NAŽIVO

Zástupcovia nepálskeho vedenia podpísali dohodu s predstaviteľmi hnutia Generácia Z, ktorého septembrové protesty viedli k zosadenie vlády.

19:59

Denisa Saková povedala, že poslanci dostanú energopomoc, ich vyňatie z nej by bolo protiústavné. Majú však možnosť ísť priamo za predajcom elektrickej energie a plynu a zmeniť si tarifu na takú, ktorá nie je kompenzovaná energopomocou.

19:36

ÚRSO pripravuje zásadné zmeny v spôsobe účtovania elektriny. Zavedením pásmových taríf budú mať odberatelia ceny odstupňované podľa výšky ročnej spotreby.

19:35

Islandská štátna televízia oznámila, že bude bojkotovať budúci ročník Eurovízie.

19:34

Sudca rozhodol, že tajné prepisy veľkej poroty z roku 2019 pochádzajúce zo súdneho vyšetrovania Jeffreyho Epsteina v kauze obchodovania s ľuďmi môžu byť zverejnené.

19:10

Ústavný súd v Kirgizsku zamietol návrh zákona, ktorý by obnovil trest smrti.

19:09

Rakúsky súd oznámil, že ako neprípustné zamietol odvolanie prokuratúry proti rozhodnutiu krajinského súdu v rakúskej metropole z novembra 2024 nevydať ukrajinského oligarchu Dmytra Firtaša do USA, kde je obvinený z úplatkárstva. Jeho rozhodnutie je konečné.

18:57

Dánsko oznámilo, že ženy postihnuté programom nútenej antikoncepcie v Grónsku budú môcť požadovať odškodnenie vo výške 300.000 dánskych korún.

18:14

Zahraničný výbor Poslaneckej snemovne českého parlamentu neschválil návrh uznesenia hnutia STAN o podpore Ukrajiny a podpore spojeneckých záväzkov v rámci NATO. Minulý týždeň neprešlo ani v obrannom výbore.

18:13

Európska komisia navrhla zmeny svojich vlastných environmentálnych predpisov s cieľom zmierniť byrokratickú záťaž podnikov.

18:13

Macron oznámil, že telefonicky hovoril s Trumpom a ďalšími európskymi lídrami. Témou rozhovoru bola Ukrajina a snahy o pokrok v rokovaniach o mieri.

18:01

Tomáš Drucker uviedol, že audit inovačných výziev neodhalil závažné nedostatky, iba nedostatky administratívneho charakteru a etické pochybenia.

17:43

Vydavateľstvo Fayard uviedlo na trh knihu Denník väzňa od Nicolasa Sarkozyho, v ktorej opisuje tri týždne strávené vo väzbe po odsúdení v tzv. líbyjskom procese.

17:41

Maďarský minister zodpovedný za záležitosti Európskej únie János Bóka potvrdil, že na ľvovské neformálne zasadnutie ministrov pre európske záležitosti krajín EÚ neodcestuje.

17:28
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Letecko-bezpečnostný analytik exkluzívne pre HS analyzoval odtajnenú správu o páde AN-24 (1)

Na zistenie pravdy o tom, čo sa stalo v Hejciach je potrebné obnovenie vyšetrovania nezaujatou odbornou komisiou

❚❚
.

Verejnosť sa dočkala zverejnenia vyšetrovacej správy z leteckej katastrofy vojenského lietadla An-24 z 19. januára 2006. Nie každý chce čítať masívne množstvo stoviek strán, pričom ďalšie stovky zostali nezverejnené. Nie každý rozumie tomu, čo tam je napísané. Zverejnenie bolo prvým predpokladom na to, aby sa expertom zvonka umožnil náhľad do útrob správy. A aby sme mohli poskytnúť teraz už aj konštatovania, nielen predpoklady, ako doteraz.

Tak sa pozrime, čo sme sa zo zverejnených skutočností dozvedeli. Čo sa teda stalo? Zhutním to na kritický úsek. Posádka letí v horizontálnom lete vo výške 3000 metrov. Budapešťou je preladená na košického radarového riadiaceho. A vtedy sa začína reťazec pochybení.

Radarový riadiaci Košice im dá klesanie do minimálnej bezpečnej výšky 1200 metrov a potom ich z nepochopiteľných dôvodov vmanipuluje do akceptovania vizuálneho priblíženia. Nie je to môj názor, je to konštatovanie z odborného posudku. Čo je zaujímavé, chýba 6 minút kritickej komunikácie medzi radarom a posádkou. Podozrivé! Stalo sa to ďaleko pred letiskom a ešte pred preletením terénnych prekážok. Radarový riadiaci si totiž myslel jednu nemúdru vec, že posádka veľmi dobré pozná okolie letiska, akoby bola vlastná, domáca, košická posádka. To bolo prvé pochybenie. Radarového riadiaceho.

.

Veľmi hrubé, ale ešte nie fatálne, bolo totiž napraviteľné. Pilot (takmer s istotou štýlom bojový pilot) začne klesať v smere na letisko, ktorého svetlá vidí. Z nepochopiteľných dôvodov 6,5 minúty (asi 35 km) pred vrazením do kopca odpojí autopilota a namiesto dopraváckych 5 m/s začne klesať bojových 10 m/s. Nepochopiteľne ešte na zvýšenie klesania vysunie podvozok vo vzdialenosti 50 km pred dosadnutím!!! Za normálnych okolností to môže urobiť najskôr niekde na 15 km pred dosadnutím, ešte lepšie na 12 km a menej. Nepochopiteľné, nedopravácke.

Trajektóriou posádka klesá do terénnej prekážky, o ktorej evidentne netuší. Pochybenie zo strany letiaceho pilota. Nikto mu v tom nebráni. Pochybenie zo strany ďalšieho pilota, aj letovoda. Ešte nie fatálne, stále napraviteľné. Radarový riadiaci podľa civilných predpisov očakáva (hlúpo), že posádka vidí a vie, čo znamená povolenie na vizuálne priblíženie. Z nepochopiteľných dôvodov ich nekontroluje. Ďalšie pochybenie radarového riadiaceho, sú totiž pred prekážkami a mal vidieť a videl, že trajektóriou smerujú do prekážky. Ešte to stále nie je fatálne, ešte sa to dá napraviť. Stačí málo: ostražitosť radarového riadiaceho.

Posádka z civilných pravidiel ovláda len to, že teraz môžu voľne klesať k letisku. Ďalšie hrubé pochybenie posádky, sú totiž pred prekážkou, o ktorej netušia, do mapky sa nepozreli. Dodatočné pochybenie, už sa črtá ako fatálne, ak si to niekto nevšimne. Smerujú k letisku a v ich ceste je prekážka, letiaci pilot prepadá tunelovému videniu. Radarový riadiaci vtedy už vidí (mal by, ale keďže asi fatálne pochybil, už sa nestará) že lietadlo podklesalo pod minimálnu výšku, zabezpečujúcu 300 metrovú ochranu. Asi 40 sekúnd (čas na vyklesanie 300m) boli stále nad terénom, ale klesali k nemu.

Na úvod každú sekundu boli o 10 metrov bližšie k ešte nie nezvratnému osudu. A radarový riadiaci z nepochopiteľných dôvodov nič nerobí, nekričí: “zastavte klesanie, nastúpajte do 1200 m, ďalšie klesanie očakávajte o 2 minúty“. To bolo hrubé a fatálne pochybenie zo strany radarového riadiaceho. Ešte pár sekúnd pred katastrofou s nimi mohol mať rádiový kontakt. Výstražný systém na radarovom pracovisku bol buď nefunkčný, alebo radarový riadiaci ho ignoroval, alebo sa nepozeral, alebo tam vôbec nebol, nestaral sa. Inak by ich musel zastaviť. Neurobil nič! Veď prijali vizuálne priblíženie, on už „právne“ podľa civilných predpisov nezodpovedá! Tejto hlúposti uveril aj prokurátor a viac sa nepýtal. Dopravný pilot by sa pýtal.

Medzitým posádke v klesaní zrazu začalo byť čosi čudné. Svetlá sa strácali a pred nimi bola čierňava. Zmiernili klesanie asi na 4,5 m/s. Naďalej sa rútili smerom k terénu. Ani netušili, že prechod do horizontu by ich zachránil. Ani netušili, že tam majú meteorologický radar s funkciou MAP, ani nevedeli, ako ho obsluhovať. Totiž výrobca nebol zapojený do modernizácie a nelegitímny kšeftársky modernizátor lietadla im nedal príručky. Neboli poučení a vycvičení a preverení z nového vybavenia, bol to prvý komerčný let lietadla po 3 rokoch modernizácie! Išlo o pochybenie niekoľkých úradníckych aktérov. Tí si vtedy doma spokojne vychutnávali rodinnú idylku a ani netušili. Aj posádka pochybila, tentoraz fatálne. Nič nevideli, nevedeli prečo, netušili, že sú pod minimálnou bezpečnou výškou a že pred nimi je prekážka. Ale stále klesali! Fatálne nevedeli, čo nevedeli a čo mali vedieť. Čo by vedeli, keby pôsobili v zdravej organizačnej kultúre.

.

Vtedy nastal prvý náraz. Kapitán možno z prekvapenia zreval “preberám“, dovtedy letiaci druhý pilot sa naďalej zľahka držal riadenia. Neskoro, už sa nič nedalo robiť. V stúpajúcom teréne vrazili smrtiacou rýchlosťou pre všetkých vpredu a v strede kabíny. Všetko trvalo asi 3-4 sekundy. Nultá sekunda – náraz podvozkom do prvých vrcholkov stromov, vysokých 20 metrov. Nastáva prvé zbrzdenie a odtrhávanie častí lietadla. Vo vnútri počuť hukot a trasie to. Po prvej sekunde už kosia kmene vo výške možno 14 metrov nad zemou. Po druhej je už odtrhnuté krídlo a kosia kmene 7-8 metrov nad zemou, palubný technik možno sťahuje páku ovládania motora a vrtule na strane, ktorá indikuje hrozivú pulzáciu. Všetci sa čudujú, čo to je, čo sa robí. Po troch sekundách sú možno v dvoch metroch a následne vrážajú do zeme. Pre posádku nastáva okamžitý koniec. Za tých pár sekúnd nastalo zbrzdenie z 340 km/h na nulu.

Niektorých cestujúcich vyhadzuje aj so sedadlom z lietadla. Tí, čo prežili náraz, pretože boli v zadnej časti, možno do dvoch hodín vykrvácali a pri vtedy už -10 stupňoch mrazu zamrzli. Jediného preživšieho ohrievajú horiace trosky z 2500 litrov paliva. Po troch hodinách prichádza prvá záchrana. Záchranársky vrtuľník nemohol zachraňovať, lebo na zachraňovanie v noci nebol vybavený! Pochybenie úradníkov, ktorí za to boli zodpovední. No najmä amatérskych ministrov, ktorí na to nevyčlenili peniaze, lebo by nebolo na kšefty. Tie sú dôležitejšie. Záchrana možno 4 až 5 preživších za to nestála. A všetci už 15 rokov spokojne spávajú.

Na snímke Peter Švec

Radarový riadiaci, teda organizácia LPS, sa vyvinili. Tým najprimitívnejším spôsobom. Radarový riadiaci bol možno potrestaný nočnými morami. Veď správa obsahuje pasáže o akomsi „nedostatku, ktorý nemal žiadny vplyv na katastrofu“ a to chceli v LPS dosiahnuť. Vyhrali, dosiahli to. To, že boli poslednou záchrannou sieťou, že stačil jediný jasný pokyn a všetci by žili, je predsa niečo nepodstatné! Riadiaci nebol vinník, ani posádka nebola. Ministerskí úradníci priznali 20% viny posádke (prečo nie 14%, a prečo nie iba 5% a možno by sa dalo dohodnúť na 1%). Je to chorá organizačná kultúra dvoch rezortov: obrany a dopravy. Viem, bežnému človeku to nejde do hlavy, ale ani radarový riadiaci ich nechcel zabiť, ani posádka sa nechcela zabiť. Ibaže, nepoznáme podrobnosti PREČO. V správe klamali, zatĺkali. Dôvod na obnovenie vyšetrovania.

A nikto netuší o čo išlo. Ani len bezprostrednú príčinu nenaformulovali správne, spolupôsobiace uvarili úplne z vody a nelogicky, hĺbkovej sa vyhli kompletne. Ale masy sú spokojné, dostali očakávanú odpoveď: “chyba pilota”. Majú vinníka. Ukrižujme ho (už to urobil osud). Nulové poučenie, lebo z hlúpych záverov sa dajú urobiť len hlúpe poučenia. A chorá kultúra zostala, rezort naďalej sedí na časovanej bombe, čím ďalej je táto katastrofa, tým bližšie je ďalšia. Všetci sa uchlácholili zoznamom opatrení. A inštitucionálna hlúposť prekvitá.

Riešenie je jediné: obnova vyšetrovania odbornou, nezaujatou, nespolitizovanou nadrezortnou komisiou. Novou, ktorá zapojí aj výrobcu lietadla a motorov. Čo bola potom reálna príčina? Chorá organizačná kultúra a zlyhanie tak posádky ako aj radarového riadiaceho vo funkcii záchranných sietí pred ľudskou nedokonalosťou. V skutočnosti sa po kvalitnom vyšetrovaní bude bezprostredná príčina začínať asi nasledujúcou formuláciou: „Riadený, radarovo dozorovaný let do terénnej prekážky, ktorý spôsobil dezintegráciu lietadla…“

.

Čiže funkčnej (ale zle vycvičenej) posádke, s funkčným, vybaveným lietadlom (ktorého ochranné prvky posádka z dôvodu kšeftárskych prístupov pri modernizácii ani nepoznala), pod dozorom radarového riadiaceho (ale tiež zle vycvičeného), s funkčným radarom, bolo umožnené, aby predčasne odišla z tohto sveta po sérii pochybení spolu s cestujúcimi, vrazením do hravo vyhnuteľnej terénnej prekážky len preto, lebo zlyhali záchranné siete. Čo boli spolupôsobiace príčiny? S výnimkou nenastavenia rádiovýškomera, ktorá tam vôbec nebude zaradená, pôjde o pomerne dlhý zoznam. Nechajme to na novú komisiu.

Je to horor, ale takto sa to stalo, akurát to musí potvrdiť nová komisia, lebo tá stará urobila také hlúpe závery, že sa nedajú vôbec použiť. Použiteľné je pritom množstvo podkladov z vyšetrovania, niektoré sú veľmi kvalitné. Vyšetrovatelia sa mali pýtať správne otázky. Nie všetci sa toho držali. Nekvalita správy a najmä nekvalifikovanosť alebo polovičatosť záverov, tá je urážkou obetí.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Druhú časť analýzy Petra Šveca, v ktorej sa okrem iného dozviete, či medzi rozhodujúce príčiny mohla patriť tzv. „Kraftova ilúzia čiernej diery“, si môžete prečítať už zajtra.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

René Pavlík

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

.
.
.

Potýčka po rokovaní vlády: Kaliňák drsne uzemnil novinára

Na brífingu ministrov po rokovaní vlády došlo v stredu k vážnej slovnej prestrelke

10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Macron, Merz a Starmer rokovali s Trumpom

Macron, Merz a Starmer rokovali s Trumpom, informoval zdroj v Elyzejskom paláci

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Mierová dohoda do Vianoc“: Trumpovo ultimátum pre Zelenského

Americký prezident Donald Trump vyslal Kyjevu jasný odkaz, keď vydal ultimátum, v ktorom Washington nalieha na uzavretie mierovej dohody s…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Minister vnútra: „Čurillovcom, médiám ani opozícií ustupovať nebudem“

Matúš Šutaj Eštok vo svojom príspevku na sociálnej sieti upozorňuje na to, ako sa rozhodnutie súdu v jeho spore s…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj oznámil nové rokovania s USA

Zelenskyj oznámil na dnes nové rokovania s USA o návrhu dokumentu, ktorý bude podrobne opisovať proces obnovy a hospodárskeho rozvoja…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Mogheriniovej korupčný škandál sa prekvapivo rýchlo zamietol pod koberec. Je v tom niečo viac?

Európski spojenci bývalej šéfky európskej diplomacie  a podpredsedníčky Európskej komisie Federicy Mogheriniovej sa horkokrvne snažia bagatelizovať korupčný škandál spojený s jej menom.…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Opozícia sa odkázaným ľuďom otočila chrbtom

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš včera oznámil, že parlament schválil tak dlho očakávanú reformu financovania sociálnych…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Herodotos Dejiny

Herodotove Dejiny predstavujú prvé zachované historiografické dielo európskej kultúry. Knihu nájdete TU

10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Koso pre HS o ETS-2: Ľudia ani netušia, aká pohroma sa na nich valí

Téma ETS-2 sa na istý čas objavila aj v našom verejnom priestore, no potom, ako sa EK rozhodla začiatok jej…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov

Na diaľnici v Berlíne sa odohrala nočná mora všetkých vodičov. Trans osoba sa postavila pred súd

Skutok, ktorý nemá obdoby: Vyčíňanie transrodovej ženy na nemeckej diaľnici si mohlo vyžiadať desiatky obetí – z mosta zhadzovala dlažobné…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Fero Joke nie je len príbeh obťažovania, ale hlavne mediálnej manipulácie

Influencer sa na druhý deň od zverenenia šokujúceho videa síce kajal, ale zaráža prístup mainstreamu a expertov na lov lží…

10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Takto zlyhala hrádza voči progresivizmu

Progresívne sily diktujú spôsob, akým budú vysoké školy vzdelávať budúce generácie. Útočia aj na spisovnú slovenčinu

10. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Elon Musk projekt DOGE oľutoval

Miliardár a technologický mág Elon Musk sa obzerá do minulosti: Jeho pôsobenie v „Department of Government Efficiency“ pod vedením Donalda…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kéry: Bruselský aktivizmus ohrozuje naše hodnoty. Manželstvo musí zostať chránené

Súdny dvor EÚ nedávno členským štátom nariadil, že sú povinné  administratívne uznávať manželstvá osôb rovnakého pohlavia, ak boli uzatvorené v…

10. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Európska únia schválila pomoc vo výške 14 miliárd eur pre prvú jadrovú elektráreň v Poľsku

Stavba prvej jadrovej elektrárne v Poľsku sa má začať po schválení balíka štátnej pomoci vo výške 14,2 miliardy eur Európskou…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ak zvíťazí strana Tisza, Maďarsku hrozí masová migrácia

Kým Maďarsko už desať rokov chráni hranice Európy a minulo na to stovky miliárd forintov, bruselskí byrokrati by podporu poskytli…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Šutaj Eštok bude hovoriť s poslancom Ferenčákom, Drucker neočakáva stiahnutie návrhu na odvolanie Ferenčáka z čela výboru

Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok bude hovoriť s poslancom Jánom Ferenčákom. Po rokovaní vlády to uviedol minister školstva a podpredseda…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Najdlhšie cesty na svete: Top 5 trás, ktoré spájajú kontinenty

Najdlhšie cesty predstavujú zásadné spojenia medzi krajinami a regiónmi, umožňujú rozsiahle cestovanie, obchod a globálnu konektivitu. Vďaka nim môže doprava…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Rusko odpovedalo Zelenskému na návrh vyhlásiť “energetické prímerie”

Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov vyhlásil, že Rusko „pracuje na mieri na Ukrajine, nie na prímerí“

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Bezpečnosť na pracovisku: 15 šialených momentov, keď ju zamestnanci totálne ignorovali

Bezpečnosť na pracovisku by mala byť samozrejmosťou, no niektorí zamestnanci ju berú skôr ako odporúčanie než povinnosť. A výsledkom sú…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Čo znamená vyhlásenie Zelenského o pripravenosti na voľby počas vojny?

Zelenskyj v odpovedi na výzvu Trumpa usporiadať voľby vyhlásil, že je pripravený tak urobiť aj počas vojny

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Yamalovi praskli nervy. Pri striedaní ledva podal ruku a zamieril preč

Lamine Yamal opäť pútal pozornosť - tentoraz nielen hrou, ale aj reakciou na svoje striedanie. V utorňajšom zápase proti Eintrachtu…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Poľsko sa plánuje zbaviť posledných stíhačiek MiG-29 na Ukrajine. Nebude to zadarmo

Ukrajina, 10. decembra 2025 - Prevod lietadiel je údajne podmienený dosiahnutím ich cieľovej životnosti a absenciou perspektív ich ďalšej modernizácie…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Na Hlavnej stanici v Bratislave sa vykoľajil vlak, k zraneniam nedošlo

Na Hlavnej stanici v Bratislave sa v stredu vykoľajil vlak súkromného dopravcu Leo Express. Pre TASR to potvrdil jeho hovorca…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Ďalší bod napätia - hraničné rieky na juhu USA

USA, 10.decembra 2025 - Trump žiada od Mexika, aby bezodkladne splnilo podmienky vodnej zmluvy z roku 1944. Mexiko sa odvoláva na…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Dovolíme NEST-u a Gerulate, aby v ére DSA určovali hranice povoleného názoru?

Necháme v ére DSA rozhodovať NEST a Gerulatu, čo je „hnev“?

10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Môžu ešte Briti prehovoriť nahlas o tom, že sú kresťanskou krajinou?

Britský učiteľ si dovolil napomenúť študenta s migračným pôvodom, ktorý v škole vykonával tradičný moslimský rituál, a upozornil ho, že „Británia je ešte…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Reálne kroky Donalda Trumpa pre ukončenie vojny na Ukrajine mierovou dohodou

Politické rozhodnutia  45. a následne 47. prezidenta USA Donalda Trumpa potvrdzujú môj názor, že pre geopolitický vývoj vo svete je…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Zástupcovia nepálskeho vedenia podpísali dohodu s predstaviteľmi hnutia Generácia Z, ktorého septembrové protesty viedli k zosadenie vlády.

19:59

Denisa Saková povedala, že poslanci dostanú energopomoc, ich vyňatie z nej by bolo protiústavné. Majú však možnosť ísť priamo za predajcom elektrickej energie a plynu a zmeniť si tarifu na takú, ktorá nie je kompenzovaná energopomocou.

19:36

ÚRSO pripravuje zásadné zmeny v spôsobe účtovania elektriny. Zavedením pásmových taríf budú mať odberatelia ceny odstupňované podľa výšky ročnej spotreby.

19:35

Islandská štátna televízia oznámila, že bude bojkotovať budúci ročník Eurovízie.

19:34

.

Začal sa boj o medzinárodné impérium: Kto kúpi Lukoil?

Ruská spoločnosť Lukoil má do 13. decembra čas na rokovania o predaji väčšiny svojich medzinárodných aktív. Medzi svetovými ropnými spoločnosťami…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

“Teenageri sa stanú pokusnými králikmi”

Austrália ako prvá krajina na svete zakazuje deťom do 16 rokov prístup na TikTok, Instagram a iné sociálne siete

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

EÚ rozhodla o povinnej solidarite pri prerozdeľovaní migrantov. Generál reaguje: „No nie je to krásne?!“

Európska únia na zasadnutí ministrov vnútra rozhodla o tzv. “….povinnej solidarite …” pri prerozdeľovaní žiadateľov o azyl. „Dočkali sme sa… No…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Najvplyvnejší muž v Európe si myslí, že Európa je plná lúzrov

Najdôležitejší európsky politik podľa popredných európskych novinárov a vplyvných osobnosti z POLITICO v rámci hodnotenia, ktoré prebieha posledných desať rokov, nielen…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

René Pavlík

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov