V novom školskom roku prechádza od septembra približne polovica základných škôl na nový školský vzdelávací program, zapoja sa tak do kurikulárnej reformy. Naďalej platí zákaz používania mobilných telefónov pre mladších žiakov. Novinkami sú opätovné zavedenie polročných prázdnin či zmeny v systéme ospravedlňovania vymeškaných hodín.
Hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Lea Vilhanová pre TASR potvrdila, že polícia počas prvých školských dní dohliada na bezpečnosť detí v okolí škôl aj na priechodoch pre chodcov. Žiada vodičov, aby boli trpezliví, ohľaduplní a počítali so zvýšeným pohybom detí pri školách.
Tomáš Drucker odmieta tvrdenia o likvidácii súkromného školstva a diskriminácii
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) odmieta tvrdenia o likvidácii súkromného školstva a diskriminácii v súvislosti s novelou zákona o financovaní škôl a školských zariadení a ďalších školských zákonov. Povedal to na krátkom brífingu po otvorení nového školského roka na Základnej škole v Slovenskom Grobe v okrese Pezinok aj v reakcii na protesty avizované Asociáciou súkromných škôl a školských zariadení.
„Absolútne odmietam diskrimináciu, odmietam aj nepravdivé informácie a polopravdy. Nepravdivé predovšetkým v tom, že ide o akúsi likvidáciu súkromného školstva,“ povedal Drucker s tým, že rezort školstva pripravoval legislatívu dlhodobo, avšak v úvode neevidoval veľký záujem o nej diskutovať.
„Počas leta boli veľmi intenzívne debaty so zástupcami cirkevných škôl, či už s evanjelickými alebo katolíckymi. Tam si myslím, že máme veľmi kvalitný návrh vďaka tomu, že títo partneri sa pravidelne zúčastňovali,“ podotkol.
Vyjadril presvedčenie, že legislatívny návrh je dobrý aj pre súkromné školstvo.
„Mrzí ma, že práve hlavní predstavitelia viac prispievali na sociálnych sieťach ako v rokovaniach, pretože sa nezúčastňovali rokovaní,“ podčiarkol.
Naďalej však avizuje pripravenosť diskutovať.
„Apeloval by som na zriaďovateľov súkromných škôl a rodičov, aby si naštudovali zákon. Sme pripravení o tom hovoriť,“ dodal minister.
Zopakoval, že štát musí primárne sledovať verejný záujem.
„Ústavou ukladáme povinnosti všetkým občanom SR, teda deťom, že je povinná školská dochádzka. Zároveň, že je bezplatná. Toto primárne musí štát naplniť, chce to napĺňať verejnými školami a k tomu prispôsobiť celé školstvo,“ doplnil.
Mnoho verejných, súkromných aj cirkevných škôl prináša podľa neho výraznú hodnotu do slovenského vzdelávacieho systému.
„Majú aj osobitné postavenie a tak sme ho aj deklarovali v tomto návrhu zákona, kde sa dostalo aj ustanovenie o potvrdení osobitného významu pre cirkevné a súkromné školy,“ uzavrel.
Vláda na augustovom rokovaní schválila návrh zákona o financovaní škôl a školských zariadení. Má rozšíriť okruh dôvodov na zníženie normatívneho príspevku. Ten by sa mal znížiť cirkevným či súkromným školám, ktoré nebudú registrované ako verejný poskytovateľ výchovy a vzdelávania, a to o 20 percent.
Návrh na zmenu financovania škôl je podľa Asociácie súkromných škôl a školských zariadení nespravodlivý a likvidačný pre súkromné školy. Ku kritike sa pridalo aj Fórum kresťanských inštitúcií či správna rada Združenia katolíckych škôl Slovenska. Na znak nesúhlasu s navrhovanou úpravou financovania cirkevných škôl sa v pondelok o 10.00 h na päť minút rozozvučia zvony kostolov na území Trnavskej arcidiecézy.
Začínajúci sa školský rok bude podľa ministra Druckera rokom zmien pre celé naše školstvo
Začínajúci školský rok bude rokom zmien pre celé naše školstvo, skonštatoval minister Tomáš Drucker (Hlas-SD) vo svojom prejave k úvodu školského roka 2025/2026. Tieto zmeny by sa podľa jeho slov mali dotknúť prváčikov, maturantov, ale aj školstva ako takého. Šéf rezortu školstva tiež verí, že zmeny prinesú viac motivácie, istoty, ale aj radosti do všetkých škôl. Podotkol, že slovenské školstvo čakalo na skutočný krok dopredu.
„Dnes môžem konečne povedať, že sme pripravili zlepšenia, o ktorých sa tu roky hovorilo,“ povedal Drucker a zdôraznil, že zmeny zavádzajú premyslene a postupne, tak aby ich všetci zvládli.
„Každý krok do seba zapadá a spája to, čo bolo od seba doteraz odtrhnuté,“ uviedol v prejave.
Ubezpečil tiež, že stavajú na osvedčenom a budú zlepšovať, čo je slabé.
Drucker tiež uviedol, že začínajúci sa školský rok prinesie zmenu spôsobu vyučovania (kurikulárnu reformu) do stoviek základných škôl. Žiactvo by vďaka tomu malo získať viac zručností pre život a menej bifľovania. Taktiež by deti mali riešiť praktické úlohy, učiť sa spolupráci a premýšľať vlastnou hlavou.
„Chceme, aby obstáli v živote, nielen v testoch,“ prízvukoval minister.
Rodičia by podľa neho mali získať viac istoty i prehľad o tom, čo a prečo sa deti učia. Zmeny sa dotknú aj učiteľov, ktorým prináša viac priestoru na učenie a menej byrokracie. Drucker tiež pripomenul, že zamestnanectvo v školstve si polepší aj platovo, najprv od septembra, a potom od januára 2026. Podotkol, že za ešte dôležitejšie považuje to, aby cítili, že majú rešpekt a dôveru, pretože bez nich sa školstvo nepohne vpred.
„Budúcnosť Slovenska sedí v školských laviciach,“ zdôraznil.
Uviedol tiež, že najsilnejšou zbraňou národa nie je armáda, ale vzdelanie. Vyzdvihol modernizáciu škôl aj najväčšiu digitalizáciu v histórii.
„Žiadny štát neprežije, ak sa vzdá svojich detí,“ prízvukoval Drucker.
V tomto smere spomenul, že prístup k materskej škole môže rozhodnúť o budúcnosti dieťaťa. Pre každé dieťa by podľa neho mali byť istotou materská aj základná škola blízko domova. Túto istotu, garantovanú štátom, podľa neho musí mať každý, hoci rodičia si môžu zvoliť aj inú cestu.
„Slovensko bude také silné, ako budú naše deti múdre a odvážne. A našou úlohou je pomôcť im, aby boli múdre a odvážne, aby sa nebáli nových výziev a vedeli v nich aj obstáť,“ zdôraznil minister Drucker na záver prejavu.
Deťom a študentstvu poprial rok plný priateľstiev, objavov a dobrých nápadov.
Drucker považuje zvýšenie platov zamestnancov v školstve za stabilizačný prvok
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) považuje zvýšenie platov zamestnancov v školstve za stabilizačný prvok. Uviedol to po otvorení nového školského roka na základnej škole v Slovenskom Grobe v okrese Pezinok. Platové tarify sa zvýšili od septembra o sedem percent, k ďalšiemu zvýšeniu príde od januára 2026.
„Želal by som si, aby to mohlo byť viacej, ale v čase konsolidácie je toto číslo enormné, pretože predstavuje zhruba 700 miliónov eur, o koľko pôjde do školstva viac peňazí v dôsledku zvyšovania platov,“ priblížil minister. Existujú podľa jeho slov aj ďalšie opatrenia, ktoré by mali pomôcť stabilizovať nedostatok zamestnancov.
„Sú to štipendiá, ktoré sme poskytli vo výške 4000 eur ročne pre budúcich učiteľov, pre aprobácie, ktoré nám chýbajú,“ dodal. Prípadné zavedenie automatického mechanizmu zvyšovania platových taríf bude predmetom rokovaní. „My sme sa zaviazali, že o tom budeme rokovať a budeme hľadať riešenia,“ doplnil Drucker.
Zopakoval, že približne polovica základných škôl sa od aktuálneho školského roka zapája do kurikulárnej reformy.
„Od budúceho školského roka to už bude povinné pre všetky základné školy. Začína sa prvými ročníkmi,“ ozrejmil.
Zmena spôsobu vzdelávania má podľa jeho slov priniesť žiakom lepšie porozumenie učivu.
Začiatok nového školského roka sa niesol na elokovanom pracovisku Základnej školy s materskou školou v Slovenskom Grobe aj v znamení otvorenia nových priestorov školy.
„Z plánu obnovy bola financovaná prístavba a nadstavba školy. Kapacita sa zvyšuje o 12 tried, plus kabinety a iné zázemie vrátane jednej počítačovej a jazykovej miestnosti,“ uviedol pre TASR starosta obce Štefan Gašparovič.
Práce boli financované z plánu obnovy.
„Dostali sme nenávratný finančný príspevok tri milióny eur. Práce mali byť podľa zmluvy zrealizované do desať mesiacov, ale podarilo sa nám to za osem mesiacov,“ podotkol.
Nové vzdelávacie priestory si podľa jeho slov vyžiadal neustály nárast obyvateľov žijúcich v obci.
ZMOS: Nový školský rok je vždy rokom nových príležitostí
Nový školský rok je vždy rokom nových príležitostí na rozvoj vedomostí, zručností a hodnôt, ktoré sú základom budúcnosti našej spoločnosti. Pri príležitosti otvorenia nového školského roka to v pondelok uviedol predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozef Božik, zdôraznil zároveň význam, ktorý samosprávy prikladajú oblasti vzdelávania.
„Mestá a obce ako zriaďovatelia základných a materských škôl, školských klubov detí, základných umeleckých škôl, centier voľného času či zariadení školského stravovania sa usilujú vytvárať také podmienky, aby vzdelávanie bolo bezpečné, kvalitné a dostupné pre každé dieťa,“ uviedol šéf samosprávneho združenia.
Vyzdvihol úsilie pedagógov i všetkých pracovníkov v školstve, poukázal na ich odbornosť, trpezlivosť i ľudský prístup v kontexte náročných pracovných podmienok.
„Je zrejmé, že je potrebné pokračovať v dialógu medzi samosprávami, štátom a rodičmi, aby sme spoločne hľadali riešenia na zlepšovanie školského prostredia a jeho financovania,“ dodal Božik.
Vyzval preto na spoluprácu na vytváraní prostredia, v ktorom sa bude každý cítiť rešpektovaný, podporovaný a motivovaný napredovať.
Prezident: Počet detí s potrebou špeciálneho prístupu rastie,chýbajú im kapacity
Na Slovensku výrazne narastá počet detí s potrebou špeciálneho prístupu a špeciálnych vzdelávacích procesov. Chýbajú im však kapacity. Upozornil na to prezident SR Peter Pellegrini na pondelkovom tlačovom brífingu po otvorení školského roka 2025/2026 na spojenej škole na Patrónke v Bratislave. Zároveň zdôraznil, že školstvo musí ostať veľkou prioritou vlády. Školákom poprial všetko dobré.
„Aj tu tých žiadostí v Bratislavskom kraji bolo 1200 ďalších nových a vyše 400 zostalo nevybavených. To znamená, že tieto detičky dnes nemajú ešte možnosť, pretože kapacitne na to nie sme a neboli sme pripravení,“ poukázal prezident. Nárast potvrdila aj riaditeľka regionálneho úradu školskej správy v Bratislave Miriam Valašiková.
„Každoročne narastá počet hendikepovaných detí až do takej miery, že vyžadujú výchovu a vzdelávanie v špeciálnom type škôl,“ uviedla.
Prezident spomenul aj kurikulárnu reformu, do ktorej sa od tohto septembra zapája približne polovica slovenských základných škôl. Privítal, že školy môžu na nový štátny vzdelávací program nabiehať postupne a na dobrovoľnom princípe.
„To je vždy pri zavádzaní lepšie a deje sa potom v pozitívnejšej atmosfére, pretože sa na to dajú školy, ktoré sa už na to cítia pripravené a nespôsobujeme školám zbytočný stres,“ skonštatoval.
Ako podotkol, dôležité je, aby zo škôl odchádzali žiaci, ktorí sa budú vedieť orientovať vo svete, kriticky myslieť. Zároveň budú mať základné vedomosti a nebudú sa spoliehať iba na umelú inteligenciu či internetové vyhľadávače.
V súvislosti s konsolidáciou verejných financií hlava štátu verí, že kľúčových oblastí slovenského školského systému sa nedotkne.
NKÚ: Slovensko čelí kritickému nedostatku školských psychológov
Slovensko čelí kritickému nedostatku školských psychológov. Na jedného pripadalo v septembri minulého roka v priemere 710 žiakov, v niektorých okresoch ich bolo až vyše 3000. Tri okresy – Levoča, Snina a Medzilaborce – nemali školského psychológa vôbec. Vyplýva to zo zistení kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, o ktorých TASR informovala jeho hovorkyňa Daniela Bolech Dobáková.
„Duševné zdravie žiakov základných škôl bolo dlhodobo podceňované a štát doposiaľ nevytvoril funkčný systém, pričom význam tejto témy výrazne rastie od vypuknutia pandémie COVID-19,“ uviedla hovorkyňa.
Kritizovala, že zodpovedným inštitúciám chýbajú komplexné dáta o duševnom zdraví detí, zložení školských podporných tímov, čo podľa hovorkyne výrazne sťažuje efektívne plánovanie a cielenú podporu zo strany štátu.
Kontrola zameraná na prevenciu a podporu duševného zdravia na základných školách v postcovidovom období, teda v rokoch 2023 až 2025, zároveň ukázala, že pandémia spustila viaceré systémové zmeny a prinútila konať kompetentné orgány.
„Národní kontrolóri hodnotia pozitívne opatrenia prijímané po roku 2022, ktoré prispeli k zlepšeniu podpory žiakov. Zároveň upozorňujú, že Slovensko malo tejto vážnej téme venovať pozornosť omnoho skôr,“ dodala hovorkyňa.
Prečítajte si tiež: