Bratislava 28. apríla 2016 (HSP/Foto:PrintScreen)
Po tom, čo denník SME cez zorganizovanú skupinku konšpirátorov (www.konspiratori.sk), spustil ohováračskú a očierňujúcu kampaň proti svojej konkurencii, teda hlavne Hlavným správam, ktoré sú lídrom nového spravodajstva, čakal som, že budeme rátať škody
Táto špinavá kampaň, ku ktorej sa pridali ďalšie pravdoláskarské médiá, ale i katolícky Lumen (verím, že z nevedomosti), ma mrzela ako človeka, ktorý robí svoju prácu na solídnej profesionálnej úrovni a za to je pranierovaný tým najprimitívnejším spôsobom, zahádzaný blatom výmyslov a lží, lebo niekto sa cíti ohrozený a nevie sa vyrovnať s tým, že stráca vplyv.
Prekvapujúci však je samotný výsledok tejto primitívnej kampane denníka SME. Zatiaľ sa totiž zdá, že po prebehnutí prvého kola tejto očierňovacej kampane, naša denná čítanosť narástla o 20 až 30 percent. Nechcem to samozrejme zakríknuť a chce to ešte čas na ďalšie pozorovanie a počítanie.
Ak by to však bola pravda, tak by to znamenalo, že veľká časť verejnosti je už úplne inde ako som si, priznám sa, aj ja myslel. Znamenalo by to totiž, že veľmi veľa ľudí na Slovensku si už uvedomuje, že ak vedie denník SME a ostatné mainstreamové média proti niekomu takúto ideologickú ohováračskú kampaň, tak to s najväčšou pravdepodobnosťou znamená, že dotyčný robí pre občana prospešnú a bohumilú činnosť.
Dosvedčovať by to mohol aj nárast príspevkov od darcov ako aj zvýšený záujem o spoluprácu od veľmi kvalitných ľudí, ktorý v posledných dňoch hmatateľne cítime. Ozývajú sa nám novinári, ale aj bežní ľudia, ktorí s nami chcú spolupracovať a chcú nám pomôcť šíriť pravdu.
Ak je to naozaj tak, ako sa to posledný týždeň z môjho pohľadu javí, znamenalo by to, že naša, slovenská spoločnosť, je už úplne inde. Inde ako bola, ale aj inde, ako som si ja myslel a za túto nedôveru v slovenského človeka si týmto sypem popol na hlavu.
Ak ohováračská kampaň mainstreamu spôsobí prílev čitateľov novinám, ktoré sa tento snaží poškodiť, tak to znamená, že ľudia chápu fungovanie zákulisia spoločnosti, uvedomujú si už aspoň zčasti, kto za koho kope a aké ciele sleduje a nepodliehajú tejto cielenej propagande.
To si inak myslím, že je pre mainstream najhoršia správa. Iste, časť spoločnosti ešte prijíma ich zavádzanie bez reptania, ale iná časť, ktorej veľkosť dnes ešte nie je možno presne odhadnúť, už tieto výplašky odmieta.
Partička konšpirátorov nabáda ľudí ku kritickému mysleniu. Samozrejme myslia to tak, aby rozlišovali a odmietli nepravdivé informácie a teda odmietli stránky, ktoré prinášajú iný pohľad na dianie ako oni, ale zdá sa, že ľudí ku kritickému mysleniu už netreba pobádať. Zdá sa, že ľudia toto kritické myslenie používajú, len dochádzajú k iným záverom, ako by si partička konšpirátorov priala a závadný, nekvalitný obsah (klamstvo, nepravdy a hoaxy) nachádzajú v ich vlastných novinách.
Každopádne, aj keby sa nárast čitateľov našich novín potvrdil, nič to nemení na tom, že SME prekročilo červenú čiaru. Ich kampaň prekročila hranice normálneho konkurenčného správania a mám zato, že svojim konaním mohli naplniť paragraf trestného činu nekalej súťaže.
Skupinka konšpirátorov, ktorú tvoria prevažne ľudia spojení s denníkom SME, totiž navádzaním neinzerovať na uvedených webových portáloch vedome poškodzuje podnikateľské subjekty, ktoré im konkurujú, čo s najväčšou pravdepodobnosťou napĺňa ustanovenia obchodného zákonníka o nekalej súťaži parazitovaním z iného zlej povesti, a súčasne iné konania v rozpore s trestným zákonom, z čoho môžu sami profitovať.
Ak sa potvrdí, že táto skupina osôb pácha túto trestnú činnosť v spolupáchateľstve, v rámci organizovanej skupiny, ako sa to teraz javí, trestná sadzba sa posunie vyššie a súd stratí možnosť uložiť podmienečné tresty.
Zatiaľ ešte nevieme o žiadnom zadávateľovi reklamy, ktorý by kvôli tejto kampani odmietol u nás inzerovať. Verím, že sa obchodné spoločnosti ani nedajú vtiahnuť do tejto rafinovanej pastičky, ktorú im konšpirátori nachystali, že sa nedajú vtiahnuť do ideologického zápasu, ktorý prebieha v spoločnosti a ktorý aj proti nám pravdoláskari vedú.
Každopádne, zašlo to až tak ďaleko, že ak skutočne dôjde k situácii, ku ktorej inzerentov konšpirátori nabádajú, budeme sa brániť aj právnymi prostriedkami.
Róbert Sopko
šéfredaktor