Bratislava 20. júla 2022 (HSP/Foto:Screenshot Youtube)
Americká rodina si kúpila jazdený elektromobil Ford Focus z roku 2014 s nájazdom necelých 100.000 km. Auto vyzeralo byť v solídnom stave aj cena bola viac ako lákavá – 11.000 dolárov. Rodina teda neváhala a mohla sa tešiť z dobrej kúpy. Alebo žeby to všetko bolo nakoniec inak?
Benzínové či dieselové autá sú už v dnešnej modernej spoločnosti pomaly odsúdené na zánik. Vládni predstavitelia tlačia automobilky do výroby čisto elektrických áut s takmer nulovými emisiami. To je síce na prvý pohľad pekné, ale poďme sa v krátkosti pozrieť na to, či je to skutočne dobré rozhodnutie.
Ak sa dnes rozhodneme pre kúpu jazdeného benzínového či dieselového automobilu z roku 2014 s podobným nájazdom ako americká rodina v úvode, vo väčšine prípadov pôjde o zachovalé auto za veľmi dobrú cenu. Navyše, pokiaľ nezanedbáme jeho údržbu a pravidelné servisné prehliadky, vďačne nám bude slúžiť ešte dlhé roky.
Čo sa však týka elektrických áut, tie majú niekoľko problémov hneď na začiatku: vysoká cena, krátky dojazd, dlhá doba nabíjania. A čo v prípade, že sa jedná o jazdený elektromobil? Batéria v elektromobile, ako každá iná batéria, má svoju životnosť. Po čase sa jednoducho opotrebuje do takej miery, že s elektromobilom budete schopný zájsť maximálne pár kilometrov (v tom lepšom prípade) a budete musieť zase dobíjať.
Tu je už namieste si položiť otázku, či má takéto auto zmysel ďalej používať alebo ho radšej odovzdať do šrotu na náhradné diely. Áno, vždy je tu možnosť zaobstarať si novú batériu, ale tá je častokrát tak drahá, že to ekonomicky nedáva zmysel.
Toto po čase zažila aj spomínaná americká rodina. Zo začiatku bolo auto úplne v poriadku – svieže, tiché, zachovalé a majiteľom robilo radosť. Až do chvíle, keď po pol roku voz jednoducho vypovedal službu. Dôvodom bola ako inak batéria.
Akumulátory síce neprekročili zárukou krytý nájazd 160 tisíc km, boli ale už staršie ako 8 rokov. Výmena na účet Fordu teda už nie je možná, cena nového paketu by činila 14 tisíc dolárov, čo je dokonca viac ako rodina do Fordu investovala na začiatku. Samozrejme, že to neprichádzalo do úvahy.
Najzaujímavejšie na tom celom ale je, že nové akumulátory síce sú v cenníku, ale reálne ich nemožno kúpiť. Ford ich nedrží na sklade a teda ich ani nie je schopný promptne vymeniť. Aj keby teda rodina bola ochotná danú sumu zaplatiť, aj tak nič nedostane a môže si vybrať, či auto použije ako záhradný domček alebo sa ho jednoducho zbaví v zbernom dvore, aby tak mohlo poslúžiť aspoň na náhradné diely.
Elektromobily sú teda problémovými už ako nové, nie to ešte jazdené. Nie náhodou na ich batérie dávajú automobilky záruku 8 rokov a 160.000 km.