„Toto je prvá štúdia, ktorá testuje časové vzorce pitia kávy a zdravotné výsledky,“ uviedol hlavný autor Dr. Lu Qi a profesor na Celia Scott v tlačovej správe. „V našich výživových odporúčaniach zvyčajne neposkytujeme rady týkajúce sa načasovania, ale možno by sme na to mali v budúcnosti myslieť.“
Mierna konzumácia kávy môže súvisieť s nižším rizikom cukrovky 2. typu, kardiovaskulárnych ochorení a predčasnej smrti. Uvádza CNN s odvolaním sa na najnovšie štúdie. Vedci sa však nezhodujú na tom, ako výsledky ovplyvňujú iné faktory, ako genetika, choroby, či dokonca sladidlá.
Pri dlhoročnom sledovaní vedci zistili, že tí, čo pijú kávu len ráno, majú “o 16 % nižše riziko predčasného úmrtia z akejkoľvek príčiny a o 31 % nižšie riziko úmrtia na kardiovaskulárne ochorenia”, uvádza CNN.
Prečo na načasovaní môže záležať
Možným vysvetlením „je, že konzumácia kávy popoludní alebo večer môže narušiť cirkadiánne rytmy a hladiny hormónov, ako je melatonín,“ povedal Qi. Nízke hladiny melatonínu sú spojené s vyššími hladinami krvného tlaku a oxidačného stresu a vyšším rizikom kardiovaskulárnych ochorení. Káva tiež obsahuje antioxidanty, ktoré znižujú zápal v tele neutralizáciou voľných radikálov, ktoré môžu zvýšiť riziko kardiovaskulárnych ochorení, povedal King.
Niektoré zápalové markery v krvi majú svoje vlastné hodiny, uviedli autori, a zvyčajne sú najvyššie ráno – takže „protizápalový účinok konzumácie kávy len ráno môže byť prospešnejší ako účinok vzorca … rozložené ráno, popoludní a večer.“ To platí pre konzumáciu kofeínovej aj bezkofeínovej kávy.

Úprava príjmu kávy
King a Kao odporúčajú pred začiatkom znižovania príjmu kávy a jej obmedzovanie len na ráno, v prípade problémov zvážiť, či máte dostatok kvalitného odpočinku, prípadne sa obrátiť na spánkového špecialistu, aby vylúčil možné komplikácie.
Nezabúdajte pri pití kávy piť dostatok vody, prípadne kávu začať riediť, ak chete znížiť jej príjem. Podľa Kinga vám dostatočná hydratácia pomôže cítiť sa menej unavení.
Testovanie hladín štítnej žľazy, vitamínu D a železa vám môže pomôcť určiť, či vyčerpanie pramení z niečoho vážnejšieho, povedala Sue-Ellen Anderson-Haynes, registrovaná dietetická odborníčka na výživu a hovorkyňa Akadémie výživy a dietetiky.
Dodala, že kým nebude poskytnutých viac dôkazov o tom, kedy piť kávu, dodržujte odporúčania svojho lekára alebo dietológa týkajúce sa príjmu kofeínu.
Premiér R. Fico avizuje návštevu A. Costu na Slovensku i vládny „maratón“
Na Slovensko príde na budúci týždeň predseda Európskej rady António Costa. Dôvodom je európsky rozpočet. Avizuje to premiér Robert Fico…
Rýchlo sa šíriaci lesný požiar v Belgicku spálil najmenej 1 600 hektárov
Belgickí hasiči podporovaní hasiacimi lietadlami a vrtuľníkmi v sobotu bojujú s rýchlo sa šíriacim lesným požiarom v prírodnom parku neďaleko…
Ako postupujú vojská RF pri Slovjansku?
Ruská armáda útočí na kľúčové výšiny pri Slovjansku, ktorých strata dramaticky zhorší postavenie ukrajinských ozbrojených síl na Donbase. Informuje o…
Irán v reakcii na Američanov cituje Dostojevského
Hovorca ministerstva zahraničných vecí Iránu Esmail Baghaei uviedol, že úryvok z knihy „Bratov Karamazovovcov“ presne opisuje situáciu, v ktorej sa…




















