Vatikán-Santiago de Chile 23. januára 2018 (kath.net/HSP/Foto:TASR/AP/ANSA/Giorgio Benvenuti)
Sotva nájdeme médium, ktoré by nepísalo o „spontánnej“ svadbe v lietadle pápeža. Pápež sa spontánne opýtal: „Chcete sa zosobášiť? Tak to teraz urobíme.“
No údajná blesková svadba dvoch členov posádky v lietadle pápeža nebola očividne taká spontánna, ako sa zdalo. Svadba Pauly Podestovej (39) a Carlosa Ciuffardiho (41), ktorí boli už 8 rokov civilne zosobášení, bola očividne pripravená. Už 19. decembra čilské noviny „El Mercurio“ napísali o tomto úmysle pod titulkom „Svadba nad oblakmi“. Ale to je práve to, čo žurnalisti na pápežovi milujú – prekvapujúca „action“, dobrá pre titulky ako „Svadba v pápežovom lietadle“, „Áno nad oblakmi“, „Love is in the air“ …
Zatiaľ čo oficiálne médiá Vatikánu to prezentovali ako spontánny nápad pápeža, o deň neskôr hlásila napr. stránka katholisch.de, že „snúbenci“ mali ten plán už v decembri. Španielske noviny „La Nueva España“ informujú, že steward a stewardka to pripravovali od decembra 2017, keď ich vybrali byť v posádke pápežovho letu.
Veľké zemetrasenie v r. 2010 zničilo ich kostol, kde sa mala konať svadba: „Tak sme to presúvali, začali sme pracovať, prišli dcéry …“ To, že sa teraz rozhodli pre svadbu v pápežovom lietadle, odôvodňovali tým, že sa spoznali pri letoch. Lietadlo je vraj istým spôsobom ich „domov“.
To nastoľuje niektoré otázky. Ak to pár plánoval, ako mohlo dôjsť k tomu, že to z pohľadu pozorovateľov vyzeralo ako iniciatíva pápeža? Bol do plánov zasvätený a celé bolo snáď inscenáciou pre médiá? Pre to by hovorilo, že prezident leteckej spoločnosti bol na palube a bol jedným z dvoch svedkov! Podľa novín „La Nueva España“ boli obaja „snúbenci“ minulý rok vyznamenaní ako vynikajúci pracovníci. Viac bezplatnej reklamy pre leteckú spoločnosť už ani byť nemôže!
No ak toto prehliadneme, aj tak zostáva nepríjemný pocit. Katolícke manželstvo nie je iba udalosť, ktorú možno spektakulárne zaranžovať, ale sviatosť. Predpokladá manželský súhlas, ochotu byť partnerovi do smrti verný v dobrom i zlom. Možno vzhľadom na žiariaci pár, ktorý sa pred mnohými kamerami a fotoaparátmi objíma o tejto ochote pochybovať?
Obaja sami uviedli, že sa vlastne chceli zosobášiť v kostole už pred 8 rokmi. Ale aký dôležitý im bol cirkevný sobáš, ak osem rokov nenašli termín ani miesto, aby si túto sviatosť vyslúžili? Ak páru zvlášť záleží na vzťahu s Bohom, manželskom zväzku ako znamení nezlomnej vernosti Boha voči ľuďom a Ježiša svojej Cirkvi, tak sotva nechá uplynúť toľké roky. A či išlo o slávnosť samu osebe, o emocionálnu oslavu cirkevného obradu, ktorá v Latinskej Amerike tradične patrí k sobášu? A ako hodnotiť ideu, využiť stretnutie s pápežom, aby sa v lietadle zosobášili? Nenanucuje sa nám tu myšlienka, že tu nešlo primárne o sviatosť manželstva, ale o zvlášť spektakulárnu formu sobáša – o „event“ so senzačným účinkom?
Ak bola vec plánovaná, nemal sa pápež dôkladnejšie týmito otázkami zaoberať? Ale ak to malo byť spontánne – civilne zosobášenému páru udeliť sviatosť manželstva – bolo by lepšie sa tejto „vložky“ do programu na palube vzdať. Namiesto splnenia „spontánnej“ túžby po sobáši, by bol lepší pastoračný rozhovor, aby sa dozvedel, prečo pár toľké roky nenašiel príležitosť k uzavretiu cirkevného sobáša a čo pre nich sviatosť manželstva skutočne znamená.
O to skôr, že František v júni 2016 sám povedal, že „veľkú väčšinu cirkevných manželstiev považuje za neplatných“. Manželia si hovoria „Áno pre celý život“, ale nevedia, čo hovoria, ako povedal. A v „Amoris laetitia“ František jasne napomínal zlepšenie prípravy na manželstvo. Ako základ nerozlučiteľného manželstva predsa nestačí byť zaľúbení a dúfať, že to dobre dopadne. Patrí k tomu predsa intenzívna a hlboká príprava, aby sa v manželstve vydaril život z viery na trvalo.
„Blesková svadba“ v pápežovom lietadle preto vysiela dosť nesprávny signál.