káva

NAJČÍTANEJŠIE










.

Pitie kávy proti starnutiu? Čo nám veda naozaj ukazuje o jej prínosoch pre zdravie.

Káva má určité zdravotné výhody, ale to neznamená, že by sme jej mali piť toľko, koľko chceme, informuje Euronews

HS
káva
Ilustračné foto / Foto: Pixabay
❚❚
.

Milovníčky kávy po celom svete sa minulý týždeň potešili, keď vedci dospeli k záveru, že ženy v strednom veku, ktoré pijú kávu, majú väčšiu pravdepodobnosť zdravého starnutia.

Z ich analýzy, ktorú prezentovali na výročnom stretnutí Americkej spoločnosti pre výživu, vyplynulo, že počas 30 rokov sledovania mali ženy, ktoré denne vypili približne tri malé šálky kofeínovej kávy, väčšiu pravdepodobnosť, že budú v neskoršom veku fyzicky aktívne a nebudú mať chronické zdravotné problémy alebo kognitívne problémy.

„Tieto výsledky, hoci sú zatiaľ predbežné, naznačujú, že malé a konzistentné návyky môžu ovplyvniť zdravie v dlhodobom horizonte,“ povedala Sara Mahdaviová, jedna z autoriek štúdie a externá profesorka nutričnej vedy na Univerzite v Toronte.

Iné štúdie zistili celý rad ďalších výhod pre konzumentov kávy. Pitie kávy znižuje riziko rôznych ochorení, od cukrovky 2. typu, až po úmrtie na rakovinu hrubého čreva.

To znamená, že nové zistenia sú v súlade so „starým konsenzom“ o zdravotných prínosoch kávy, podľa Bertila Fredholma, ktorý skúmal, ako kofeín ovplyvňuje telo, na Karolinska Inštitúte vo Švédsku. „Pitie kávy s mierou má pre väčšinu ľudí viac pozitívnych ako negatívnych účinkov na zdravie,“ povedal Fredholm pre Euronews Health.

.

Nakoľko je však vedecký výskum týchto prínosov skutočne spoľahlivý? A záleží na druhu kávy, na tom, kedy ju pijete, alebo dokonca na tom, kto ste?

Tu sú najnovšie poznatky o tom, ako káva pôsobí na vaše zdravie, a ako zistiť, kedy treba pitie kávy odložiť.

Z čoho pramenia priaznivé účinky kávy?

Káva je bohatá na zlúčeniny, ktoré majú protizápalové vlastnosti, ako napríklad kyselina chlorogénová, ktorá sa nachádza aj v keli a v jablkách. Podľa Svetového fondu na výskum rakoviny môžu tieto zlúčeniny zlepšiť náš metabolizmus a spôsob, akým naše telo reguluje hladinu inzulínu.

„Káva obsahuje antioxidačné zložky a môže tiež znižovať zápal a stimulovať krvný obeh,“ povedal pre Euronews Health doktor Lu Qi, riaditeľ Centra pre výskum obezity na Tulanskej univerzite v USA. Je tiež možné, že časť z toho pochádza z kofeínu, ktorý neutralizuje adenozín, molekulu ktorá v tele, spôsobuje, že sa ľudia počas dňa alebo po náročnej úlohe cítia unavení.

„Podobné účinky majú aj iné zdroje kofeínu, napríklad čaj,“ dodal Qi. Nie všetky nápoje s obsahom kofeínu sú rovnaké a ak si do kávy pridáte veľa cukru a mlieka, môžete tým vyvážiť alebo znížiť jej pozitívne účinky. V štúdii Sary Mahdaviovej bol napríklad každý ďalší malý pohár sódy spojený s 20 až 26-percentnou nižšou pravdepodobnosťou zdravého starnutia.

.

Záleží na načasovaní?

Ak si dáte prestávku na kávu skôr počas dňa, môžete maximalizovať jej prínos pre zdravie, zistil Qi v štúdii uverejnenej tento rok v časopise European Heart Journal. Podľa analýzy takmer 41 000 ľudí, ktorí pili kávu ráno, mali nižšiu mieru úmrtnosti, vrátane srdcových problémov ako tí, ktorí ju pili celý deň alebo vôbec. Štúdia naznačuje, že neskoršia konzumácia kávy môže narušiť cirkadiánny rytmus alebo vnútorné biologické hodiny, ktoré pomáhajú regulovať metabolizmus ľudí a koľko zjedia.

Tieto zistenia však majú určité obmedzenia, najmä v tom, že výsledky môžu ovplyvňovať aj vonkajšie faktory. Napríklad ľudia, ktorí pijú kávu ráno, môžu častejšie vykonávať povolania, ktoré im nezávisle od ich kofeínových návykov umožňujú udržiavať si zdravší životný štýl. „Nemôžeme vylúčiť možný vplyv“ iných faktorov, povedal Qi. „Zatiaľ čo čakáme na ďalšie štúdie, naša štúdia podporuje pitie kávy ráno.“

Existujú nejaké zdravotné riziká spojené s pitím kávy? A koľko šálok kávy je už príliš veľa?

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) sa dlhé roky domnievala, že káva môže spôsobovať rakovinu. Po preskúmaní viac ako 1 000 štúdií však v roku 2016 dospela k záveru, že neexistuje dostatok dôkazov, ktoré by naznačovali, že káva je karcinogénna. V tom čase však WHO varovala ľudí pred pitím veľmi horúcej kávy, alebo akýchkoľvek iných nápojov, pretože veľmi horúce nápoje by mohli zvýšiť riziko vzniku rakoviny pažeráka.

To však neznamená, že milovníci kávy by mali zdvojnásobiť jej spotrebu. Výskumníci presne nevedia, kde sa blahodarné účinky kávy zmenšujú, alebo v ktorom bode sa zdravá konzumácia mení na nadmernú. „Neexistuje jasná hranica,“ povedal Qi, ale navrhuje, aby sa ľudia držali „mierneho“ množstva, teda dvoch až troch šálok denne.

Záleží aj na druhu kávy. Nefiltrovaná káva, ako napríklad švédska varená káva a espresso, obsahuje diterpény, čo sú látky, ktoré zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. Podľa Karolinska Inštitútu ich však filtrovaná káva neobsahuje.

.

Je káva dobrá pre každého?

Jedným slovom nie. Qi uviedol, že ľudia s vysokým krvným tlakom alebo problémami so spánkom by mali prehodnotiť príjem kofeínu, pretože „závislosť na káve môže nepriaznivo ovplyvniť niektoré systémy, ako sú kardiovaskulárne a spánkové poruchy.“

Lekári tiež odporúčajú tehotným ženám obmedziť príjem kofeínovej kávy, aby znížili riziko potratu a nežiaducich výsledkov pri pôrode. Kofeín sa počas tehotenstva udržiava v krvi oveľa dlhšie a niektoré štúdie naznačujú, že jeho nadmerné množstvo môže byť spojené s nízkou pôrodnou hmotnosťou, predčasným pôrodom alebo narodením mŕtveho dieťaťa.

Medzitým v inej štúdii Mahdaviová zistila, že genetika môže ovplyvniť, ako káva pôsobí na zdravie ľudí, čo znamená, že tí, ktorí majú nižšiu toleranciu na kofeín, by sa mali zdržať jej nadmernej konzumácie.

Aký je záver?

Väčšina ľudí si môže vychutnať svoju rannú šálku kávy s vedomím, že je bezpečná a možno dokonca zdravá súčasť ich rutiny. Ak však niekto ešte nepije kávu, dôkazy nenaznačujú, že by si mal tento zvyk osvojiť zo zdravotných dôvodov.

A aj keď pitie kávy ponúka určité benefity, tieto benefity sa nedajú porovnávať s výhodami výživnej stravy a pravidelného cvičenia, povedala Mahdaviová.

„Benefity z pitia kávy sú relatívne skromné v porovnaní s vplyvom celkových návykov zdravého životného štýlu,“ povedala.

 

Prečítajte si tiež:

V tomto článku sme sa venovali konkrétnej téme, ak máte chuť pokračovať v čítaní, určite si nenechajte ujsť aj ďalší článok Kňaz počas zemetrasenia vyviedol veriacich z kostola s Najsvätejšou sviatosťou , v ktorom sa venujeme inej oblasti a prinášame ďalšie zaujímavé pohľady a praktické informácie.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.

Nový diskusný systém Kvôli mnohým sťažnostiam na diskusný systém Disqus, ktorý sme doteraz používali, sme sa rozhodli implementovať na stránku nový diskusný systém Quantam.
Nejaký čas budú tieto dva diskusné systémy na stránke fungovať paralelne, ale potom diskusný systém Disqus odpojíme a zostane iba nový diskusný systém Quantam.
Vytvorte si preto prosím svoj profil v novom diskusnom systéme Quantam, je to veľmi jednoduché.
Vaše názory, pripomienky a postrehy nám píšte na mail hlavnespravy@hlavnespravy.sk



.


Premiér R. Fico avizuje návštevu A. Costu na Slovensku i vládny „maratón“

Na Slovensko príde na budúci týždeň predseda Európskej rady António Costa. Dôvodom je európsky rozpočet. Avizuje to premiér Robert Fico…

15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |

Rýchlo sa šíriaci lesný požiar v Belgicku spálil najmenej 1 600 hektárov

Belgickí hasiči podporovaní hasiacimi lietadlami a vrtuľníkmi v sobotu bojujú s rýchlo sa šíriacim lesným požiarom v prírodnom parku neďaleko…

15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |
15. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |

Po zrážke troch motocyklistov je cesta pri Spišskej Belej neprejazdná

Po zrážke troch motocyklistov je cesta I/66 pri Spišskej Belej neprejazdná. Na sociálnej sieti o tom informovalo Krajské riaditeľstvo Policajného…

15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |

Polícia pátra po 72-ročnom Jánovi Dedíkovi z obce Moravské Lieskové

Polícia žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po nezvestnom 72-ročnom Jánovi Dedíkovi z obce Moravské Lieskové

15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | | 1 min. čítania |

Poľská turistka utrpela v Jánošíkových dierach poranenie hlavy

Poľská turistka utrpela v sobotu v Jánošíkových dierach poranenie hlavy. Päťdesiatdvaročnú ženu na modrom turistickom chodníku zasiahol padajúci kameň a…

15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |
15. 08. 2026 | Z domova | 1 min. čítania |

HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov