzi Hornými Vestenicami a Nitrianskymi Sučanmi. Nehodu – obzvlášť s takto tragickými následkami – považujeme za mimoriadne poľutovaniahodnú udalosť. Ako nevyhnutné vnímame dôsledne prešetriť jej príčiny a zanalyzovať, ako sa do budúcna vyhnúť podobným situáciám, ak to bude čo i len trochu možné.
Autobusoví dopravcovia združení v Zväze autobusovej dopravy dlhodobo apelujú na takzvanú šedú zónu, kedy nedochádza k regulácii pri vozidlách „8 + 1“ (8 cestujúcich a jeden vodič), a to ani v prípade pravidelnej linkovej dopravy.
V praxi tak nie sú pri tomto druhu prepravy stanovené jazdné doby, pravidelné odpočinky ani spôsobilosti vodičov ako kvalifikačná karta vodiča, psychotesty či zdravotná spôsobilosť.
Dôvody nehody budú predmetom vyšetrovania, no aj v prípade, že nehoda nesúvisela s uvádzanými nedostatkami legislatívy, ZAD bude naďalej upozorňovať na nevyhnutnosť sprísnenia pravidiel pre vozidlá „8+1“ a ich prevádzku v pravidelnej doprave. Veríme, že navrhované zmeny by priniesli pozitívny vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestujúcich, ktorá musí byť prvoradým cieľom každého dopravcu. Zároveň platí, že tému vníma aj Európska komisia, ktorá uvažuje nad zahrnutím dopravy „8+1“ do verejnej osobnej dopravy pri zavádzaní takzvaného cestného balíčka.