Bratislava 1. októbra 2023 (HSP/Foto: Screenshot)
Najväčšiu porážku v týchto voľbách utrpeli niektoré prieskumné agentúry- Trend, RTVS, Markíza a ďalšie médiá vypustili do sveta exit polly, podľa ktorých bolo možné očakávať vo voľbách jednoznačnú výhru Progresívneho Slovenska
Na takýchto exit polloch sa podpísali agentúry Focus a Median. Exit polly však nie sú rozhodujúce, výsledok volieb ovplyvniť nedokážu. Dáta v predvolebných prieskumoch však na rozhodovanie voličov vplyv mať môžu. A rozdiel medzi nimi a skutočnými výsledkami volieb sa štatistickou chybou vysvetliť nedajú.
Pretože plusové znamienko sa v odhadoch vyhýba pronárodným stranám. Výnimkou boli posledné prieskumy a výsledky Republiky v nich, ale to môže mať svoje osobité dôvody. A verejnosť na tieto nezrovnalosti reaguje. Okrem toho, že už prieskumom neverí, niektorí ľudia pochopili aký je to účinný nástroj a začali vyrábať svoje vlastné falošné prieskumy. Ich autorstvo pripisujú neznámym zahraničným agentúram a nadhodnocujú v nich tú “svoju” stranu.
Netrúfame si agentúry obviniť z falšovania prieskumov a exitpollov. Ale ak nie sú falošné, sú rozhodne nekvalitné. Ako tak obstáli len prieskumy SANEPu. Liberálne médiá (aj strany) si však prieskumy kupujú napriek tomu, že sa v minulosti ich kvalita neosvedčila. Dosiahli tým dve veci: Ľudia prieskumom neveria a množia sa falošné prieskumy. Zdá sa, že v tejto oblasti pravidlá voľného trhu neplatia a kritériom objednania prieskumu nie je jeho cena ani kvalita. Ak aj toto médiám a stranám nevadí, aj potom je namieste otázka, prečo si prieskumy naďalej objednávajú u tých, ktorí sa svojimi výsledkami neosvedčili.
Zdá sa, že odpoveď je v tom, na čo nedávno upozornil Blaha: Peter Schutz a jeho komentár s názvom Demokrati majú dezorientovanú stratégiu. Schutz v ňom skritizoval Demokratov, že vedú slabú kampaň a mali by postupovať rozhodnejšie ako napríklad šírením klamstiev a podvrhov. Napríklad, že Smer chce odovzdať Žitný ostrov Maďarom. Alebo, že za migrantov môže tiež strana Roberta Fica. Oni vedia, že presvedčených a premýšľavých už nepresvedčia, k tomu, aby prestali premýšľať už vôbec nie.
Takže ostávajú priame klamstvá, polopravdy a prieskumy, ktoré vykazujú zásadné chyby vždy tým istým smerom. Pravda a láska proste zvíťazí aj keby to malo byť pomocou lží a nenávisti. Mimochodom, už sa ozvali hlasy medzi politikmi, že by bolo fajn, keby agentúry získavali čosi ako “vodičák” či licenciu, ktorej udelenie by bolo závislé od kvality ich práce. Slovensko však má dnes toľko problémov, že tento sa asi odsunie do budúcnosti.
Prečítajte si tiež:
Dobré ráno Slovensko. Fico is back
Prezidentka sa prvýkrát vyjadrila k výsledku volieb. Poverí víťaza?