čierny sezam

NAJČÍTANEJŠIE










.

Trend čierneho sezamu zachvátil Ameriku

Orieškové semienka sa pridávajú do matcha nápojov, čiernych latté a špeciálneho pečiva, pričom ich vyhľadávanie neustále stúpa. Od čiernej sezamovej zmrzliny po čierne latte a pečivo, kedysi okrajové semeno sa dostalo do jedálnych lístkov po celej krajine. Informuje o tom spravodajský portál Fox News

HS
čierny sezam
Ilustračné foto / Foto: Pixabay
❚❚
.

Čierny sezam sa za posledný rok stal obľúbenou potrvinou. Podľa správy platformy pre recenzie reštaurácií a kaviarní Yelp pod názvom „Food & Drink Trend Forecast 2026“ vzrástol počet vyhľadávaní matcha nápojov s touto prísadou o 147 %, keďže trendy kaviarne ju pridávajú do krémových pusiniek, croissantov, japonských ryžových koláčikov, do latte a ďalších špeciálnych nápojov.

Hoci za tento boom môže jeho výrazná oriešková chuť, pozornosť priťahuje aj výživový profil tohto drobného semienka. Čierny sezam pochádza z tej istej rastliny ako biele sezamové semienka, ale tmavšie semienka sú zvyčajne nelúpané, čo znamená, že si zachovávajú vonkajšiu škrupinu. To im dodáva miernu výživovú výhodu, najmä pokiaľ ide o antioxidanty, oproti ich svetlejším náprotivkom.

„Čierny sezam je plný živín,“ povedal Dr. Scott Cherry, hlavný lekár v spoločnosti Axiom Medical so sídlom v Texase. Má „vysoký obsah zdravých tukov, vlákniny, vápnika, horčíka a železa – základných živín, ktoré sú známe tým, že zlepšujú zdravie kostí a metabolizmus,“ dodal.

Hoci sociálne siete ho nazývajú „superpotravinou“, čierny sezam je podľa odborníkov skôr výživným doplnkom vyváženej stravy ako zázračnou ingredienciou. V porovnaní s chia a ľanovými semienkami obsahuje sezam menej omega-3 mastných kyselín a menej rozpustnej vlákniny. Vyniká však obsahom minerálov, najmä horčíka, poznamenáva Cherry.

„Horčík je esenciálny minerál, na ktorom závisí viac ako 300 enzýmových reakcií, vrátane sťahovania svalov a prenosu nervových impulzov,“ povedal. Niektoré výskumy naznačujú, že konzumácia sezamu môže mať mierny prínos pre zdravie srdca a metabolizmu.

.

Prehľad 521 dospelých z roku 2025, uverejnený v časopise Nutrition & Metabolic Insights, zistil, že konzumácia približne jednej polievkovej lyžice sezamových produktov denne počas ôsmich týždňov viedla k zlepšeniu určitých ukazovateľov, ako sú hladina cukru v krvi a hladina cholesterolu. Vedci však varovali, že tieto zmeny sa nemusia nutne prejaviť vo významných klinických výsledkoch.

V niektorých častiach Ázie sa čierny sezam už dlho spája so zdravým vlasov a pokožky. Hoci obsahuje meď – minerál podieľajúci sa na produkcii kolagénu, elastínu a melanínu – tvrdenia, že dokáže zvrátiť šedivenie vlasov, sú podľa odborníkov pre denník The Guardian väčšinou len neoficiálne.

Keďže sezam má vysoký obsah kalórií, veľkosť porcie je dôležitá. „Vysoký obsah kalórií v sezame znamená, že veľkosť porcie je kľúčová, najmä pre ľudí, ktorí držia diétu, alebo trpia metabolickým syndrómom,“ povedal Cherry. Sezam je tiež uznávaný potravinový alergén a výskyt alergie na sezam sa v posledných rokoch zvýšil, dodal.

Odborníci tvrdia, že ľudia, ktorí užívajú lieky na vysoký krvný tlak alebo lieky na riedenie krvi, by sa mali poradiť so svojím lekárom, než výrazne zvýšia ich príjem, pretože sezam môže mať mierny účinok na zníženie krvného tlaku.

Celkovo doktor Cherry zdôraznil umiernenosť. „Konzumácia sezamu s mierou a pravidelne je najdôležitejším faktorom prevencie, nie konzumácia veľkého množstva naraz,“ povedal.

.

Pre väčšinu ľudí môže posypanie jogurtu, ovsených vločiek alebo šalátov čiernym sezamom, príležitostné vychutnanie si latte alebo primiešanie semienok do omáčok dodať chuť a zvýšiť príjem minerálov, povedali odborníci na výživu pre magazín Real Simple. Dôkladné prežutie alebo rozomletie semienok tiež zabezpečí vyšší prínos živín.

 

Prečítajte si tiež:

V tomto článku sme sa venovali konkrétnej téme, ak máte chuť pokračovať v čítaní, určite si nenechajte ujsť aj ďalší článok Úlomky motora zasiahli okno lietadla Ryanair, cestujúceho takmer vysalo z kabíny , v ktorom sa venujeme inej oblasti a prinášame ďalšie zaujímavé pohľady a praktické informácie.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.

Nový diskusný systém Kvôli mnohým sťažnostiam na diskusný systém Disqus, ktorý sme doteraz používali, sme sa rozhodli implementovať na stránku nový diskusný systém Quantam.
Nejaký čas budú tieto dva diskusné systémy na stránke fungovať paralelne, ale potom diskusný systém Disqus odpojíme a zostane iba nový diskusný systém Quantam.
Vytvorte si preto prosím svoj profil v novom diskusnom systéme Quantam, je to veľmi jednoduché.
Vaše názory, pripomienky a postrehy nám píšte na mail hlavnespravy@hlavnespravy.sk



.


Premiér R. Fico avizuje návštevu A. Costu na Slovensku i vládny „maratón“

Na Slovensko príde na budúci týždeň predseda Európskej rady António Costa. Dôvodom je európsky rozpočet. Avizuje to premiér Robert Fico…

15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |

Rýchlo sa šíriaci lesný požiar v Belgicku spálil najmenej 1 600 hektárov

Belgickí hasiči podporovaní hasiacimi lietadlami a vrtuľníkmi v sobotu bojujú s rýchlo sa šíriacim lesným požiarom v prírodnom parku neďaleko…

15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |
15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |

Po zrážke troch motocyklistov je cesta pri Spišskej Belej neprejazdná

Po zrážke troch motocyklistov je cesta I/66 pri Spišskej Belej neprejazdná. Na sociálnej sieti o tom informovalo Krajské riaditeľstvo Policajného…

15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |

Polícia pátra po 72-ročnom Jánovi Dedíkovi z obce Moravské Lieskové

Polícia žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po nezvestnom 72-ročnom Jánovi Dedíkovi z obce Moravské Lieskové

15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |

Poľská turistka utrpela v Jánošíkových dierach poranenie hlavy

Poľská turistka utrpela v sobotu v Jánošíkových dierach poranenie hlavy. Päťdesiatdvaročnú ženu na modrom turistickom chodníku zasiahol padajúci kameň a…

15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |

HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov