Kedy nastane súdny deň európskych automobiliek?

Kedy nastane súdny deň európskych automobiliek?

Bratislava 10. apríla 2023 (HSP/Foto:TASS/Michail Klimentyev)

 

So šéfom Kremľa sa snažila rokovať dozorná rada Porsche SE, uvádza nemecký Spiegel. Podnikateľ Siegfried Wolf chce v Rusku pokračovať vo výrobe áut. V liste dokonca Putinovi ponúkol dohodu s VW – s ktorou ľudia vo Wolfsburgu však údajne nechcú mať nič spoločné

Otvárač dverí
Otvárač dverí do najväčšej krajiny sveta: Siegfried Wolf (tretí zľava) vedľa Vladimíra Putina v roku 2016

Rakúsky podnikateľ Siegfried Wolf napísal v januári Putinovi list, v ktorom mu podľa Spiegelu ponúkol plán na „záchranu ruského automobilového priemyslu“. Podnikateľ údajne chce pokračovať v montáži automobilov v Rusku. Vo svojom liste dokonca ponúkol Putinovi dohodu s VW, ale Wolfsburg tvrdí, že o nej nič nevie. Je však otázne, kde je pravda.

Reklama

Ak však zoberieme do úvahy aktuálnu situáciu v európskom automobilovom priemysle, úpadok predaja automobilov v Európe, stratu ruského trhu a vysoké ceny energií v súvislosti s vlnami európskych sankcií, nepremyslenú zelenú politiku EÚ, legislatívu zakazujúcu od roku 2030 predaj áut so spaľovacími motormi a nástup čínskeho automobilového priemyslu na ruskom trhu, skôr to navádza na myšlienku, že záchranu bude potrebovať nemecký automobilový priemysel. O ten ruský sa veľmi rýchlo postarajú čínske automobilové firmy a ak sa Európa rýchlo nespamätá a neprestane vazalsky plniť inštrukcie spoza mláky, veľmi rýchlo o ruský trh príde navždy. Nehovoriac o tom, že v dôsledku uvedených okolností, je len otázkou času, kedy stratí konkurencieschopnosť pod tlakom ázijských výrobcov, ktorí budú mať k dispozícii lacnú ruskú energiu a ázijské technológie…

V januári rakúsky podnikateľ predstavil svoj plán priamo Vladimirovi Putinovi. Jeho trojstranový list, ktorý má SPIEGEL k dispozícii, sa začína takto: „Vážený Vladimíre Vladimiroviči! Podľa Wolfa „v dnešných ťažkých podmienkach v Rusku chýbajú kvalitné autá“. Jeho „nový investičný projekt na obnovenie výroby osobných automobilov by mohol tento problém vyriešiť“. Wolf ho chce realizovať spolu s popredným ruským výrobcom automobilov GAZ. Potrebuje na to 60 miliárd a dva závody, v ktorých je výroba od jari 2022 čiastočne zastavená. Medzi nimi je aj závod v Kaluge juhozápadne od Moskvy, ktorý vlastní nemecký výrobca Volkswagen.

Reklama

Rakúšan sa v liste pochválil, že „s vrcholovým manažmentom Volkswagenu už bola dosiahnutá principiálna dohoda a najneskôr v marci bude rozhodnutie definitívne schválené dozornou radou koncernu“. Sám seba označuje za „medzinárodne uznávaného investora, ktorý urobil veľa pre rozvoj ruského automobilového priemyslu“. V tom má skutočne pravdu. Rakúsky podnikateľ je jedným z najvplyvnejších predstaviteľov európskeho automobilového priemyslu. Wolf je členom dozorných rád výrobcu automobilových komponentov Schaeffler a spoločnosti Porsche SE, ktorá ovláda Volkswagen AG. Pre tieto spoločnosti je Wolf v priebehu rokov taký cenný, že ako prvý začal spolupracovať s najväčšou krajinou sveta. Máloktorý iný nemecký podnikateľ má v Rusku také dobré kontakty so šéfmi firiem a oligarchami a s prezidentom Vladimírom Putinom. V liste Putinovi Wolf uviedol, že jeho plánom je začať v druhej polovici roka 2023 opäť montovať automobily Škoda v oboch závodoch: najprv sa bude v Kaluge vyrábať model Rapid a potom v Nižnom Novgorode Octavia, Kodiaq a Karoq. Vozidlá mali dostať ruský dizajn a „radikálne prepracovaný vonkajší dizajn”, aby získali „charakteristické črty“ legendárnych modelov Volga a Pobeda.

Volkswagen sa však od Wolfovej iniciatívy jednoznačne dištancuje: vedenie o jeho liste a jeho provokatívnom obsahu” údajne nič nevedelo. Áno, Wolfova spoločnosť PromAvtoConsult bola jedným z potenciálnych kupcov, ale vrcholový manažment sa jednotlivým zainteresovaným stranám pred ukončením procesu predaja nijako nezaviazal. „Preto nám nie je jasné, ako sa o tom mohol zmieniť tretej strane,“ uviedla spoločnosť.

Ruskí komentátori to hodnotia tak, že nemecké „veľké peniaze“ sa snažia zabezpečiť v súvislosti s globálnymi plánmi EÚ na vyradenie neekologických motorov. „Plánom je zrejme pozvať do Ruska európske firmy, ktoré nesúhlasia s touto politikou, v krajine je veľa pôdy a zdrojov, pracovnej sily. Nemecký automobilový priemysel chce len získať späť stratený trh a navyše výborné možnosti na výrobu áut s našou lacnou (v porovnaní s európskou) elektrinou. Nezabúdajte, že autá sa budú považovať za nemecké a budeme za ne platiť ako za každý tovar s pridanou hodnotou. Inými slovami, Západ sa chce opäť povoziť na pleciach Ruska, aby získal späť stratené pozície. 

Podľa ostatných informácií plánuje Porsche v priebehu nasledujúcich 5-10 rokov predať všetky aktíva v Rusku s možnosťou spätného odkúpenia. Uvádza sa to vo výročnej globálnej správe koncernu, ktorú 17. marca preštudovali novinári webu Autonews. Predmetnými aktívami sú OOO Porsche Russland a OOO Porsche Center Moskva. Predaj majetku Porsche však zahŕňa možnosť spätného odkúpenia, ktorá je možná najskôr o päť rokov, najneskôr však o 10 rokov. Značka sa teda do Ruska nevráti minimálne do roku 2028. Tento návrh v súčasnosti posudzuje ruská vláda a vzhľadom na nie priateľskú politiku Nemecka, je veľmi otázne, ako sa k nej postaví.

Dôvodom obáv nemeckého automobilového priemyslu je zjavne aj kolaps predaja automobilov v EÚ. Počet nových vozidiel registrovaných v Európe v roku 2022 klesol na najnižšiu úroveň za 30 rokov, tvrdí Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Trh s osobnými automobilmi v Európskej únii sa minulý rok zmenšil o 4,6 % na iba 9,3 milióna kusov, čo je najnižšia úroveň v regióne od roku 1993, informovalo tento týždeň ACEA. Podľa správy bol prepad spôsobený najmä vplyvom nedostatku komponentov v prvej polovici roka. Celkovo sa v roku 2022 medzi štyrmi najväčšími trhmi EÚ podarilo dosiahnuť rast iba Nemecku aj to veľmi nízky (+1,1 %). Pomohol tomu silný decembrový výsledok, uviedla ACEA. Ostatné tri trhy si viedli horšie ako v roku 2021, pričom najprudší pokles zaznamenalo Taliansko (-9,7 %), za ktorým nasledovalo Francúzsko (-7,8 %) a Španielsko (-5,4 %).

Reklama

Predaj áut koncernu Volkswagen (vrátane Škody, Audi, Seatu, Porsche a ďalších) v Európskej únii vlani klesol o 5,2 %, uviedla ACEA. Automobilka Stellantis zaznamenala pokles predaja o 14,1 %, zatiaľ čo predaje Renault Group klesli o 4,3 % a predaje BMW o 5,1 %. Predaj Mercedes-Benz zostal prakticky na rovnakej úrovni ako v roku 2021, a to 549 023 kusov.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

11:33

Deväťdesiatosemročná Ukrajinka z obce Očeretyne v Doneckej oblasti v čase ťažkých bojov a ostreľovania prešla za pomoci drevených palíc desať kilometrov do bezpečia. Informovalo o tom ukrajinské ministerstvo vnútra.

11:31

Influenceri by si mali byť vedomí, že za propagáciu nelegálnych webových stránok týkajúcich sa nelegálnych hazardných hier im hrozí pokuta. A to aj pri reklame vo forme bonusových kódov, odkazov na nelegálne online kasína alebo živého streamovania priebehu hry. V prípade fyzickej osoby ide o pokutu do výšky 50.000 eur, pri právnickej osobe do 250.000 eur.

11:30

Na preklenutie obdobia do vyplatenia priamej podpory bude môcť Ministerstvo financií SR poskytnúť poľnohospodárovi pomoc vo forme návratnej finančnej výpomoci za zvýhodnených podmienok. Poskytnutá bude prostredníctvom Slovenskej záručnej a rozvojovej banky. Vyplýva to z vládneho návrhu novely zákona o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve, ktorý Národná rada SR definitívne schválila. Poslanci o právnej norme rokovali v skrátenom legislatívnom konaní.

11:29

Medziročné tempo rastu inflácie v eurozóne zostalo v apríli 2024 nezmenené na marcovej úrovni 2,4 %. Stále tak prekračuje cieľ Európskej centrálnej banky na úrovni 2 %.

11:28

Zástupcovia konkurenčných palestínskych skupín Hamas a Fatah rokovali v Pekingu o podpore “vnútropalestínskeho zmierenia”. Uviedol to hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lin Ťien.

11:27

Nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier označil rozšírenie Európskej únie o desať štátov pred 20 rokmi za “moment európskeho šťastia”. 

11:26

Predseda Európskej rady Charles Michel nemá obavy z nadchádzajúceho polročného predsedníctva Maďarska v Rade Európskej únie. Podľa servera index.hu to vyplýva z Michelovho rozhovoru, ktorý poskytol v Bruseli európskym médiám.

11:25

 Britský hlavný inšpektor väzníc Charlie Taylor skritizoval neprijateľné podmienky zadržiavania migrantov na letisku neďaleko Londýna.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke Anton Krištín z Ústavu ekológie lesa SAV ukazuje deťom vrchárku červenkastú na Borovej hore pri Zvolene

Autor: TASR - Ján Krošlák

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Marian Kotleba

Milan Šupa

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Dušan Hirjak

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali